Million Skrevet 29. januar 2017 #1 Skrevet 29. januar 2017 Jeg leser denne artikkelen om at ca halvparten av oss har tom konto før neste lønning. Det sjokkerer meg at det er så mange! Hvordan er det mulig? Ser de ikke hvilken vei det går og kan bremse forbruket før kontoen er tom? Jeg fatter ikke... tanken på å stå der uten en krone på kontoen og det er flere dager til neste lønning, er helt uvirkelig. Selv har jeg ikke opplevd det på tjuefem år, minst, sist da jeg var i alderen hvor jeg festet bort pengene mine på byen hver helg. Men da bodde jeg hjemme og fikk mat og husly av foreldrene mine. Det har aldri skjedd meg i voksen alder etter at jeg flyttet hjemmefra. Hvordan er det med befolkningen på KG? Tør folk å svare ærlig? Har virkelig halvparten av oss det sånn at kontoen er tom flere dager før lønning? Og en del har kanskje ikke sparekonto å ta av en gang i slike tilfeller?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #2 Skrevet 29. januar 2017 Blir tynt når jeg overestimerer og legger for mye til sparing. Men har aldri opplevd tom konto, og jeg er student, og lever deretter. Jobber i feriene og hver 3 helg, så har også inntekt- men de går som sagt til sparing/bsu. Utgifter blir leie-4800, busskort, mat/artikler, en og annen gang litt klær/småting/spise ute/bar. Anonymkode: 6618f...2e3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #3 Skrevet 29. januar 2017 Det har skjedd meg en gang. Og det var på en måte ikke min feil... Lønnsavdelingen fant plutselig ut at de hadde "glemt" å trekke 10 000 kr i løpet av året for en forsikring, og trakk det av lønna for desember (for å få det på riktig år i regnskapet), altså den lønna som ble utbetalt i januar. Det kunne gått greit, hvis ikke gubben hadde jobbet i samme firma og også ble trukket 10 000 kr samme måned. Vi hadde altså plutselig 20 000 mindre enn beregnet den måneden. Vi klarte det uten å røre sparekontoen, men det var bare så vidt. Anonymkode: b00bc...c63 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #4 Skrevet 29. januar 2017 Ja, går tom til lønna kommer. Har budsjett, og betaler nå hardt ned på lån og setter av til sparing. Har nok av mat, så lider absolutt ingen nød. Er flink til å spare på rester og spiser det til lunsj. Planlegger middagene kommende uke hver søndag. Den siste uken har jeg kun brukt 82 kr på butikken. Neste uke blir det nok omtrent det samme. Trenger kun melk og smør. Klarer fint hvis det kommer en uforutsett utgift pga sparekontoen. Men på brukskontoen går det tomt. Minimalt av lønna, om noe, går med på f.eks kafebesøk. Kinobesøk kanskje hver andre møte. Har i det siste blitt enda flinkere til å redusere annen handel. Nettbutikker er min støste synd rent økonomisk. Fortløpende avmeldes nyhetesbrevene, nesten tom i innboksen for tiden :D Deilig å se gjelda reduseres raskt nå. Anonymkode: 38777...7e6
NatalieA Skrevet 29. januar 2017 #5 Skrevet 29. januar 2017 Jepp. Jeg opplever at kontoen går tom før lønning. Men har heldigvis en snill eks (pappa til barna) som gir meg et forskudd på bidrag når det skjer :). Jeg håper på å få til å spare opp en buffer.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #6 Skrevet 29. januar 2017 Skjer stort sett hver eneste gang. Gjerne opptil en uke uten penger. Har mat i kjøleskapet, og panter flasker for å kunne kjøpe melk og ferskt brød. Som alle sier, det er fett å leve på Nav. Anonymkode: c37d0...5b8 7
Cuntzilla Skrevet 29. januar 2017 #7 Skrevet 29. januar 2017 Jeg er sånn ca alltid tom på konto før lønning. Det er ikke så utrolig vanskelig å få til det, altså. Er vel en sånn som er søkkrik helt til jeg ikke er det. Typ siste uken før lønning Da bremses jo forbruket ganske naturlig, hehe. Har en buffer hvis det skulle være noe. Penger har aldri vært noe jeg har stresset veldig over, de er der, jeg bruker dem, ting går rundt. Forbruket justeres etter lommeboka, får jeg en stor bonus så klarer jeg fint å bruke dem veldig raskt, er jeg blakk så klarer jeg fint å leve på luft og kjærlighet og det jeg har i kjøleskapet. 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #8 Skrevet 29. januar 2017 Nå må du jo huske at det er mange som legger ulikt i det "å gå tom for penger". Jeg går tom for penger gjerne en uke før utbetaling fra Lånekassen, men her har jeg jo allerede betalt alle faste utgifter og handlet inn alt av mat før jeg får penger. I tillegg har jeg en sparekonto på noen hundre tusener, samt en bufferkonto med tre husleier og litt ekstra til faste utgifter dersom jeg ikke skulle få sommerjobb. Men ja, gjerne forklar meg hvordan jeg skal bremse forbruket mitt når jeg har studielånet å leve på. Å øke inntektene med å ha en jobb ved siden av er ikke aktuelt. Anonymkode: 62226...23f 7
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #9 Skrevet 29. januar 2017 Det skjer aldri her. Alltid flere tusen på brukskonto og diverse sparekonto/buffer. Anonymkode: fd1b7...de6
melatonin Skrevet 29. januar 2017 #10 Skrevet 29. januar 2017 Har alltid buffer. Sparer 7000 I mnd så går ikke tom. Men de ganger bilen har krevd reperasjon, eller var midt I et jobbbytte som ikke gikk helt som planlagt så har jeg nådd bunnen på brukskonto og måtte tatt av sparekontoen. Men det er jo langt unna normalen. Jeg føler meg utrygg hvis jeg ikke har noe på brukskonto. Hadde det skjedd ofte måtte jeg ha tatt grep om meg selv.
KaDust Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Her skjer det fordi jeg er student med hus og bil. Etter alle regninger er betalt og penger er overført til matkontoen og sparing, sitter jeg igjen med 200 kr på konto. Når man har 200 +/- til overs så er det relativt lett å ende opp på 1 kr før neste lønning.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #12 Skrevet 29. januar 2017 Ofte bortimot tom, ja. Anonymkode: 12100...2c3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #13 Skrevet 29. januar 2017 Nei, det har jeg ikke opplevd siden jeg sluttet med heroin for 10 år siden (selv da gikk jeg aldri i minus). Jeg er uføretrygdet (ikke pga rus) og får utbetalt nesten 17.000 i måneden. Av de putter jeg 5000 på bank de fleste månedene. Jeg lever nok relativt nøkternt, men jeg skjønner ikke hvordan folk med ordentlig lønn kan klare å bruke mer penger enn de har, når de har så mye. Anonymkode: 443d2...647 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 Her går vi som regel tom. Men det er aldri slik at det er no krise. Vi har kredittkort som kan benyttes da og det skjer aldri lenge før lønning. Anonymkode: c694a...1ca
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #15 Skrevet 29. januar 2017 Ja, går ofte tom. Folk som ikke skjønner at det er mulig må være litt fantasiløse. Anonymkode: 94999...8de 12
Gjest Margit Spat Skrevet 29. januar 2017 #16 Skrevet 29. januar 2017 Jeg har gått fra å være i full jobb med inntekt over gjennomsnittet til å gå på arbeidsavklaringspenger grunnet langvarig og alvorlig sykdom. Etter den såpass betydelige inntektsnedgangen er det mindre enn før på brukskontoen før neste utbetaling. Noen ganger nær null. Jeg setter av litt til sparing hver måned, og vi har både hus, hytte, bufferkonto og flere biler, så det er ikke akkurat synd på meg, selv om jeg må planlegge innkjøp på en annen (og bedre) måte nå enn før.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #17 Skrevet 29. januar 2017 Vanskelig å svare på når man har mer enn en konto i bruk. At alle kontoene er tomme har aldri skjedd. Men budsjettet mitt er lagt opp til at lønn/regningskontoen skal gå tom 2 uker før lønning, jeg lever på kreditt fra måned til måned og betaler ned ved forfall. Helt uproblematisk. Anonymkode: 5aae1...9e8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #18 Skrevet 29. januar 2017 Brukskontoen går ofte tom, men da "låner" jeg bare litt av mine andre kontoer og setter inn igjen når ny lønn kommer. Anonymkode: 1ebc9...b10 3
Million Skrevet 29. januar 2017 Forfatter #19 Skrevet 29. januar 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må du jo huske at det er mange som legger ulikt i det "å gå tom for penger". Jeg går tom for penger gjerne en uke før utbetaling fra Lånekassen, men her har jeg jo allerede betalt alle faste utgifter og handlet inn alt av mat før jeg får penger. I tillegg har jeg en sparekonto på noen hundre tusener, samt en bufferkonto med tre husleier og litt ekstra til faste utgifter dersom jeg ikke skulle få sommerjobb. Men ja, gjerne forklar meg hvordan jeg skal bremse forbruket mitt når jeg har studielånet å leve på. Å øke inntektene med å ha en jobb ved siden av er ikke aktuelt. Anonymkode: 62226...23f Det var nok ikke sånne som deg artikkelen sikter til, når det var snakk om å "gå tom før lønning" ;-) Du har jo penger. Du vil bare ikke bruke dem. 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #20 Skrevet 29. januar 2017 Ja, her går vi alltid tom før lønning. Anonymkode: 96ef0...8b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå