Gå til innhold

Brudd med samboer !! Allene m 4 barn!!


Hege1976

Anbefalte innlegg

Hei. Er i en vanskelig situasjon for tiden. Jeg og samboer har valgt å gå fra hverandre, etter 18 år! ?vi har 4 barn sammen i alder fra 15- 5 år.

situasjonen er at jeg har vært hjemmeværende i mange år m barn, uten inntekt. Kun b.trygd.

xen flytter om ca 3 uker, og jeg skal bli boende. (Vi leier , og har fått ned husleien fra 13000 til 10500kr)

har søkt om overgangsstønad , men fikk går vite at saksbehandlingtiden er 4 mnd !!! Ble helt satt ut.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Skal betale husleie selv her 20 feb! 

Kan jo ikke stå på gata uten leilighet til meg og ungene! 

Fikk til svar at jeg må søke om sosialhjelp og bostøtte, og det er jo 4 ukers behandlingstid! 

Nå er jeg så langt nede psykisk.  Huff

noen som har vært i samme situasjon? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig kjipt, men hvorfor har du ikke jobbet noe selv? Har du utdanning?

Anonymkode: f547c...687

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du vært hjemmeværende?! Det er helt utrolig at kvinner ikke tar litt ansvar og tjener sine egne penger. Jeg hadde aldri turt å stole blindt på mannen når det gjaldt økonomi. Du sitter med skjegget i postkassen og det er din egen  feil!

Anonymkode: 718c5...eca

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tro at dette er sant i 2017. At noen gjør seg så avhengig av noen andre at man står på bar bakke når det blir slutt. Søk barnebidrag fra eksen, hvorfor er du hjemmeværende til et barn som begynner på skolen? Søk jobber snarest - litt er bedre enn ingenting.  Så kan du sikkert søke bostøtte, overgangsstønad får du ikke når barna er så gamle? Sosialhjelp kan ikke ha 4 ukers behandlingstid, da må du søke nødhjelp, de kan ikke ha 4 ukers behandlingstid på det.. 

Anonymkode: 85590...82d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hjemmeværende uten krav om at du skal ha en stor buffer nettop for sånne formål? Dette er en typisk  felle mange går i. Dra rett ned på nav å legg frem saken din. Men hvorfor skal du bli boende når du ikke har råd til det? Er det ikke bedre å finne seg noe mindre og billigere? 

Anonymkode: 456f2...f4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste det ville komme reaksjoner, det tar jeg til meg! 

Men mye har skjedd de siste 7 årene. Dødsfall 3 ganger i fam og jeg har vært endel syk.

har selvsagt jobbet i noen år som negldesigner megen salong . Men Pga dødsfall og sykdom på meg selv måtte jeg slutte! 

De siste 3 årene har jeg vært uten jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal klare dette også selvsagt! Har kommet meg på beina før i tøffe situasjoner . 

Bare lurte mest på om det er noen i lignende situasjon og hva dere gjorde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne noe mindre og billigere er ikke bare bare med fire barn i den grad det i hele tatt er mulig. For det første må jo eksen være med å bidra fra første dag her. Barna er fremdeles hans og han må forsørge dem uavhengig av om han bor sammen med dere eller ikke.

Det du må gjøre først og fremst er å kontakte NAV for å få sosialhjelp i påvente av overgangsstønad etc. så fort som mulig. Deretter kontakter du huseier og evt. andre kreditorer hvor du ser at du kommer til å bli forsinket med innbetalingene. Her er det mye bedre å si i fra før første regning forfaller enn etter at saken har gått til inkasso.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få innvilget OS, siden du ikke oppfyller aktivitetskravet.

Anonymkode: 7e9b5...02d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg far skal være med å hjelpe deg. Du har helt sikkert ikke "bare" vært hjemme, men tatt deg av hus, unger og hjem i alle disse årene.Bare fordi han flytter, slutter jo ikke ansvaret han har overfor dem!

Anonymkode: 12efc...864

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir kastet ut, så må jo barna bo hos faren!

Dessuten så kommer du ikke til å bli kastet ut hvis du får penger om 4 uker. Det går ikke fort. Bare spør huseier om det er greit at husleia kommer 2 uker senere.

Anonymkode: 5f673...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Hege1976 skrev:

Hei. Er i en vanskelig situasjon for tiden. Jeg og samboer har valgt å gå fra hverandre, etter 18 år! ?vi har 4 barn sammen i alder fra 15- 5 år.

situasjonen er at jeg har vært hjemmeværende i mange år m barn, uten inntekt. Kun b.trygd.

xen flytter om ca 3 uker, og jeg skal bli boende. (Vi leier , og har fått ned husleien fra 13000 til 10500kr)

har søkt om overgangsstønad , men fikk går vite at saksbehandlingtiden er 4 mnd !!! Ble helt satt ut.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Skal betale husleie selv her 20 feb! 

Kan jo ikke stå på gata uten leilighet til meg og ungene! 

Fikk til svar at jeg må søke om sosialhjelp og bostøtte, og det er jo 4 ukers behandlingstid! 

Nå er jeg så langt nede psykisk.  Huff

noen som har vært i samme situasjon? 

 

Du har krav på sosial hjelp, du må bare skrive at det er krise hjelp du må ha, da skal de ta saken fort. Få frem at du har søkt om div stønader og at det er ventetid. Det ordner seg nok. Masse lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas far skal og er pliktig til å betale barnebidrag for alle fire barna sine, hvis det er sånn at du blir sittende med hovedansvaret for dem. Han skal bare ha samvær f.eks. annenhver helg og slikt?

Bruk denne, les og regn ut hvor mye barnebidrag du har krav på fra han;

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/beregn-barnebidrag--90659

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far skal flytte ut så fort, så må han komme igang med bidrag raskt også. Allerede fra 1.februar. Det blir en del på fire barn, jeg regner med han har god lønning siden du har gått hjemme også? Så da kan du vel forvente deg over 10.000 ihvertfall. Du får også barnetrygd for et ekstra barn, 940 i tillegg til det du får nå. 

Ellers så sender du inn bostøttesøknad med en gang, samt ringer Nav og spør om en time. Da vil du kunne søke supplerende stønad frem til du har kommet inn i det og fått en fast inntekt (feks. dagpenger eller os)

Anonymkode: 3c56d...eb8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du vært hjemmeværende?! Det er helt utrolig at kvinner ikke tar litt ansvar og tjener sine egne penger. Jeg hadde aldri turt å stole blindt på mannen når det gjaldt økonomi. Du sitter med skjegget i postkassen og det er din egen  feil!

Anonymkode: 718c5...eca

Er dette rådet ditt?

Anonymkode: dcd9f...a03

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet som negledesigner... aldri falt deg inn å ta en ordentlig utdanning og få deg en ordentlig jobb?

Anonymkode: 54892...0a8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege1976 skrev:

Skal klare dette også selvsagt! Har kommet meg på beina før i tøffe situasjoner . 

Bare lurte mest på om det er noen i lignende situasjon og hva dere gjorde. 

Huff, skjønner at du blir stresset. Få deg en time på NAV så fort det er mulig, der får du hjelp. Det løser seg nok, selv om det er uoversiktlig nå. 

Prøv å ikke bry deg så voldsomt om alle de harde innleggene om hva du burde ha gjort tidligere. Det hjelper deg ikke nå. 

Anonymkode: dcd9f...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet som negledesigner... aldri falt deg inn å ta en ordentlig utdanning og få deg en ordentlig jobb?

Anonymkode: 54892...0a8

oi, for et fantastisk godt råd! Nei nå ordnet det seg sikkert for TS ja! 🙄

 

Anonymkode: 12efc...864

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...