Gå til innhold

Lamictal

Fremhevede innlegg

Gjest FarrisBris
Skrevet

I 2013 fikk jeg diagnosen Epilepsi. De mener jeg har Epilepsi men slik at jeg blir fjern og ikke husker eller følger med.

Jeg fikk sjokk og viste ikke hva jeg skulle si. Jeg var helt uenig i diagnosen og prøvde å få svar på hva dette var for noe, for jeg har ALDRI fått vite eller høre av noen at jeg har falt så bort at ingen får kontakt med meg. Dessuten ja alle blir litt fjern innimellom, men jeg husker.

Dette var i Oslo. Så flyttet jeg Nordover og fikk en ny Nevrolog, ei som jeg absolutt ikke takler å være i samme rom med nesten. Min mor har sagt til nevrologene at jeg blir fjern og plukker på ting etc etc. Jeg har en tvangslidelse som gjør at jeg ofte gjør slike ting.

De har tatt EEG og den viste et sneeeev av noe epilepsi og BANG der hadde jeg diagnosen! Min samboer fortalte at jeg kan bli litt fjern men at jeg alltid husker og som sagt ALLE blir da fjerne. Jeg ble satt på Lamictal i 2013 å går fortsatt på det. Jeg har ikke hatt noen anfall ingenting.

I fjor 2016 ga jeg beskjed om at jeg vil trappe ned og slutte helt på Lamictal (Går på 100Mg morgen og kveld) men ble frarådet det på det sterkeste. Jeg kunne plutselig få mye mer alvorlige anfall og kanskje dø hvis jeg trappet ned eller sluttet helt..

Jeg ble selvflgelig redd og skremt og jeg skjønner ikke hvordan jeg har "overlevd" uten medisiner mot Epilepsi egentlig..

Jeg kommer ikke overrens med henne og vurderer og bytte nevrolog og få litt mer klarhet i ting.. Jeg synes dette er merkelig..

Hvorfor viste ikke EEG i 2011 noe snev av dette eller noen annen type scanning jeg har vært igjennom..

Er det noen som har noen råd til meg om hva jeg skal gjøre??

Er det noen som har det lignende som meg eller har opplevd dette?? Jeg er litt desperat egentlig.

Jeg vet igrunn ikke helt hva jeg skal gjøre for nevrologen sier at "Tror du din mor ljuger til en nevrolog og sier at du blir fjern og har anfall" Nei jeg gjør ikke det, men jeg tror det er litt missforstått..

Hjelp!!!

Hilsen en litt fortvilet jente på 23.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du prate med legen din om.

Anonymkode: efb41...c1c

• Liker 1
Skrevet

Du må ta det med legen, men "plukking" i forhold til epilepsi er ikke det samme som å plukke på ting da. Det er ufrivillig plukking og ikke noe en gjør av egen fri vilje. 

Anonymkode: e3a5b...336

• Liker 2
Skrevet

Det er faktisk ikke vanlig å bli fjern. 

Anonymkode: f5f07...f8c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke vanlig å bli fjern. 

Å bli fjern er vel den mildeste formen for epileptisk anfall. Jeg hadde slike anfall frem til jeg vokste det av meg som ungdom.

Ingen kunne se at jeg hadde ett anfall, jeg så på personen jeg pratet med, men da anfallet var over så husket jeg ikke hva vi snakket om. Samtidig ble jeg skikkelig trøtt etter anfallene. Måtte sove 1-2 timer etter hver gang.

Har vært fri for anfall i mange år nå og til og med fått lov å få førerkort.

Anonymkode: 479d7...25b

Gjest FarrisBris
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli fjern er vel den mildeste formen for epileptisk anfall. Jeg hadde slike anfall frem til jeg vokste det av meg som ungdom.

Ingen kunne se at jeg hadde ett anfall, jeg så på personen jeg pratet med, men da anfallet var over så husket jeg ikke hva vi snakket om. Samtidig ble jeg skikkelig trøtt etter anfallene. Måtte sove 1-2 timer etter hver gang.

Har vært fri for anfall i mange år nå og til og med fått lov å få førerkort.

Anonymkode: 479d7...25b

Har aldri blitt trøtt eller ikke husket samtaler..

Kan huske hele dagen. Jeg mener at alle kan få denne såkalte "kustirra".

Om man vil definere det som fjern eller ikke.. Men jeg mener selv jeg ikke har epilepsi.

Skrevet
19 minutter siden, FarrisBris skrev:

Har aldri blitt trøtt eller ikke husket samtaler..

Kan huske hele dagen. Jeg mener at alle kan få denne såkalte "kustirra".

Om man vil definere det som fjern eller ikke.. Men jeg mener selv jeg ikke har epilepsi.

Håper ikke du har førerkort, eventuelt at du må vente lenge med å få det. 

Ja, folk kan få geitestirra. Men når det er så ille at moren din blir bekymret og tar det opp med nevrolog, tror jeg din geitestirre er litt annerledes enn vanlig. 

• Liker 2
Skrevet

Epilepsi anfall er veldig forskjellige. På min EEG så fikk de ikke påvist epilepsi uten en søvn EEG. Jeg hadde et par alvorlige anfall i 13 års alderen, men de fant ut senere at det var en svulst som presset frem anfallene. Jeg går fortsatt på Lamictal selv om det er 8-9 år siden jeg fjernet svulsten og 13 år siden sist anfall. 

Jeg har ikke hatt sånne små anfall, men vet at de er lite synlig. Jeg skal kanskje selv slutte på Lamictal ,men vet ikke om jeg tørr. Jeg har førerkort og vil ikke miste det liksom. Jeg har heller ingen bivirkninger med medisinen. 

Anonymkode: e60f4...fdc

• Liker 1
Gjest FarrisBris
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Epilepsi anfall er veldig forskjellige. På min EEG så fikk de ikke påvist epilepsi uten en søvn EEG. Jeg hadde et par alvorlige anfall i 13 års alderen, men de fant ut senere at det var en svulst som presset frem anfallene. Jeg går fortsatt på Lamictal selv om det er 8-9 år siden jeg fjernet svulsten og 13 år siden sist anfall. 

Jeg har ikke hatt sånne små anfall, men vet at de er lite synlig. Jeg skal kanskje selv slutte på Lamictal ,men vet ikke om jeg tørr. Jeg har førerkort og vil ikke miste det liksom. Jeg har heller ingen bivirkninger med medisinen. 

Ingen har nevnt noe før plutselig i 2013..

Jeg har heller ingen bivirkninger av medisinen men tørr ikke helt slutte når nevrologen skremmer meg sånn med at man kan dø eller får slike kjempe alvorlige anfall.. Min samboer gjennom 3 år har aldri opplevd noenting.. Det var på søvn eeg de oppdaget det. Vurderer å bytte nevrolog..

Skrevet
1 minutt siden, FarrisBris skrev:

Jeg har heller ingen bivirkninger av medisinen men tørr ikke helt slutte når nevrologen skremmer meg sånn med at man kan dø eller får slike kjempe alvorlige anfall.. Min samboer gjennom 3 år har aldri opplevd noenting.. Det var på søvn eeg de oppdaget det. Vurderer å bytte nevrolog..

Å be om nye utredninger og/eller ny nevrolog er verdt et forsøk dersom du mener diagnosen du har fått er feil eller du ikke har tillit til nevrologen du har. Det som alltid er dumt er å slutte på så sterke medisiner brått og/eller uten oppfølging av lege, så det må du i alle fall ikke gjøre. 

Angående det at ingenting vistes i 2011 så kan epilepsien ha oppstått i mellomtiden. Det finnes jo mange mulige årsaker til epilepsi. 

Anonymkode: 15803...249

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, FarrisBris skrev:

I 2013 fikk jeg diagnosen Epilepsi. De mener jeg har Epilepsi men slik at jeg blir fjern og ikke husker eller følger med.

Jeg fikk sjokk og viste ikke hva jeg skulle si. Jeg var helt uenig i diagnosen og prøvde å få svar på hva dette var for noe, for jeg har ALDRI fått vite eller høre av noen at jeg har falt så bort at ingen får kontakt med meg. Dessuten ja alle blir litt fjern innimellom, men jeg husker.

Dette var i Oslo. Så flyttet jeg Nordover og fikk en ny Nevrolog, ei som jeg absolutt ikke takler å være i samme rom med nesten. Min mor har sagt til nevrologene at jeg blir fjern og plukker på ting etc etc. Jeg har en tvangslidelse som gjør at jeg ofte gjør slike ting.

De har tatt EEG og den viste et sneeeev av noe epilepsi og BANG der hadde jeg diagnosen! Min samboer fortalte at jeg kan bli litt fjern men at jeg alltid husker og som sagt ALLE blir da fjerne. Jeg ble satt på Lamictal i 2013 å går fortsatt på det. Jeg har ikke hatt noen anfall ingenting.

I fjor 2016 ga jeg beskjed om at jeg vil trappe ned og slutte helt på Lamictal (Går på 100Mg morgen og kveld) men ble frarådet det på det sterkeste. Jeg kunne plutselig få mye mer alvorlige anfall og kanskje dø hvis jeg trappet ned eller sluttet helt..

Jeg ble selvflgelig redd og skremt og jeg skjønner ikke hvordan jeg har "overlevd" uten medisiner mot Epilepsi egentlig..

Jeg kommer ikke overrens med henne og vurderer og bytte nevrolog og få litt mer klarhet i ting.. Jeg synes dette er merkelig..

Hvorfor viste ikke EEG i 2011 noe snev av dette eller noen annen type scanning jeg har vært igjennom..

Er det noen som har noen råd til meg om hva jeg skal gjøre??

Er det noen som har det lignende som meg eller har opplevd dette?? Jeg er litt desperat egentlig.

Jeg vet igrunn ikke helt hva jeg skal gjøre for nevrologen sier at "Tror du din mor ljuger til en nevrolog og sier at du blir fjern og har anfall" Nei jeg gjør ikke det, men jeg tror det er litt missforstått..

Hjelp!!!

Hilsen en litt fortvilet jente på 23.

Har selv epilepsi, og bruker Lamictal. Hvis det er vanskelig for deg med din nåværende nevrolog, så kan du spørre om å få bytte nevrolog. Men husk at hvis man skal slutte på medisinen så skal man være anfallsfri i minst fire-fem år først, for å være sikker på at det er forsvarlig å slutte. Det kan være derfor nevrologen din sa at du plutselig kan få mer alvorlige anfall og dø. Husk også at å trappe ned medisinen kan ta mange måneder, og kreve mye tålmodighet av deg. Du skal høre på nevrologen for det er h*n som vet best! Jeg har hatt epilepsi snart 13 år, brukt medisiner i snart 12 år. Det er mange som har epilepsi som har anfall som de ikke merker. Ett eksempel på det er å bli fjern i blikket og stoppe opp noen sekunder. Ett annet eksempel er å plutselig reise seg opp, og begynne å gå formålsløst rundt. 

Bytt nevrolog om du føler du vil det, men lær deg å akseptere situasjonen som den er. Det er den beste måten å komme seg videre på

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du skal slutte på Lamictal må du drøfte med nevrologen din :) Selv har jeg gått på Lamictal siden 2005 og har ingen planer om å slutte med medisinene. Aldri om jeg ville finne på det. 

9 minutter siden, FarrisBris skrev:

Det er helt vanlig at det er søvndepriverte EEG-registreringer som gjør utslaget ved første forsøk. Du skal aldri slutte på medisinen uten hjelp fra nevrologen, og husk at det er en LANG prosess og tålmodighetsprøve som kan ta mange måneder

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...