Gå til innhold

Kamerat som vil ha hund..

Fremhevede innlegg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her blir for dumt. Hvis dette er en big deal, hvorfor skrev du ikke noe om det i hovedinnlegget? Jeg synes det virker som du bare kommer med verre og verre opplysninger utover tråden hvor du ikke får så mye støtte i dine bekymringer, kun for å få situasjonen til å virke verre. Det gjør at jeg ikke ta deg seriøst.

Derfor: ligg unna. Det er venninna din sitt liv, og det er hennes valg. Tror du hun vil ombestemme seg om du lufter dine bekymringer? Neppe.

Ts skrev LANGE turer et par dager i uka. Veldig få hunder trenger timeslange turer hver dag, og i hvert fall ikke en staffe.

"Og man anskaffer seg ikke hun pga man skal få en bedre livsstil."

Jo, det gjør man. Det er mange som gjør det, meg selv inkludert. Det var jeg som skrev det innlegget om å endre livsstil ganske langt opp i tråden som fikk 10 plusser. Hadde du sagt det samme dersom venninnen din var høyt utdannet men lå og latet seg på sofaen hver dag etter jobb? Da ville det også handlet om å endre livsstil.

Igjen bare baller det på seg med verre og verre opplysninger som det mest sannsynlig ikke er noe hold i, som du nevner utelukkende for at situasjonen skal virke verre; du skriver jo "dere skjønner ikke hvor ille situasjonen er", kun for å få mer støtte i tråden. Hadde dette vært VIKTIGE opplysninger hadde du skrevet det i HI. 

Igjen, her bare baller det på seg med fæle detaljer som får situasjonen til å virke verre.

Kan jeg spørre hva slags økonomisk stønad hun får, og hvordan du har så detaljert innsyn i hennes økonomi, eller vil du ikke svare på det? :P

Anonymkode: e7150...896

Jeg svarer kun på en ting,  gadd ikke lese alt men du tar fullstendig feil om du tror denne hunden ikke trenge timeslange turer HVER ENESTE DAG. Det gjør de fleste hunder faktisk!  Denne hunden skal også ha mulighet løpe fritt +treffe masse ulike folk og hunder fra dag en.  Jeg har til gode å se en  ustabil narkoman behandle dyr bra nok ! 

Anonymkode: dd960...836

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer kun på en ting,  gadd ikke lese alt men du tar fullstendig feil om du tror denne hunden ikke trenge timeslange turer HVER ENESTE DAG. Det gjør de fleste hunder faktisk!  Denne hunden skal også ha mulighet løpe fritt +treffe masse ulike folk og hunder fra dag en.  Jeg har til gode å se en  ustabil narkoman behandle dyr bra nok ! 

Da spør jeg igjen da: hva slags økonomisk støtte mottar venninnen din, og hvordan har du så konrekt innsyn i hennes økonomi? Det er et genuint spørsmål og jeg stiller deg ikke til veggs her, men jeg føler at du ikke vil svare meg fordi jeg svarte så "slemt" tidligere.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hvis planen er å gå lang tur et par ganger i uken med en staffe, så kan hun bare drite i hele greia. De trenger mye mosjon, spesielt når de er unge, og hun må gå lang tur hver dag! Hadde blitt bekymra selv jeg, virker ikke som hun vet hva hun begir seg ut på. Denne rasen trenger også MYE trening på atferd og sosialisering. Ville anbefalt henne en mye mindre krevende rase.

Ts har ikke sagt et ord om hva hun og venninna definerer som "lang tur". Hvis hunden får løpe løs i skøvven er det også 10 ganger så tilfredsstillende for hode og kropp som den samme turen i bånd, samme med å besøke nye steder og krevende miljøer. Fest et lite dekk i selen så kan hunden jobbe på vei til butikken for eksempel.

Akkurat hvor mange timer og minutter turene tar har ikke veldig mye å si for en hund, den kan ikke klokka. Her er det en haug med variabler, så når du sier at en staffe ikke klarer seg med to langturer i uka er det for dumt og viser bare at du ikke har så god peiling med bare er ute etter å krisemaksimere. Staffen er midt på treet på aktivitetsskalaen, helt grei.

Anonymkode: f8c61...a94

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da spør jeg igjen da: hva slags økonomisk støtte mottar venninnen din, og hvordan har du så konrekt innsyn i hennes økonomi? Det er et genuint spørsmål og jeg stiller deg ikke til veggs her, men jeg føler at du ikke vil svare meg fordi jeg svarte så "slemt" tidligere.

Jeg er ikke TS. 

Skrevet

syns du prøver å komme med flere og flere grunner til at dette skal være en dårlig ide jeg TS? hvorfor er det så viktig for deg å prøve å snu alle her til å bli enige med deg? ikke kjenner vi vedkommende som skal ha hund heller, men du ser selv at det blir for dumt når du gang på gang prøver å komme med værre ting? 

Anonymkode: bbe11...fd4

• Liker 5
Skrevet

å by the way, det er skamfult at du kaller deg vennen hennes, sånn som du snakker om henne 

Anonymkode: bbe11...fd4

• Liker 4
Skrevet

Ærlig talt jeg syns du overdriver. Jeg var slik som din venninne flr jeg kjøptr valp. Gikk aldri turer, trena aldri, sov mye (Drakk aldri da, det gjør jeg ikke nå heller). Nå som jeg har hund er jeg selvsagt ikke slik lenget. Går flere turer med henne hver dag, leker med henne, trener selv, gjør skolearbeid, sover mindre pga. hunden. Noen mennesker (slike som meg) trenger bare en dytt, og for meg var dytten å få hund som jeg må værr tilgjengelig for.

• Liker 2
Skrevet

TS jeg synes du virker snodig som er så opphengt i at veninna di skal få seg hund. Bryr du deg ikke om henne? Kansje hun har behov for en turkamerat nå.

Anonymkode: 13dc8...668

• Liker 1
Skrevet

Hun skaffer jo ikke hund uten å ha tenkt på disse utfordringene selv. 

Jeg sov etter jobb og gikk mye sjeldnere tur før jeg fikk hunder. Nå går jeg tre turer dagen (20min morgen, 1t etter jobb og 30min pluss før jeg legger meg). Lengre turer i helgene som feks lengre fjellturer. Sover ikke særlig etter jobb, men det hender. Det gjør ikke noe for hunden om man sover 30minpå ettermiddagen....hunden kan fint få andre ting å gjøre, feks leke, få en kong osv. Hunder tar heller ikke skade av fest og alkohol. Jeg lar de være rundt oss og tar de inn på soverommet om jeg ser det blir litt mye. Et par glass vin i helgene skader heller ingen. Så lenge dn veg å oppføre seg og husker å ta godt vare på hunden også etter inntak av alkohol. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg skal få seg hund om noen mnd. Rasen engelsk staffordshire. 

Jeg ønsker at hun skal vente litt, da hverdagsrutinene hennes ikke er helt bra. Hun sier det skal endre seg når hun får hunden, men jeg er redd det er en for lett løsning å si? Hun sover alltid når hun kommer hjem fra jobb i noen timer og går aldri turer ellers. Sier hun skal begynne gå lange turer et par ganger i uken når hunden kommer. Og hun drikker alkohol så og si hver helg. Ikke fest, men kan sitte å bli full aleine lørdagene hjemme til TV. Noen ganger har hun besøk av venner. Jeg syntes ikke det er greit å håpe at rutinene blir bedre pga hun får hund og det bekymrer meg ifh at hun skal bli full hver helg sammen med en hund, hunder reagerer veldig på alkohol. En fest her og der gjør ikke noe, det vet jeg veldig mange med hund gjør, men ikke hver helg. 

Hun forsvarer seg selv med å si at hun ikke kommer til å sove når hun kommer hjem fra jobb, for da skal hun gå tur. Jeg er bare redd for at det er lettere sagt enn gjort. Det er ikke en plante hun skal få, men et vesen som trenger 100% oppmerksomhet og oppdragelse. Må også føye til at det ikke er noe vondt med venninnen min, hun er utrolig snill og godhjertet. Har hatt hund før, men en helt annen rase som også var mye syk, og den hunden hadde mye utfordringer og hadde ikke det "tur livet" som hunder flest. Hun er veldig glad i dyr og er veldig omsorgsfull. 

Fler her inne som har erfaring med at livsstil kan endre seg til det bedre ved å få hund?

Anonymkode: d71f1...1a7

om hun er så snill, godhjertet, glad i dyr og omsorgsfull som du sier, og det er ikke første hunden heller, hvorfor er det du mener hun ikke blir en god eier?
Jeg er ute i frisk luft absolutt minimalt nå,  men elsket være ute 9-10 timer da jeg hadde hest. Nå ligger jeg på sofaen å ser tv hele kvelden, men hadde heller ingen problem med å ha 2 hester.
Har du tenkt på at venninnen din kanskje drikker alene fordi hun er ensom og trenger en venn (ikke en som leter etter feil med henne og henger henne ut på nett) ?
Har du tenkt på at venninnen din sover etter jobb fordi hun rett å slett ikke har noe som gir henne lyst til å være våken?

Anonymkode: 9329c...4b6

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts har ikke sagt et ord om hva hun og venninna definerer som "lang tur". Hvis hunden får løpe løs i skøvven er det også 10 ganger så tilfredsstillende for hode og kropp som den samme turen i bånd, samme med å besøke nye steder og krevende miljøer. Fest et lite dekk i selen så kan hunden jobbe på vei til butikken for eksempel.

Akkurat hvor mange timer og minutter turene tar har ikke veldig mye å si for en hund, den kan ikke klokka. Her er det en haug med variabler, så når du sier at en staffe ikke klarer seg med to langturer i uka er det for dumt og viser bare at du ikke har så god peiling med bare er ute etter å krisemaksimere. Staffen er midt på treet på aktivitetsskalaen, helt grei.

Anonymkode: f8c61...a94

Nå gjør du jo det samme som meg - kriseminimerer. Det er ALTFOR mange som skaffer seg hund uten å vite hvor mye jobb det er, og mange hunder får ikke nok verken fysisk eller mental stimuli. TS kjenner denne personen bedre enn både meg og deg, og hvis det er en lat type som generelt er giddalaus, og sover mye på sofaen, så er det lite sannsynlig at vedkommende mirakuløst får masse energi og tiltakslyst over natta bare fordi hun får hund. Staffer er stridige og trenger mye arbeid, så ikke kom her og si at jeg ikke har peiling. Men JA det er mange variabler. Ingen vet hvordan dette vil gå. Men dette er et FORUM og jeg sa min mening og du har sagt din. Ikke kom etter meg og prøv å overbevise meg om noe som helst, det er jeg ikke interessert i.

• Liker 2
Skrevet

Tror vennina di har godt av en hund jeg, en som kan være hennes venn. Hun burde ihvertfall bytte ut deg. Skam deg, for en utlevering av vennina di! 

Anonymkode: b144e...335

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS. 

Sorry! :P

2 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Nå gjør du jo det samme som meg - kriseminimerer. Det er ALTFOR mange som skaffer seg hund uten å vite hvor mye jobb det er, og mange hunder får ikke nok verken fysisk eller mental stimuli. TS kjenner denne personen bedre enn både meg og deg, og hvis det er en lat type som generelt er giddalaus, og sover mye på sofaen, så er det lite sannsynlig at vedkommende mirakuløst får masse energi og tiltakslyst over natta bare fordi hun får hund. 

Staffer er stridige og trenger mye arbeid, så ikke kom her og si at jeg ikke har peiling. Men JA det er mange variabler. Ingen vet hvordan dette vil gå. Men dette er et FORUM og jeg sa min mening og du har sagt din. Ikke kom etter meg og prøv å overbevise meg om noe som helst, det er jeg ikke interessert i.

1: det er fullstendig mulig. Ta meg selv da: sliter mye fysisk+psykisk, vært på AAP i langt over et år før jeg fikk hund. Trengte noe annet i hverdagen (nå er jeg VELDIG hundemenneske og da, det var et stort savn veldig lenge). Nå går jeg massevis av tur. Får avlasting av foreldre når jeg trenger det. Går fortsatt på AAP og i behandling, og jeg trengte virkelig denne hunden for å se noe mening i livet. Så jo, det skjedde "mirakuløst". Det samme med en eks-narkoman som bor i samme område som meg.

2: jadda jadda, jeg har hatt staffe jeg og. Staffen er en av Norges mest populære hunder (jf nypublisert statistikk fra NKK), og jeg kan si at staffen ikke på langt nær er like krevende som hunden jeg har nå (middels stor brukshund, men ikke helt border collie liksom). Hvis staffer hadde vært sykt vanskelige hunder hadde den ikke vært nr.2 på listen over Norges mest populære raser. Kommer nok også mye an på hvilke linjer man velger.

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Hvis planen er å gå lang tur et par ganger i uken med en staffe, så kan hun bare drite i hele greia. De trenger mye mosjon, spesielt når de er unge, og hun må gå lang tur hver dag! Hadde blitt bekymra selv jeg, virker ikke som hun vet hva hun begir seg ut på. Denne rasen trenger også MYE trening på atferd og sosialisering. Ville anbefalt henne en mye mindre krevende rase.

Det kommer jo helt an på hva man definerer som en lang tur. Jeg kunne godt sagt noe sånt da jeg hadde hund, og med det så mente jeg tissturer daglig, tilsammen 60-120 minutter, og de lange turene var enten skogsturer i variert terreng m/friløpintervaller i 2 til 6 timer, eller en dag med hundeaktvitet, enten bruks/sport eller utstilling, noe som i hvert fall bruker opp hunden. 

Ellers er staffens rykte som krevende ganske overdrevent. Dette er hunder som fint tåler en sofadag eller tre, så lenge de får være sammen med eieren sin. Og det er helt vanlig at man skifter livsstil når man får hund, jeg følger jo ikke regimet over så lenge jeg er hundeløs jeg heller. Jeg går litt tur, men ikke flere ganger i uka. Jeg har også sett hos andre at det å få hund kan redde livet deres. Har feks en kompis som levde sex, drugs og rock'n roll helt ut, så fikk han seg hund og tok seg sammen. I da er han en voksen og fornuftig familefar med huslån og fast jobb, og rører knapt alkohol en gang. 

Anonymkode: 2fe7b...c61

Skrevet

Jeg syns du TS skal lese litt om de programmene der tunge kriminelle får lov til å ha hund eller kanin i fengsel. Det er ikke sammenlignbart, men det sier noe om at alle fortjener en sjanse og at dyr kan være helt fantastiske i forhold til å endre menneskers oppførsel/adferd. Dersom det går skeis så har hun jo deg, du later til å følge veldig godt med på livet hennes...

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering: 

Jeg har nå overtatt hunden. Verden fineste!! Jeg stilte mye opp da hun fikk hunden. Var ofte innom etter jobb (bor i gåavstand fra meg). I begynnelsen var alt bra der, men det dabbet mer og mer av. Venninnen min festet mye, sov ofte når jeg kom til hun og hunden fikk tydeligvis lite tur, tiss og bæsj inne. Den siste tiden før jeg overtok hunden var det elstremt med festing og rusing. Venninnen min sa hun hadde veldig lyst å få dette til, men hoppet litt for fort i et så stort ansvar. Hun er hos oss av og til og er av og til med på tur, hun er glad for hjelpen jeg gidde og at hun har fortsatt mulighet å være med hunden. 

Var dette jeg fryktet, jeg viste det var en for kjapp avgjørelse. Men men, nå har alle det bra og venninnen min venter nå på avrusningsopphold på 6 mnd :) 

Anonymkode: d71f1...1a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en strihåret dachs og selv den trenger 1-2 timers tur hver dag. Selv nå når den er 11 år gammel. 

Venninnen din burde kanskje vurdere en rase som ikke trenger like mye mosjon, Shar Pei for eksempel. 

Anonymkode: 64cac...acf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 02/02/2017 den 7.19, Chibi skrev:

Høres ut som en god ide å skaffe seg hund, mange blir edru,rusfri og frisk etter de har skaffet hund :-) 

Jeg har ei venninne, som slet sinnsykt psykisk..kraftig angst,slet med panikkangst og måtte drikke alkohol for å klare å gå på butikken. Hun skjulte dette lenge, ingen visste noe før hun plutselig var innlagt på psykiatrisk..Etter ett par måneder kom hun ut, kjøpte seg hund, og har nå vært rusfri i 4år. Bruker all sin tid og energi på hunden :-) Så jo, det er mulig.

Er en grunn til at flere behandlere fra rehabilitering, anbefaler kjøp av hund :-) 

Alt dette pratet om at hunder kan forandre livet... For en egoistisk tankegang. Ville man sagt det om unger også? Sliter du med rus, alkohol og andre dårlige vaner? Skaff deg en unge så kanskje det forandrer seg. Gjør det ikke så er det jo bare ungen det går utover. Neppe.
En ting er angst, men når det kommer til rus så skjærer det i hjertet hver gang jeg ser en hund som må forholde seg til eieren som forandrer seg, man ser de blir ubekvemme og nervøse. Ja, mulig at noen får en helomvendig og det er supert, men det er også oppskrift på bruk og kast hos mange, og ett liv for hunden som absolutt ikke er bra. En hund har egenverdi, og personlig mener jeg at alt bør være på stell før man anskaffer seg hund, og spesielt økonomien.

Flott at venninna di kom seg ut av det, all respekt! Men å anbefale rusmisbrukere å kjøpe hund for at de kanskje skal forandre seg, vel... Det bør vel gå den andre veien.

Anonymkode: 9d6f9...7bf

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette pratet om at hunder kan forandre livet... For en egoistisk tankegang. Ville man sagt det om unger også? Sliter du med rus, alkohol og andre dårlige vaner? Skaff deg en unge så kanskje det forandrer seg. Gjør det ikke så er det jo bare ungen det går utover. Neppe.
En ting er angst, men når det kommer til rus så skjærer det i hjertet hver gang jeg ser en hund som må forholde seg til eieren som forandrer seg, man ser de blir ubekvemme og nervøse. Ja, mulig at noen får en helomvendig og det er supert, men det er også oppskrift på bruk og kast hos mange, og ett liv for hunden som absolutt ikke er bra. En hund har egenverdi, og personlig mener jeg at alt bør være på stell før man anskaffer seg hund, og spesielt økonomien.

Flott at venninna di kom seg ut av det, all respekt! Men å anbefale rusmisbrukere å kjøpe hund for at de kanskje skal forandre seg, vel... Det bør vel gå den andre veien.

Anonymkode: 9d6f9...7bf

Er nok desverre mange som blir anbefalt å skaffe seg ett dyr. Og for mange hjelper det også, særlig for de som er villig til å snu om livet.. Noe annet er de som skaffer seg hund på impuls, uten å få råd fra behandler først..de går det som oftest rett vest med uansett 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...