Gå til innhold

Dusje med dren?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok en stor bukplastikk for 2 uker siden, og fikk samtidig innlagt to dren. Det væsker fremdeles ganske mye, så derfor skal jeg ha drenene til det slutter å komme noe i de. Jeg ringer hver dag inn til sykehuset med hvor mye væske som kommer i døgnet. Tenkte jeg skulle spørre i dag om jeg kan dusje med dren på, men glemte det, og telefonen er bare betjent frem til kl 10, så ingen vits i å ringe tilbake nå. Står ikke noe om dusjing med dren i papirene jeg har fått, normalt så har folk ikke bruk for de så lenge som meg.

Skulle gjerne fått vasket meg ordentlig, føler meg så skitten etter å kun ha vasket meg med vaskeklut de siste to ukene. 

Noen med erfaring? Er det bare å hoppe i dusjen, eller bør jeg vente til drenene er ute?

Anonymkode: 4d0ea...f25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Situasjonen din virker så spesiell at jeg vil ikke gi deg verken ja eller nei til dusj, selv om jeg føler på ditt behov. I dusjen er der bakterier og mikroorganismer du garantert ikke vil ha i kontakt med drenene dine. Der er jo åpent inn i bukhulen din. Samtidig er god hygiene viktig - så dette må du ta med dem som kjenner situasjonen din. 

Anonymkode: 5cf19...8a1

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville tatt dette med sykehuset i morgen tidlig. Skjønner godt at du savner en dusj, men ville ikke tatt sjansen basert på svar på et forum når det uansett "bare" er snakk om å måtte utsette dusjingen en ekstra dag. Så blir evt. dusjen i morgen eeeenda deiligere. ;)

Anonymkode: b1f5c...db9

Skrevet

Æsj... 😂 Er vel de svarene jeg fryktet jeg ville få. 😆 Klarer selvsagt et døgn til. 😊 Føler bare veldig for en grundig vask nå. 

Skrevet

Takk for svar, begge to! 😊

Skrevet

Da jeg var innlagt sykehuset hadde jeg 3 dren. Tror ikke jeg dusjet, bortsett fra en hånddusj jeg brukte til å vaske håret. Ellers fikk jeg hjelp første dagene pga jeg var så sliten etter opersjon, men siste dagene vasket jeg meg selv. Brukte vaskekluter i varmt vann med litt såpe, vasket først håret i vasken, så skrubbet jeg meg med kluten fra ryggen, under armene, og jobbet meg nedover så jeg fikk vasket hele meg. 

Så vask med klut er nok greit, da er det lettere å unngå drenene. 

Men som de andre sier, ring sykehuset :)

Anonymkode: 816a3...946

Skrevet

Har vasket med klut i 2 uker, klarer det fint selv, det samme med hårvasken. Hadde bare vært så deilig å stå under rennende vann, men jeg venter selvsagt. Vil ikke risikere å få bakterier inn i kroppen, selv om jeg forebyggende går på antibiotika. (Skal det når drenene sitter mer enn 3 dager.) 

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

I følge enkelte, f.eks i denne tråden, så er klut det eneste saliggjørende, og man blir uansett ikke ren hvis man ikke bruker klut :fnise: Med andre ord trenger du ikke bekymre deg om du ikke får dusjet ;) 

Endret av Margit Spat
Skrevet

Drenene bør ikke dusjes, men du kan jo dusje de delene av kroppen som ikke kommer i kontakt med drenene. 

Da jeg hadde dren fra samme operasjon, pakket jeg dren og bandasje inn i cellofan, dusjet fra underliv og ned, og fra rygg og ned. Passet nøye på at drenene ikke ble våte. Mage og hals tok jeg med klut. 

Anonymkode: 6b67a...291

Skrevet

Takk for svar, men er litt vanskleg å dusje utan at vatnet kjem i kontakt med drena, då drena går inn via låra... Nei, eg ventar til eg har snakka med dei på sjukehuset i morgon, evt med fastlegen min sidan eg skal til ho for å fjerne agraffar framme i morgon. (Men endå ei veke til dei bake skal fjernast...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...