Gå til innhold

Redd for å kjøre etter ulykke.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg var en trygg sjåfør. Avpasset fart og kjørestil etter forholdene. Fikk oss sikkert fram. Aldri hadde jeg hatt uhell eller noe. Jeg var gjerne sjåfør.

Helt til den dagen jeg mistet kontroll på bilen. Brøytekanten lå utenfor veien og jeg så ikke det. La meg ut til siden da noen ville forbi meg og mistet helt kontroll på bilen.. ende på taket inni et tre. Ingen personskade heldigvis. Ingen politisak eller noe. Vi fikk hjelp til det praktiske og skulle bare legge det bak oss. 

Det er flere år siden. Jeg har i ettertid fått barn som skal fraktes hit og dit, det skal samkjøres til div arrangement osv. Men jeg er så redd. Jeg unngår å kjøre med passasjerer så langt det lar seg gjøre. Jeg kan ta meg et glass vin i selskap for å slippe å være sjåfør osv. Jeg kjører mellom jobb, barnehage og skole greit. Men ukjente veier gir meg hjerteklapp og vondt i magen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å reparere dette? 

Anonymkode: 45294...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kansje søke råd ved en kjøreskole? få de til å "teste " deg, vise deg at jo du er en trygg sjåfør, ulykker kan skje alle.

Jeg har kjørt bil i snart 30 år, ikke et uhell eller alvårlig ulykke, bulket en gang, da kjørte jeg inn i bilen foran meg pga uoppmerksom i kø, har kjørt rally og høyhastighet på bane og anser meg som en god og trygg sjåfør.....helt til i fjor vinter, kjørte på en lang slette, sluddeføre. 2-3cm sludd på veien og umåkt, klokken var ca 0600, plutselig får jeg vannplaning, lå vel i 40-50kmt og mistet kontrollen helt, sklei pent i mot grøfftekanten, prøvde dra i brekket for og få feste, pummpebremse, svinge begge veier også smallt det, hele siden på bilen dro seg langs en lyktestollpe, og der sto jeg å så skikkelig dust ut. Jeg! jeg som har kjørt skadefritt så lenge og som mente jeg var såååå flink.....

ulykker skjer de fleste en gang eller flere og jeg personlig trur du er mer utsatt for ulykker om du er en redd sjåfør, så få hjelp...

Anonymkode: a7172...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler veldig med deg. Har nemlig selv vært i en nestenulykke. Jeg sluttet å kjøre ettet det :( (ingen trøst eller noe, men heldigvis så hadde jeg ikke egen bil da dette skjedde, så jeg bare sluttet å låne den mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 16.44, AnonymBruker skrev:

.helt til i fjor vinter, kjørte på en lang slette, sluddeføre. 2-3cm sludd på veien og umåkt, klokken var ca 0600, plutselig får jeg vannplaning, lå vel i 40-50kmt og mistet kontrollen helt, sklei pent i mot grøfftekanten, prøvde dra i brekket for og få feste, pummpebremse, svinge begge veier også smallt det, hele siden på bilen dro seg langs en lyktestollpe, og der sto jeg å så skikkelig dust ut. Jeg! jeg som har kjørt skadefritt så lenge og som mente jeg var såååå flink....

Anonymkode: a7172...050

Her tror jeg kanskje du har godt av et oppfriskningskurs i å kjøre på glatten. 

Håndbrekk og pumpebremsing er no no når en begynner å skli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 15.29, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jeg var en trygg sjåfør. Avpasset fart og kjørestil etter forholdene. Fikk oss sikkert fram. Aldri hadde jeg hatt uhell eller noe. Jeg var gjerne sjåfør.

Helt til den dagen jeg mistet kontroll på bilen. Brøytekanten lå utenfor veien og jeg så ikke det. La meg ut til siden da noen ville forbi meg og mistet helt kontroll på bilen.. ende på taket inni et tre. Ingen personskade heldigvis. Ingen politisak eller noe. Vi fikk hjelp til det praktiske og skulle bare legge det bak oss. 

Det er flere år siden. Jeg har i ettertid fått barn som skal fraktes hit og dit, det skal samkjøres til div arrangement osv. Men jeg er så redd. Jeg unngår å kjøre med passasjerer så langt det lar seg gjøre. Jeg kan ta meg et glass vin i selskap for å slippe å være sjåfør osv. Jeg kjører mellom jobb, barnehage og skole greit. Men ukjente veier gir meg hjerteklapp og vondt i magen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å reparere dette? 

Anonymkode: 45294...640

Det beste du gjør er å oppsøke psykolog. 

Det er bra å være skjerpa når en er ute og kjører, men man kan bli så redd at man blir farlig i trafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2017 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Kansje søke råd ved en kjøreskole? få de til å "teste " deg, vise deg at jo du er en trygg sjåfør, ulykker kan skje alle.

Jeg har kjørt bil i snart 30 år, ikke et uhell eller alvårlig ulykke, bulket en gang, da kjørte jeg inn i bilen foran meg pga uoppmerksom i kø, har kjørt rally og høyhastighet på bane og anser meg som en god og trygg sjåfør.....helt til i fjor vinter, kjørte på en lang slette, sluddeføre. 2-3cm sludd på veien og umåkt, klokken var ca 0600, plutselig får jeg vannplaning, lå vel i 40-50kmt og mistet kontrollen helt, sklei pent i mot grøfftekanten, prøvde dra i brekket for og få feste, pummpebremse, svinge begge veier også smallt det, hele siden på bilen dro seg langs en lyktestollpe, og der sto jeg å så skikkelig dust ut. Jeg! jeg som har kjørt skadefritt så lenge og som mente jeg var såååå flink.....

ulykker skjer de fleste en gang eller flere og jeg personlig trur du er mer utsatt for ulykker om du er en redd sjåfør, så få hjelp...

Anonymkode: a7172...050

Hvor gammel er bilen din? Og i hvilket univers får du bedre grep av å bruke håndbrekket?

Hvis du har en veldig gammel bil må du pumpebremse, men alle moderne biler har ABS, da kjører du bremsen helt inn og så fikser den biffen selv. Hvis du har kjørt for fort til forholdene kommer du uansett til å kjøre av veien, men ABSen kan redusere farten. 

Nyere biler har også antiskrens, hvis din bil er utstyrt med dette trenger du ofte ikke å bremse en gang, bare hold rattet i ro og så fikser bilen skrensen av seg selv (men det skader ikke å bremse).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du bremser og det bare sklir pga vannplaning så napper du raskt i brekket i håp om at bilen forandrer rettning og hjulene gjen får grep, går ikke det svinger du litt fra side til side, ikke mye sving menn litt i håp om at vannet som skaper vannplaningen da forsvinner ut av sporene i dekkene, det samme med å pumpebremse.

om du trur at antiskrens redder deg alltid har du for stor tro på moderne biler, har ikke dekkene grep pga vannplaning klarer heller ikke elektronikken å rede deg, da må du prøve andre ting, og nei jeg har ikke antiskrens på bilen min, kjørte da en hiace.

Anonymkode: a7172...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du bremser og det bare sklir pga vannplaning så napper du raskt i brekket i håp om at bilen forandrer rettning og hjulene gjen får grep, går ikke det svinger du litt fra side til side, ikke mye sving menn litt i håp om at vannet som skaper vannplaningen da forsvinner ut av sporene i dekkene, det samme med å pumpebremse.

om du trur at antiskrens redder deg alltid har du for stor tro på moderne biler, har ikke dekkene grep pga vannplaning klarer heller ikke elektronikken å rede deg, da må du prøve andre ting, og nei jeg har ikke antiskrens på bilen min, kjørte da en hiace.

Anonymkode: a7172...050

 
 
 

Man lærer andre ting i dag tydeligvis (eller .. 5-10 år siden) Å bruke håndbrekk eller brems på vannplaning er det absolutt siste du gjør, du slipper clutch, bremser og gass, du holder rattet med en lett hånd til hjulene finner et grep på veien. Begynner du å svinge på veien med vannplaning, is eller hva enn det måtte være, retter du bilen mot siden som den slerker til. Å stole blindt på bremser, håndbrekk, ESP og ABS på vannplaning er man ille ute. Det gjelder å holde hodet kaldt og vite at det er vannet i sporene som gjør det slik. 

Personlig syntes jeg det å lage en sving på bilen er absolutt det verste man kan gjøre, motsatt kjørefelt vil jo eventuelt komme rett i dersom du er uheldig. Du setter på nødblink og prøver å få bilen til å finne et grep, som den gjør, og når det skjer - brems. 

Og for de som reagerer på nødblink, nødblink skal brukes når det er en risiko for fare, eller i en nødsituasjon. Vannplaning - nødblink. Plutselig stillestående kø - nødblink. 

Og ja, jeg opplevde ganske så sterk vannplaning for ca to uker siden, hadde jeg gjort noe annet enn skrevet over her, så hadde dere garantert lest "Utforkjøring på motorveien i vestfold". 

Antiskrens stoler jeg på nok til at den hjelper meg, men jeg må gjøre mye av jobben selv. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et velkjent i-lands problem. Man har det så godt at man får tid til å tenke og gruble og frykte det meste. 

Det jeg gjør er å tenke på hvor mye annet som er farlig om man skal begynne å gruble slik. Man må nesten bare bestemme seg for at "nei, jeg vil faktisk ikke være en dott som lever i oppkonstruert frykt". I afrika hadde de ledd godt av din historie og tenkt at du var en litt rar skrue som bekymret deg over ting som er bagatell.

Anonymkode: 0e5b1...ffc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...