Gå til innhold

Bli kjent med flyktninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg innrømmer at jeg kan også være fordomsfull....

Jeg tenker at hun som sitter der med hijab eller skaut og har en mann som ser så streng ut, ja hun er sikkert underkuet, ikke kan hun norsk heller... 

Men så prater jeg med henne, verdens koseligste dame, absolutt ikke underkuet, snakker godt norsk og virker veldig selvstendig, og jeg får høre at hjemme er det hun som har kustus på ungene og mannen... 

Jeg syns det er spennende å snakke med de fra andre kulturer, og vi bør heller gi de en sjans, i stedet for å forhåndsdømme og tenke at de er sånn og sånn. Folk er forskjellige.

Og hvis de er underkuet - hva med å hjelpe de ut av dette... ved å bli kjent med de.

Så får de trent seg på norsken, første skrittet til å bli selvstendig :)

Anonymkode: 434ff...490

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, personer som er for innvandring fra ikke-vestlige land burde ta kontakt slik at de lærer seg språket. Dette er jo egentlig en viktig del av "dugnaden" som mange ønsket seg. 

Selv har jeg for mange dårlige erfaringer med ikke-vestlige innvandrere til at jeg er interessert. Tror kanskje det er lettere å bli kjent med ikke-vestlige som bor utenfor Oslo og andre større byer, siden man da i større grad er tvunget til å lære seg språket, samt integrere seg.

Anonymkode: ac628...500

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, personer som er for innvandring fra ikke-vestlige land burde ta kontakt slik at de lærer seg språket. Dette er jo egentlig en viktig del av "dugnaden" som mange ønsket seg. 

Selv har jeg for mange dårlige erfaringer med ikke-vestlige innvandrere til at jeg er interessert. Tror kanskje det er lettere å bli kjent med ikke-vestlige som bor utenfor Oslo og andre større byer, siden man da i større grad er tvunget til å lære seg språket, samt integrere seg.

Jeg bor utenfor Oslo og har dessverre samme erfaring. Lokalbefolkningen er kontaktsøkende og inkluderende, men de ikke-vestlige innvandrerne viser liten eller ingen interesse for å bli kjent. Jeg tror det har å gjøre med at det er så mange fra landene de kommer fra samlet her på østlandet at de heller søker seg til sine egne enn å ta bryet med å bli kjent med nye mennesker med annen kultur. At de (selv om det selvfølgelig er dumt) trekker seg unna de som kunne hjulpet dem med både språk og annet som bidrar til integrering fordi det er enklere og mer bekvemt å sette seg på toget og tilbringe fritiden med folk de kan snakke med uten språkproblemer, som er som dem selv og som vet hva det vil si å flykte til et fremmed land. Jeg hadde kanskje gjort det samme hvis jeg var i deres situasjon.

Det er ikke enkelt å få til dette her selv om nordmenn flest er positive til å bli kjent med nye landsmenn. 

Skrevet
2 minutter siden, antbug skrev:

Jeg bor utenfor Oslo og har dessverre samme erfaring. Lokalbefolkningen er kontaktsøkende og inkluderende, men de ikke-vestlige innvandrerne viser liten eller ingen interesse for å bli kjent. Jeg tror det har å gjøre med at det er så mange fra landene de kommer fra samlet her på østlandet at de heller søker seg til sine egne enn å ta bryet med å bli kjent med nye mennesker med annen kultur. At de (selv om det selvfølgelig er dumt) trekker seg unna de som kunne hjulpet dem med både språk og annet som bidrar til integrering fordi det er enklere og mer bekvemt å sette seg på toget og tilbringe fritiden med folk de kan snakke med uten språkproblemer, som er som dem selv og som vet hva det vil si å flykte til et fremmed land. Jeg hadde kanskje gjort det samme hvis jeg var i deres situasjon.

Det er ikke enkelt å få til dette her selv om nordmenn flest er positive til å bli kjent med nye landsmenn. 

Her i Oslo så klumper deg seg i alle fall sammen. Skal ikke si at alle gjør det, men det er slik det ser ut. Jeg tror jeg også ville gjort det samme hvis jeg var i deres situasjonen. Hvis jeg var i et fremmed land, så ville jeg sikkert søkt meg mot andre nordmenn. Jeg har også sett det på arbeidsplassen, selv om dette har vært personer som har bodd i Norge fra de var små.

Her jeg bor så syns jeg noen ganger de opptrer litt ekstremt. Jeg har blant annet en ikke-vestlig familie på andre siden av gangen i blokken her jeg bor. Hvis jeg er på vei ut av døra, så hender det at de også åpner døren på gløtt fordi de også skal ut (hører at de stanser i døra fordi jeg er der), men da venter de med å åpne døren og gå ut til jeg har kommet meg et godt stykke ned i trappen. Kanskje fordi jeg ikke skal se inn fordi det er kvinner der? 

Og hva er greia med å henge lakener foran vinduene? Her jeg bor så kan man se hvor det bor ikke-vestlige. Alle vinduene er dekket til med tepper og laken. Har det også å gjøre med at man ikke skal kunne se kvinnene som er der inne? At de tar av burkaen når de er hjemme? Jeg vurderer faktisk å flytte fra der jeg bor fordi det ser jalla ut med alle teppene som flagrer rundt når de har oppe vinduene (vil tro det påvirker boligprisene negativt). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...