Gå til innhold

Sengeliggende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ei ei jente på 22 og har siden tenårene slitt av og på med veksling mellom for mye og for lite søvn. De siste 3 mnd har jeg vært nesten konstant sengeliggende og klarer ikke å gjennomføre daglige gjøremål. Enkelte dager klarer jeg ikke å komme meg opp av senga for å lage mat. Jeg har netter jeg ikke sover og netter der jeg sover opp til 18 timer. I de timene jeg er våken har jeg null energi. Jeg sover også veldig dypt og våkner ikke av alarmer, telefoner eller annet. Jeg har gått ned 6 kg på 3 uker. Jeg har depresjon i perioder, men var ikke deprimert på forhånd da dette startet. Jeg er fortvilet over situasjonen og det å ikke kunne klare å gjøre noen ting har gjort meg nedfor og isolert. Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel ME, da.

Anonymkode: 7c6de...70e

Skrevet

Mangel på b12 eller vit D? Stoffskiftet kan det og være verdt å få legen til å se på.

Anonymkode: eee16...cfb

• Liker 2
Skrevet

"Hva kan jeg gjøre?" 

Gå til fastlegen og fortell om problemet, hva ellers? Eller har du ikke tenkt på det før? Har du ikke klart å komme deg ut av sirkelen på egenhånd, kan du ikke forvente at oss på KG har en løsning på problemet. Vi er ikke utdannet leger, og for at du skal utredes må det gjerne en lege til. Det kan være så mangt, alt fra vitamin mangel til at det er depresjonen som har gjort deg utslitt. 

Anonymkode: 73532...93f

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg ei ei jente på 22 og har siden tenårene slitt av og på med veksling mellom for mye og for lite søvn. De siste 3 mnd har jeg vært nesten konstant sengeliggende og klarer ikke å gjennomføre daglige gjøremål. Enkelte dager klarer jeg ikke å komme meg opp av senga for å lage mat. Jeg har netter jeg ikke sover og netter der jeg sover opp til 18 timer. I de timene jeg er våken har jeg null energi. Jeg sover også veldig dypt og våkner ikke av alarmer, telefoner eller annet. Jeg har gått ned 6 kg på 3 uker. Jeg har depresjon i perioder, men var ikke deprimert på forhånd da dette startet. Jeg er fortvilet over situasjonen og det å ikke kunne klare å gjøre noen ting har gjort meg nedfor og isolert. Hva kan det være? Hva kan jeg gjøre?

Hei

Har du vært på time hos fastlegen i forbindelse med det som du forteller om helsa di, uten at legen har funnet ut hva som er årsaken?

Hvis du ikke har vært hos fastlegen, er det viktig at du kommer deg til fastlegen og blir undersøkt og får tatt nødverndige prøver og evt annen utredning.

Anonymkode: 49fbb...fa0

• Liker 3
Skrevet

Har ikke vært til legen for det nå, men på grunn av lignende (men ikke like ille) tidligere. Skal få time til fastlege og prøve å finne ut av det. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

Har ikke vært til legen for det nå, men på grunn av lignende (men ikke like ille) tidligere. Skal få time til fastlege og prøve å finne ut av det. 

Det er bra at du skal ordne med legetime.

God bedring :hjerte:

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Bor du alene?

Det er viktig at du forteller fastlegen din om hvor ille det er, inkludert det som du forteller her om at du ikke får gjennomført daglige gjøremål og at du ikke får laget deg mat.

Du kan få hjelp til bl.a. matlagning og andre daglige gjøremål.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bor du alene?

Det er viktig at du forteller fastlegen din om hvor ille det er, inkludert det som du forteller her om at du ikke får gjennomført daglige gjøremål og at du ikke får laget deg mat.

Du kan få hjelp til bl.a. matlagning og andre daglige gjøremål.

Bor alene ja. Kan vel også legge til at jeg nå siste ukene også har måttet la barnet mitt være til pappaen fordi jeg ikke klarer å fungere. Har heldigvis godt nettverk rundt ungen, så han er ivaretatt til jeg er bedre. Men helt forjævelig å være en ikkefungerende mor

Skrevet
1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

Bor alene ja. Kan vel også legge til at jeg nå siste ukene også har måttet la barnet mitt være til pappaen fordi jeg ikke klarer å fungere. Har heldigvis godt nettverk rundt ungen, så han er ivaretatt til jeg er bedre. Men helt forjævelig å være en ikkefungerende mor

Jeg forstår at det er trasig å ha det slik.

Ringer du til fastlegekontoret nå på morgenen, kan du kanskje få legetime allerede i dag (hastetime).

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra at du skal ordne med legetime.

God bedring :hjerte:

Tusen takk❤

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det er trasig å ha det slik.

Ringer du til fastlegekontoret nå på morgenen, kan du kanskje få legetime allerede i dag (hastetime).

Skal til noen andre avtaler i dag, men skal fikse med hastetime til i morgen ☺

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Høres ut som du sliter med perioder med insomnia og det i seg selv er jo nok til at du ikke fungerer i lengden. Å sove 18 timer gjør heller deg motsatte av å gjøre deg opplagt.

Blir nok bra å gå til legen. Mulig du kan få sovetabletter som kan regulere at du får jevnere søvn og etterhvert klarer å få normal søvnrytme igjen :) 

Skrevet

Hør på lege og vær også tydelig ovenfor legen når du forteller om ditt. Pass på at alle detaljer kommer frem og ikke pakk ting inn. 

Og påse at du får i deg vitaminer. D og B bør sjekkes nøye. Samt stoffskifte. 

Og så burde du prøve å få inn rutiner med å komme seg ut og få frisk luft. Gjerne noen gåturer til fast tid. Bare for å få luft og lys og for å ha rutiner. Du får ikke sove om du ikke får luft og lys også. 

Anonymkode: dbd49...7af

• Liker 2
Skrevet

Skriv en oversikt over hvilke symptomer du har, når de kommer, hva som eventuelt lindrer. Skriv også hvordan dette startet, hvordan det har utviklet seg. Særlig hvordan du var da du gikk gravid. Før også en dagbok over søvn, mat, aktivitet og symptomer. Bestill dobbelttime hos legen, og gå gjennom dette med ham. 

Anonymkode: 90b4a...776

• Liker 2
Skrevet

Oversovingen er en konsekvens av søvnløsheten som er en konsekvens av oversovingen. Det blir en ond sirkel. Selvfølgelig kan det ligge noe medisinsk bak, men det vil uansett kunne hjelpe det å prøve å være mer strukturert og legge deg og stå opp til samme tid hver dag. Det kan være krevende å komme inn i en konsekvent rutine, og du vil føle deg mye trøtt i starten, men på sikt vil det bli en vane.

Anonymkode: 5a489...e37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...