Gå til innhold

Male gammel skjenk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått tak i en brun høy gammel skjenk. Har tenkt lenge å finne meg sånn for å pusse den opp og male den. Jeg behandlet den her om dagen med parasitt middel og da så den så fin og oljet ut. Ble så usikker på om jeg skal male den...Den har jo sin sjarm slik som dem er. Samtidig så synes jeg de som er malet i gråtoner er ganske fine. Vil ikke male den hvit, da tror jeg utbroderingene forsvinner litt.

Noen tips?

Anonymkode: 6e05c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fått tak i en brun høy gammel skjenk. Har tenkt lenge å finne meg sånn for å pusse den opp og male den. Jeg behandlet den her om dagen med parasitt middel og da så den så fin og oljet ut. Ble så usikker på om jeg skal male den...Den har jo sin sjarm slik som dem er. Samtidig så synes jeg de som er malet i gråtoner er ganske fine. Vil ikke male den hvit, da tror jeg utbroderingene forsvinner litt.

Noen tips?

Anonymkode: 6e05c...79d

Kalkgrått er ganske fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å la den stå en stund og mens du tenker deg godt om. Har du først malt den er veien tilbake tung og vanskelig. Alt for mange slike gamle møbler har blitt malt helt ukritisk og er "ødelagt" i den forstand at de har mistet helt sjarmen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, visp skrev:

Kalkgrått er ganske fint.

Ja, enig😊

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Mitt tips er å la den stå en stund og mens du tenker deg godt om. Har du først malt den er veien tilbake tung og vanskelig. Alt for mange slike gamle møbler har blitt malt helt ukritisk og er "ødelagt" i den forstand at de har mistet helt sjarmen.

Ja, har lurt litt på det. Ser jo at det er veldig populært å male de, men føler jo at de mister sin sjarm.

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, har lurt litt på det. Ser jo at det er veldig populært å male de, men føler jo at de mister sin sjarm.

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Jeg personlig synes det blir mye finere hvis man klarer å la slike ting gli inn i interiøret ved å ta opp igjen fargen på treverket, formen på utskjæringer etc. Furukommoder fra 90-tallet som det går 13 på dusinet av eller ting som er ødelagt stiller det seg selvfølgelig annerledes med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

20170128_114235.jpg

Anonymkode: 6e05c...79d

Her er et bilde av den. Nå har jeg pussa litt på den, så den er litt tørr kan man si. Men tror kanskje den blir fin med litt olje.

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please la vær med å male den! Den er kjempefin nå. 

Anonymkode: bb7b2...77d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er et bilde av den. Nå har jeg pussa litt på den, så den er litt tørr kan man si. Men tror kanskje den blir fin med litt olje.

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Den hadde jeg ikke malt. Har en lignende. Mye finere som original.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg heller litt mot å ikke male den. Litt kjekt å beholde sjarmen og ikke følge trenden.

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er kjempefin som den er, med fargespillet i dørene og utskjæringene. 

Ikke mal den! 

Anonymkode: 383a9...f03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ha malt denne. I høst kjøpte jeg et gammelt skap ut fra et dårlig bilde på finn.no fordi størrelsen og formen var perfekt til mitt formål. Det var noen andre som hentet det for meg og jeg sto omtrent klar med malerkosten da det ble båret inn. Heldigvis var det for mørkt til å male og i dagslys så jeg fort at dette ikke var det billige furuskapet jeg trodde det var. Det viste seg derimot å være håndlaget av valnøtt heltre og det fikk jeg meg ikke til å male. Det jeg har gjort med det for å få det til å passe bedre inn er å tapetsere en plate som jeg festet med dobbeltsidig tape over bakplaten og å henge noen små silkedusker som matcher tapetet på nøklene. Begge deler kan fjernes eller byttes ut på under 5 minutter.

Poenget mitt er at du fint kan gjøre noe lignende på denne. F.eks. tapetsere/male en tynn plate som er tilpasset feltet i midten og feste denne med dobbeltsidig tape. Da kan du ombestemme deg eller fjerne det på noen få minutter uten å ødelegge sjenken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pusset opp et gammelt teakmøbel med en slags voks som gav fin næring til ovrrflaten som var blitt litt tørr. Kunne velge mellom silkematt og blank finish.spør i en malerforretning om hjelp. Dette gir garantert nytt liv til skjenken sin.

Anonymkode: ae381...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt litt olje til den nå. Prøver det først! Kan alltids male den på et senere tidspunkt. Men tror det blir umulig å fjerne malingen hvis jeg skulle bestemme meg for det.

Takk for svar, det var til hjelp😃

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Så bra at du bestemte deg for å olje den! Slike møbler er jo SÅ fine når de får være «seg selv» :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok lakkert, så legg på Liberon Bistrotlakk, Medium eik. 

Ikke mal den for da er den ødelagt og har null verdi.

Anonymkode: 3567b...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den er nok lakkert, så legg på Liberon Bistrotlakk, Medium eik. 

Ikke mal den for da er den ødelagt og har null verdi.

Anonymkode: 3567b...bde

Den har jeg brukt på en gammel kontorstol i eik som noen hadde malt rosa(!!!) etter at jeg hadde hatt et lite h... med å fjerne malingen. Gir veldig fin glød til nettopp eik og eikefinér! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt litt olje til den nå. Prøver det først! Kan alltids male den på et senere tidspunkt. Men tror det blir umulig å fjerne malingen hvis jeg skulle bestemme meg for det.

Takk for svar, det var til hjelp😃

TS

Anonymkode: 6e05c...79d

Det hadde vært litt moro å se når du er ferdig med den. Kunne du lagt ut bilde av det da? Kanskje jeg blir inspirert til olje min egen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...