Gå til innhold

Vaske ull i eddik

Persephone

Anbefalte innlegg

Svigermor, som strikker ekstremt mye, anbefalte meg å vaske ullplagg i eddik. Men hvordan gjør jeg egentlig dette. Bruker jeg bare eddik i maskinen da, og hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke 3-4 korker og legge det i samme rom som der man legger skyllemiddel. Men med mindre tøyet ikke lukter veldig vondt så er det ikke nødvendig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør, er at jeg vasker med milo, men bruker eddik som skyllemiddel. KUN innimellom, uhyre sjeldent..

Anonymkode: d4b8b...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okay. Da prøver jeg det med noen av ullsokkene jeg bruker hele tia. De tror jeg kunne hatt godt av det, uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt av ulltøy med milo på 40 grader.

Ullongser og ullsokker vasker jeg også av og til på 60 grader  med milo.

Anonymkode: b4c04...006

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps, edikk og skyllemidler bruker jeg aldri. Tøyet blir rent og velduftende med milo.

Anonymkode: b4c04...006

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eddik brukes vel helst for å unngå at farger smitter over på hverandre? 

Anonymkode: 19818...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik er ikke egnet til å vaske ull eller klær med. Det er ikke et vaskemiddel men et konserveringsmiddel for matvarer. 

Verken ulla eller kroppen som får eddikvasket bekledning på ser har det særlig godt. Folk er redd for parabener, men eddik den frykter man visst ikke?

Jeg blir nesten dårlig når jeg ser folk som tror eddik er et saligjørende vaskemiddel for alt mulig. 

Anonymkode: a49c4...8d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2017 den 1.13, AnonymBruker skrev:

Eddik brukes vel helst for å unngå at farger smitter over på hverandre? 

Anonymkode: 19818...2f3

Ah, så kan jeg bruke det hvis jeg skal vaske ull eller andre klær av forskjellige farger sammen? Jeg har ikke så fryktelig mye ull så det er vanskelig å sortere etter farger. Hadde vært greit å kunne vaske ting sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2017 den 1.19, AnonymBruker skrev:

Eddik er ikke egnet til å vaske ull eller klær med. Det er ikke et vaskemiddel men et konserveringsmiddel for matvarer. 

Verken ulla eller kroppen som får eddikvasket bekledning på ser har det særlig godt. Folk er redd for parabener, men eddik den frykter man visst ikke?

Jeg blir nesten dårlig når jeg ser folk som tror eddik er et saligjørende vaskemiddel for alt mulig. 

Anonymkode: a49c4...8d8

Kan jeg spørre om hvorfor du er så "redd" eddik? Klær vasket med litt eddik under skylling er ikke farlig. Hvorfor tror du det?

Eddik brukes til å binde farger i nye klær så ikke de blør så mye senere. Eddik kan også brukes i stedet for tøymykner når klær vaskes. Eddik tar lukt og er betydelig bedre for vannmiljøet enn tøymykner. Konsentrasjonen av eddik i vannet i maskinen er ganske lav og er ufarlig både for klærne og huden som skal ha på klærne etterpå. Eddik er også et effektivt og miljøvennlig vaskemiddel hvis man sliter med kalkbelegg. Bare ikke bruk det på marmor. 

Anonymkode: 05673...eb2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...