Gå til innhold

Timelønn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Resepsjonist

Er det noen som har greie på tariff lønn her? Ufaglært resepsjonist på 25 år.

Jeg har nå jobbet ved samme hotell i 3,5 år. Full tid i perioden mai-september, og har ellers vært innom ved behov. Fra oktober 2004-april 2005 er jeg ansatt i 30% stilling, og tar i tillegg flere ekstravakter. Mai-sept. 2005 skal jeg igjen jobbe 100%.

Jeg blir fortsatt lønnet etter satsen for "hotell og restaurantarbeid 1" og begynnerlønn 37,5 timers uke.

Er det noen som vet når en kan kreve høyere lønn for praksis? Satsen økes etter 2 års praksis,- men hvordan beregnes dette når en ikke jobber 100% hele året gjennom?

Lurer også på hva som er forsjellen mellom 35,5 og 27,5 timers uke. Lønnen for de som jobber 35,5 timers uke er jo nesten 6 kr mer i timen.

Hadde blitt veldig glad om noen kunne hjelpe meg. Er så mye enklere å vite hva en har krav på før en tar det opp med sjefen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det først-Organiser deg, det er mitt beste tips :-)

Ja det koster nok litt men det er verdt det. Der får du svar på alt slikt du lurer på pluss du har en organisasjon i ryggen om det er noe som skjer.

35,5 timers uker er vel turnus,inkl helgejobbing? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Resepsjonist

Det har jeg allerede prøvd, men etter å ha snakket med fagorganinsasjonen fikk jeg vite at det ikke ville ha noe å si når jeg er den eneste i bedriften som er organisert, og at bedriften selv ikke er organisert.

Uansett, jeg er lovet tarifflønn av bedriften, og det har jeg hele tiden fått. Jeg lurer som sagt på om jeg får riktig tariff - om det er riktig at jeg fortsatt lønnes med begynnersatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det høres ut på meg, kan det tenkes det er riktig, siden du tidligere har jobbet lite - og mye i perioder. Da er det ikke sikkert det teller med som ansiennitet - det er som regel krav til hvor mye man har jobbet, eller at det var vært fast ansettelse, for at det skal telle med. Selv om du har jobbet i flere år, ut fra årstallene i seg selv, så har du kanskje bare noen måneders ansiennitet, når du teller hvor mye du faktisk har jobbet hvert år..

Innen kommunalt tariffområde er det i hvert fall slik at man teller ansiennitet kun hvis man har jobbet minst 14 timer pr uke i gjennomsnitt, eller man har hatt fast ansettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten stiger man her etter 4 års ansiennitet, så selv om du får full uttelling på ansiennitet for den tida du har jobbet (3,5 år), kan det fortsatt stemme at du har begynnerlønn. Jeg uttaler meg nå ut fra min tariff, jeg kjenner ikke til hotellbransjen, men går ut fra at det kan være noe liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Resepsjonist

Hadde det nå enda vært så vell... 107,32 er timelønnen min.

Og når tilleggene i denne bransjen er så utrolig dårlige er det ikke rare greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufaglært resepsjonist med en fastlønn inkl tillegg på 18500. Da jobber jeg 35,5 timers uke...vet ikke helt hva det vil tilsvare i timeslønn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufaglært resepsjonist med en fastlønn inkl tillegg på 18500. Da jobber jeg 35' date='5 timers uke...vet ikke helt hva det vil tilsvare i timeslønn???[/quote']

Ca 120 kroner. Årslønn skal deles på 1846 ved 35,5 timers uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...