Gå til innhold

Skaff deg aldri Nordea kredittkort. 50% rente!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med mindre du vet at økonomien din er ekstremt trygg, og da trenger du neppe kreditkort, skaff deg aldri et fra Nordea. Jeg har blitt arbeidsledig og sliter derfor med å gjøre opp regninger, og Nordea er de råeste av alle kreditorer, med god margin. 50% rente i 2016, slå den. Så advarsel her, aldri kreditkort fra Nordea. DNB har til sammenligning 15% på kreditkortet jeg skylder penger på der. Dette er en dyrekjøpt erfaring, og det var aldri varsellamper om oppsigelser på jobben. Aldri mer kreditkort på meg, uansett bank.

Anonymkode: 693fd...046

Skrevet

Jeg tenker aldri på renten på kredittkort, for jeg betaler alltid før rentene begynner å løpe. For meg er det viktig hvilke fordeler jeg får på kortet i form av bonus etc.

• Liker 16
Skrevet

Slik asterix skriver er måten å bruke kredittkort på. 

Anonymkode: 228b5...989

• Liker 3
Skrevet

En del kredittkort har jo enkelte fordeler. For eksempel at man får bonus / rabatt ved hotell-overnattinger, flyreiser eller andre ting.  

Så lenge man betaler det man skylder (før rentene begynner å løpe!) så går det vel greit? 

Anonymkode: 156f8...a31

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En del kredittkort har jo enkelte fordeler. For eksempel at man får bonus / rabatt ved hotell-overnattinger, flyreiser eller andre ting.  

Så lenge man betaler det man skylder (før rentene begynner å løpe!) så går det vel greit? 

Anonymkode: 156f8...a31

Jepp det stemmer. TS bare som har bæsja på leggen. 

Anonymkode: 228b5...989

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du vet at økonomien din er ekstremt trygg, og da trenger du neppe kreditkort

Det er nettopp når du har trygg økonomi at du bør bruke kredittkort pga de bonusordningene som veldig mange kredittkort har. Du betaler da hele regningen på forfall.

Dersom du faktisk er avhengig av å benytte deg av kreditten på kredittkortet er det korrekt at du bør sjekke vilkårene nøye da effektiv rente varierer mye mellom de forskjellige kortene. 

Anonymkode: 76a22...df6

• Liker 4
Skrevet

Hadde man hatt penger på bok hadde man vel ikke dratt kortet uansett. Synes der er harde mot TS. Skal ikke mye til før rentene kommer. F.eks mista jobben, bilen må på rep og så ryker kjøleskapet. Ikke mye å gå på da.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du vet at økonomien din er ekstremt trygg, og da trenger du neppe kreditkort, skaff deg aldri et fra Nordea. Jeg har blitt arbeidsledig og sliter derfor med å gjøre opp regninger, og Nordea er de råeste av alle kreditorer, med god margin. 50% rente i 2016, slå den. Så advarsel her, aldri kreditkort fra Nordea. DNB har til sammenligning 15% på kreditkortet jeg skylder penger på der. Dette er en dyrekjøpt erfaring, og det var aldri varsellamper om oppsigelser på jobben. Aldri mer kreditkort på meg, uansett bank.

Kredittkort er for folk med ordnet og god økonomi, IKKE for folk som trenger raske penger grunnet dårlig økonomi. 

Hensikten med kredittkort er nemlig å handle, benytte kreditttiden der den er rentefri og så betale inn FØR rentene begynner å løpe løpsk. 

http://www.nordea.no/privat/daglig-bruk/bank-og-kredittkort/kredittkort.html#tab=Priser_Privat-MasterCard

Nå har jeg tatt meg bryet med å sjekke Nordea sine tre ulike kredittkort. ingen av kredittkortene  har 50 % rente slik ts påstår i hi. Men det ts nok ikke forstår er at i tillegg til renter så betales det renters rente. 

Så ts, før du påstår noe du ikke har forstått, og heller ikke kommer med dokumentasjon på, lær deg hva kredittkort er, hvordan de fungerer og litt å håndtere egen økonomi både på kort og lang sikt. 

Anonymkode: a0fea...0d8

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Hadde man hatt penger på bok hadde man vel ikke dratt kortet uansett. Synes der er harde mot TS. Skal ikke mye til før rentene kommer. F.eks mista jobben, bilen må på rep og så ryker kjøleskapet. Ikke mye å gå på da.

Når du ikke har penger på bok, så skaffer du deg ikke og bruker ikke kredittkort, fordi du da ikke har mulighet til å betale ned når rentene begynner å løpe. 

All må ha så pass buffer at de har mulighet til å kjøpe et kjøleskap uten kredittkort. Kjøper du et kjøleskap med kredittkort, og ikke klarer å betale ut kjøleskapets kredittpris i sin helhet før den rentefrie perioden utløper, så får du et jysla dyrt kjøleskap. 

Jeg begriper bare ikke hvorfor kredittkortenes pris er så vanskelig å forstå! Sett deg ned og se noen episoder av Luksusfellen og lær av andres feil, samt hvordan de der setter opp budsjett, med sparing, og klipping av kredittkort. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du ikke har penger på bok, så skaffer du deg ikke og bruker ikke kredittkort, fordi du da ikke har mulighet til å betale ned når rentene begynner å løpe. 

All må ha så pass buffer at de har mulighet til å kjøpe et kjøleskap uten kredittkort. Kjøper du et kjøleskap med kredittkort, og ikke klarer å betale ut kjøleskapets kredittpris i sin helhet før den rentefrie perioden utløper, så får du et jysla dyrt kjøleskap. 

Jeg begriper bare ikke hvorfor kredittkortenes pris er så vanskelig å forstå! Sett deg ned og se noen episoder av Luksusfellen og lær av andres feil, samt hvordan de der setter opp budsjett, med sparing, og klipping av kredittkort. 

Har ikke dyr kredittkortgjeld, men bruker penger som er på konto istedet. Skjønner ikke poenget med å dra kredittkortet hvis man har pengene.

Skrevet
Akkurat nå, LittleBabyBlue skrev:

Har ikke dyr kredittkortgjeld, men bruker penger som er på konto istedet. Skjønner ikke poenget med å dra kredittkortet hvis man har pengene.

Som mange har nevnt ovenfor: pga godene kredittkortene har. Reiseforsikring på kjøp av reiser, bonuser, rabatter på bensin/verksted, osv.

Har man ikke penger skal man holde seg langt unna kredittkort. Jeg trodde dette var barnelærdom.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Da har du ikke forstått betingelsene på kredittkortet. Betingelsene er ikke bare renter, men og at du kan få goder, som gratis reiseforsikring,  rabatt ved drivstoffkjøp, gratis avbestillingsforsikring, utsettelse på betaling, og sist men ikke minst hovedgrunnen til at jeg bruker kredittkort, der ligger en sikkerhet i kredittkortet dersom du ikke er fornøyd med en vare eller ved nettkjøp ikke får varen og heller ikke får refundert pengene du har betalt for varen hos selger, så kan du reklamere til kortselskapet og få pengene refundert fra kortselskapet. 

Har du brukt et debetkort ved nettkjøp og selger ikke sender varen eller varen blir borte i posten, og selger ikke vil hjelpe deg, så har du tapt pengene. Kredittkort og du får refundert fra kredittkortselskapet ved reklamasjon dit. 

Kredittkort er ikke, og har aldri vært lett tjente penger for folk uten penger, her er det mange som har missforstått eller ikke forstått konsekvensene av å "låne" penger med steinhøy rente. 

• Liker 4
Skrevet

Det du må gjøre er å bruke en rentekalkulator for å beregne kostnadene, og legge en plan for nedbetalingen før du låner penger på kreditt. 

Dere som angriper TS, renter er faktisk veldig vanskelig å estimere med hoderegning og ikke noe man er dum hvis man ikke forstår (jada, "alle" vet at det er dyrt, men det er vel ikke uten grunn at mange får seg et lite sjokk når de ser tallene).

• Liker 1
Skrevet

Jeg sulter heller enn å ta opp kredittlån.

Jeg er faktisk veldig fattig for tiden og har lite å spise, men heller det enn å være fattig og ha kreditorer på meg.

Anonymkode: 138a6...341

Skrevet
38 minutter siden, vendeli skrev:

Det du må gjøre er å bruke en rentekalkulator for å beregne kostnadene, og legge en plan for nedbetalingen før du låner penger på kreditt. 

Dere som angriper TS, renter er faktisk veldig vanskelig å estimere med hoderegning og ikke noe man er dum hvis man ikke forstår (jada, "alle" vet at det er dyrt, men det er vel ikke uten grunn at mange får seg et lite sjokk når de ser tallene).

Hjelper lite med rentekalkulator  når du ikke skjønner hva som kommer i tillegg til de utgiftene den kommer opp med. 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sulter heller enn å ta opp kredittlån.

Jeg er faktisk veldig fattig for tiden og har lite å spise, men heller det enn å være fattig og ha kreditorer på meg.

Denne holdningen til kredittkort skal du ha ros for. Men å sulte ufrivillig skal ikke nødvendig i dag. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kredittkort er for folk med ordnet og god økonomi, IKKE for folk som trenger raske penger grunnet dårlig økonomi. 

Hensikten med kredittkort er nemlig å handle, benytte kreditttiden der den er rentefri og så betale inn FØR rentene begynner å løpe løpsk.

En alternativ måte å se det på er dette: Hensikten med kredittkort er selvsagt (fra bankenes side) at mange nok ikke betaler før kreditttiden. Ellers ville det vært et rent tapsprosjekt for bankene.

:P

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper lite med rentekalkulator  når du ikke skjønner hva som kommer i tillegg til de utgiftene den kommer opp med. 

Denne holdningen til kredittkort skal du ha ros for. Men å sulte ufrivillig skal ikke nødvendig i dag. 

Jeg gjør nok dessverre det. Er sikkert langt fra alene, men dette er noe man ikke snakker høyt om... Mange tror nok "sikkerhetsnettet" vårt fanger opp alle. (Ikke mening å kuppe tråden altså).

• Liker 1
Skrevet

Kjedelig å gå på skikkelig smell.. men det er jo slikt som flere skriver over at man ikke skal bruke det kun for "gratis kreditt". Jeg bruker kun penger jeg vet jeg har eller kan betale etter lønn. Også benytter jeg meg av godene selvfølgelig!

Skrevet

Jeg brukte å overføre f.eks 500 kr på en egen konto i min nettbank. Kaller den for "kredittkort regning". 
Overfører jeg 500 så kan jeg bruke kredittkort opp til 500 kr. Ikke 550, 600, 501, men 500 kr maks. 
Slik vet jeg at jeg med 110% sikkerhet har penger til å betale regningen for kredittkortet før rentene slår inn. Uhell skjer ikke. F.eks bruker mitt vanlige bankkort i butikken, for så å oppdage at jeg har brukt alt for mye ved et uhell. Og har da ikke penger til å betale regninger for kredittkortet. Pengene settes til side, ferdig. Gjør jeg netthandel så betaler jeg med kredittkort. Logger inn på nettbank og overfører en eksakt sum, ofte rundet litt opp, over til kredittkort regning-kontoen. 

Dersom du bruker kredittkortet uten å kontrollere saldo, eller ha full kontroll over forbruk. Ja da kan du lett gå på en riktig smell. 

Man bør han en viss rutine og kontroll over egen økonomi og forbruk hvis man skal bruke kredittkort. 
Men de som går på en økonomisksmell. Ja de gir som oftest faen i renter. De kjøper ting de aldri i verden hadde hatt råd til. Så da hjelper det lite. Men folk svartmaler kredittkort-bruk. Jeg lever av NAV, når folk ser jeg bruker kredittkort så tenker de "Ja da blir det luksusfellen neste". Nei det gjør det ikke. Jeg sparer penger på å bruke coop mastercard, jeg får 1% ekstra i kjøpeutbytte, jeg betaler regningen før den skal betales. Jeg har kontroll. 
Kredittkort er ikke noe farlig og skummelt, hvis du vet hvordan du skal bruke det. 

Anonymkode: 00ea4...e26

Skrevet

Link til der det står at Nordea har 50 % rente?

Anonymkode: 9ff89...914

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...