AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 En venninne av meg skal få seg hund om noen mnd. Rasen engelsk staffordshire. Jeg ønsker at hun skal vente litt, da hverdagsrutinene hennes ikke er helt bra. Hun sier det skal endre seg når hun får hunden, men jeg er redd det er en for lett løsning å si? Hun sover alltid når hun kommer hjem fra jobb i noen timer og går aldri turer ellers. Sier hun skal begynne gå lange turer et par ganger i uken når hunden kommer. Og hun drikker alkohol så og si hver helg. Ikke fest, men kan sitte å bli full aleine lørdagene hjemme til TV. Noen ganger har hun besøk av venner. Jeg syntes ikke det er greit å håpe at rutinene blir bedre pga hun får hund og det bekymrer meg ifh at hun skal bli full hver helg sammen med en hund, hunder reagerer veldig på alkohol. En fest her og der gjør ikke noe, det vet jeg veldig mange med hund gjør, men ikke hver helg. Hun forsvarer seg selv med å si at hun ikke kommer til å sove når hun kommer hjem fra jobb, for da skal hun gå tur. Jeg er bare redd for at det er lettere sagt enn gjort. Det er ikke en plante hun skal få, men et vesen som trenger 100% oppmerksomhet og oppdragelse. Må også føye til at det ikke er noe vondt med venninnen min, hun er utrolig snill og godhjertet. Har hatt hund før, men en helt annen rase som også var mye syk, og den hunden hadde mye utfordringer og hadde ikke det "tur livet" som hunder flest. Hun er veldig glad i dyr og er veldig omsorgsfull. Fler her inne som har erfaring med at livsstil kan endre seg til det bedre ved å få hund? Anonymkode: d71f1...1a7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Jeg synes du overdriver bekymringene dine. Anonymkode: f5859...190 20
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: En venninne av meg skal få seg hund om noen mnd. Rasen engelsk staffordshire. Jeg ønsker at hun skal vente litt, da hverdagsrutinene hennes ikke er helt bra. Hun sier det skal endre seg når hun får hunden, men jeg er redd det er en for lett løsning å si? Hun sover alltid når hun kommer hjem fra jobb i noen timer og går aldri turer ellers. Sier hun skal begynne gå lange turer et par ganger i uken når hunden kommer. Og hun drikker alkohol så og si hver helg. Ikke fest, men kan sitte å bli full aleine lørdagene hjemme til TV. Noen ganger har hun besøk av venner. Jeg syntes ikke det er greit å håpe at rutinene blir bedre pga hun får hund og det bekymrer meg ifh at hun skal bli full hver helg sammen med en hund, hunder reagerer veldig på alkohol. En fest her og der gjør ikke noe, det vet jeg veldig mange med hund gjør, men ikke hver helg. Hun forsvarer seg selv med å si at hun ikke kommer til å sove når hun kommer hjem fra jobb, for da skal hun gå tur. Jeg er bare redd for at det er lettere sagt enn gjort. Det er ikke en plante hun skal få, men et vesen som trenger 100% oppmerksomhet og oppdragelse. Må også føye til at det ikke er noe vondt med venninnen min, hun er utrolig snill og godhjertet. Har hatt hund før, men en helt annen rase som også var mye syk, og den hunden hadde mye utfordringer og hadde ikke det "tur livet" som hunder flest. Hun er veldig glad i dyr og er veldig omsorgsfull. Fler her inne som har erfaring med at livsstil kan endre seg til det bedre ved å få hund? Anonymkode: d71f1...1a7 Altså, jeg gikk heller aldri tur før jeg fikk hund. Hva er poenget liksom, traske rundt uten mål og mening? Med hund går jeg naturligvis mye, da er jo mål og mening at hunden skal få mosjon, lukte rundt, oppleve osv. Jeg sover også mindre fordi, ja, hunden trenger underholdning, leking, kos osv. Jeg tenker at du overdriver. Personlig drakk jeg ikke før jeg fikk hund, og tviler på at vennen din vil ha råd til så mye alkohol når hun får hund, for dyr er dyrt. Anonymkode: e7150...896 20
Serana Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 Hun kan forandre seg. Og hun kan fortsette i gamle spor. Det er umulig å vite før hunden er i hus. Jeg gikk ikke særlig med tur før jeg fikk hund selv, for jeg syns at å traske rundt alene var gørrkjedelig. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Ja, jeg forstår hva dere mener. Skal også nevnes at hun har hatt mange år med tung narkotika bak seg, har kommet seg veldig med det men kan ryke litt utpå innimellom. Anonymkode: d71f1...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg forstår hva dere mener. Skal også nevnes at hun har hatt mange år med tung narkotika bak seg, har kommet seg veldig med det men kan ryke litt utpå innimellom. Anonymkode: d71f1...1a7 Kanskje det er dette hun trenger for å ha et stabilt liv? Noen som krever kjærlighet og stell Anonymkode: bbe11...fd4 12
Dolly-Duck Skrevet 1. februar 2017 #7 Skrevet 1. februar 2017 Det er klart livsstilen forandres når man får hund, det bør ivertfall det. Jeg gadd heller ikke å gå på tur hele tiden før, nå gjør jeg jo det. Jeg var gjerne borte mange timer, gikk på vors, byen, narch osv, men jeg gjør jo ikke det nå lengre. Før kunne jeg stikke rett til ei venninne etter jobb, nå kan jeg ikke det. Man endrer jo oppførsel der det trengs. Jeg kan fremdeles drikke meg full (ikke at det skjer ofte) sammen med hunden min, men det er fordi hun ikke reagerer på fulle folk, hverken meg eller andre. Hadde hunden blitt usikker rundt alkohol, så kunne jeg ikke gjort det. Jeg forstår jo at du er bekymret, og det er kjipt å være venn med noen som ikke har et bra nok hundehold (det kjenner jeg på selv). Men man kan ikke dømme hvordan hundeholdet blir på bakgrunn av hvordan de lever livet nå. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 Høres ut som venninnen din trenger en hundekompis i livet sitt syns jeg. Ikke vær negativ sånn at hun oppfatter det i hvert fall, det må da være veldig sårende for henne. Og så vil jeg nevne at jeg har hatt mange hunder opp gjennom årene og ingen av dem har reagert på alkohol. Bråk og spetakkel ja, men de har aldri reagert negativt på mennesker fordi de er beruset. Jeg syns du overdriver veldig og håper du vil gi venninnen din en sjanse. (Hilsen ex narkis). Anonymkode: f8c61...a94 6
Kvinne87Rogaland Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 Hvis planen er å gå lang tur et par ganger i uken med en staffe, så kan hun bare drite i hele greia. De trenger mye mosjon, spesielt når de er unge, og hun må gå lang tur hver dag! Hadde blitt bekymra selv jeg, virker ikke som hun vet hva hun begir seg ut på. Denne rasen trenger også MYE trening på atferd og sosialisering. Ville anbefalt henne en mye mindre krevende rase. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 Er ikke det det står på nettsidene om hunderasen. Lange turer ja, men de må ikke ha de fjellturene hver dag nei. Jeg forstår at dere er negative til min bekymring. Men det er jo fordi dere ikke ser hele "bildet". Og man anskaffer seg ikke hun pga man skal få en bedre livsstil. Samme som kjærestepar får ikke barn sammen for å "redde" forholdet. I endel tilfeller går det bra ja, men i mange tilfeller går det ikke bra. Er ikke noe bedre om det går bra med valp og ny hund. Er bare det langvarige livsstilen jeg er bekymret for. I mine øyne hadde det vært bedre at hun fikk hund når hun kan vise i praksis at hun er klar for det psykisk og fysisk. Men jeg er sikkert aleine om å tenke slik. Mer bare 3 uker siden hun hadde en sprekk på heroin og jeg syntes bare ikke det er greit. Nå har hun vist hun klarer seg lenge, det har hun! Men liker bare ikke det skal oppstå "sprekk" med hund. Jeg har flere tiårs erfaring med dyr og flere i familien er utdannet veterinær, oppdragelse osv på dyr og JO, de reagerer på rus slik som mennesker gjør. Og barn. Jeg vet om flere tilfeller der barn gråter når en foreldre kom hjem fra byn ol (den andre såklart edru og var hjemme) men mange barn og dyr reagerer på rus, men ikke alle. Jeg vil ikke noe mer annet i verden at hun skal få hund og få det til, vil bare ikke hun skal forhaste seg i noe som skal vare i mange,mange år. Anonymkode: d71f1...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 Det finnes veldig mange som skaffer seg hund nettopp for å få en bedre livsstil. For noen funker det ikke, for mange funker det veldig godt. Før jeg fikk barn (dvs ble gravid) var jeg ute og festet hver helg. Etterpå har jeg ikke vært på byen en eneste gang. Ikke er jeg redd for "tilbakefall" heller. Anonymkode: f8a80...3e1 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #12 Skrevet 1. februar 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes veldig mange som skaffer seg hund nettopp for å få en bedre livsstil. For noen funker det ikke, for mange funker det veldig godt. Før jeg fikk barn (dvs ble gravid) var jeg ute og festet hver helg. Etterpå har jeg ikke vært på byen en eneste gang. Ikke er jeg redd for "tilbakefall" heller. Anonymkode: f8a80...3e1 Det er sant😄 Men må bare spørre, var den festingen et problem? Noe du slet med som min venninne har fra siden hun var 13-åring? Og får du oppfølging med medisiner ol? Hun går på subutex og det har hjulpet hun veldig bra den siste tiden Som jeg sa: tror ikke dere forstå helt hva jeg mener. Jeg vet veldig godt at det kan være en fin løsning for mange, og for mange ikke. Hun har vanvittig med gjeld og får hjelp av en økonom son styrer økonomien, får utbetalt 3300kr hver 14 dag som går til mat, klær, transport og gøye ting. Hun bruker de ofte opp på tull og må låne osv. Og da tenker jo jeg på disse pengene hun har, skal hun og spare til forsikring på hunden, den skal ha mat og den skal på kurs, det bør også legges av litt penger hver mnd til en evt dyrlege (de kan komme brått og kan fort bli dyr egenandel). Slike ting tenker ikke hun helt på, men da jeg nevnte de tingene ble hun bare stille og sa at det kom til å ordne seg. Men er vanskelig for meg og tro det når det har skjedd så mange ganger at det ikke har ordnet seg. Men denne hunden er en drøm hun har hatt lenge så er kanske akkurat det hun trenger for det siste lille ekstra Anonymkode: d71f1...1a7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #13 Skrevet 2. februar 2017 Jeg synes ikke du skal blande deg så mye bort i hva venninnen din gjør. Som de fleste andre her sier så gadd ikke jeg å gå tur alene uten hund heller og jeg var mye mer ute. Det var ikke nødvendigvis fest, men jobb. Jeg var tidvis arbeidsnarkoman. Det endret seg helt naturlig i takt med hunden. Nå skal vi ha barn og da endrer livsstilen seg på nytt. Hva gjelder økonomi så kan det selvsagt være en utfordring, men det har jo ikke noe med deg å gjøre? Det kan godt hende at det å ta vare på en hund er akkurat det hun trenger. Anonymkode: a6ecb...a8b 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du skal blande deg så mye bort i hva venninnen din gjør. Som de fleste andre her sier så gadd ikke jeg å gå tur alene uten hund heller og jeg var mye mer ute. Det var ikke nødvendigvis fest, men jobb. Jeg var tidvis arbeidsnarkoman. Det endret seg helt naturlig i takt med hunden. Nå skal vi ha barn og da endrer livsstilen seg på nytt. Hva gjelder økonomi så kan det selvsagt være en utfordring, men det har jo ikke noe med deg å gjøre? Det kan godt hende at det å ta vare på en hund er akkurat det hun trenger. Anonymkode: a6ecb...a8b Ja Anonymkode: d71f1...1a7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #15 Skrevet 2. februar 2017 Synes dette høres ut som oppskrift på dumping av hund!. Denne rasen trenger MYE mere enn tusling rundt i nabolaget, den MÅ kunne løpe, hun må jobbe masse med sosialisering etc. Elendig ide av henne. Anonymkode: dd960...836 2
bondevett Skrevet 2. februar 2017 #16 Skrevet 2. februar 2017 En hund kan være den motivasjonen hun trenger fot å bryte mønsteret. Mange som får et nytt liv når de får noen å ta hånd om. Gi henne en sjanse med den hunden. 2
Chizue Skrevet 2. februar 2017 #17 Skrevet 2. februar 2017 Høres ut som en god ide å skaffe seg hund, mange blir edru,rusfri og frisk etter de har skaffet hund :-) Jeg har ei venninne, som slet sinnsykt psykisk..kraftig angst,slet med panikkangst og måtte drikke alkohol for å klare å gå på butikken. Hun skjulte dette lenge, ingen visste noe før hun plutselig var innlagt på psykiatrisk..Etter ett par måneder kom hun ut, kjøpte seg hund, og har nå vært rusfri i 4år. Bruker all sin tid og energi på hunden :-) Så jo, det er mulig. Er en grunn til at flere behandlere fra rehabilitering, anbefaler kjøp av hund :-) 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #18 Skrevet 2. februar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du overdriver bekymringene dine. Anonymkode: f5859...190 Lett å si, for det er jo "bare" en hund det er snakk om... Anonymkode: a1fb9...e55 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #19 Skrevet 2. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg forstår hva dere mener. Skal også nevnes at hun har hatt mange år med tung narkotika bak seg, har kommet seg veldig med det men kan ryke litt utpå innimellom. Anonymkode: d71f1...1a7 Det her blir for dumt. Hvis dette er en big deal, hvorfor skrev du ikke noe om det i hovedinnlegget? Jeg synes det virker som du bare kommer med verre og verre opplysninger utover tråden hvor du ikke får så mye støtte i dine bekymringer, kun for å få situasjonen til å virke verre. Det gjør at jeg ikke ta deg seriøst. Derfor: ligg unna. Det er venninna din sitt liv, og det er hennes valg. Tror du hun vil ombestemme seg om du lufter dine bekymringer? Neppe. 10 timer siden, Kvinne87Rogaland skrev: Hvis planen er å gå lang tur et par ganger i uken med en staffe, så kan hun bare drite i hele greia. De trenger mye mosjon, spesielt når de er unge, og hun må gå lang tur hver dag! Hadde blitt bekymra selv jeg, virker ikke som hun vet hva hun begir seg ut på. Denne rasen trenger også MYE trening på atferd og sosialisering. Ville anbefalt henne en mye mindre krevende rase. Ts skrev LANGE turer et par dager i uka. Veldig få hunder trenger timeslange turer hver dag, og i hvert fall ikke en staffe. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og man anskaffer seg ikke hun pga man skal få en bedre livsstil. Samme som kjærestepar får ikke barn sammen for å "redde" forholdet. I endel tilfeller går det bra ja, men i mange tilfeller går det ikke bra. Mer bare 3 uker siden hun hadde en sprekk på heroin og jeg syntes bare ikke det er greit. Nå har hun vist hun klarer seg lenge, det har hun! Men liker bare ikke det skal oppstå "sprekk" med hund. Anonymkode: d71f1...1a7 "Og man anskaffer seg ikke hun pga man skal få en bedre livsstil." Jo, det gjør man. Det er mange som gjør det, meg selv inkludert. Det var jeg som skrev det innlegget om å endre livsstil ganske langt opp i tråden som fikk 10 plusser. Hadde du sagt det samme dersom venninnen din var høyt utdannet men lå og latet seg på sofaen hver dag etter jobb? Da ville det også handlet om å endre livsstil. Igjen bare baller det på seg med verre og verre opplysninger som det mest sannsynlig ikke er noe hold i, som du nevner utelukkende for at situasjonen skal virke verre; du skriver jo "dere skjønner ikke hvor ille situasjonen er", kun for å få mer støtte i tråden. Hadde dette vært VIKTIGE opplysninger hadde du skrevet det i HI. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg sa: tror ikke dere forstå helt hva jeg mener. Jeg vet veldig godt at det kan være en fin løsning for mange, og for mange ikke. Hun har vanvittig med gjeld og får hjelp av en økonom son styrer økonomien, får utbetalt 3300kr hver 14 dag som går til mat, klær, transport og gøye ting. Anonymkode: d71f1...1a7 Igjen, her bare baller det på seg med fæle detaljer som får situasjonen til å virke verre. Kan jeg spørre hva slags økonomisk stønad hun får, og hvordan du har så detaljert innsyn i hennes økonomi, eller vil du ikke svare på det? Anonymkode: e7150...896 6
tirben Skrevet 2. februar 2017 #20 Skrevet 2. februar 2017 1 time siden, bondevett skrev: En hund kan være den motivasjonen hun trenger fot å bryte mønsteret. Mange som får et nytt liv når de får noen å ta hånd om. Gi henne en sjanse med den hunden. Gi henne en sjanse? Hva med hunden hvis det ikke går? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå