AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Jeg har siden i august 2016 slitt med analfissur (rift i endetarmen) som bare har blitt verre. Analfissuren utviklet seg til en skikkelig liten hemoroide som ikke gjør noe særlig vondt. Grunnen til analfissuren og hemoroiden har vært forstoppelse. Avføringen min er kjempe hard, og kommer ut i små klumper, nesten som store kaninlort. Jeg klarer ikke presse ut avføringen slik som før, den må kommr selv. Hvis jeg ikke går nr 2 én dag, blir neste dag helvete. For to uker siden var doskåla full av blod to av gangene jeg fikk på det... (Regner med at hemoroiden sprakk), men ellers har det vært bittelitt blod på dopapiret ellers. (Bare for å nevne det så har ikke hemoroiden gitt meg plager, men analfissuren dreper meg pga.smerte innimellom) Har brukt sheriproct en liten stund, og idag måtte jeg bare kjenne oppi endetarmen (med hanske!!!). Til min forferdelse var det som å ta fingeren i gjørme... Endetarmen min er full av avføring, som ikke vil komme ut! Kjenner meg skikkelig tung i underlivet, men kjenner ikke tegn til å måtte gå nr 2. Hva kan værr galt med meg??? Har ikke vært hos legen med det, men skal bestille time på mandag. Må bare høre med noen andre for jeg har panikk!!! Anonymkode: 138aa...9a1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 Spis svisker? Anonymkode: 038c6...b2f 1
BlendaSensitive Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 Mer vann (2-3 liter per dag), minsk ned på fiber som kan gjøre avføringen hardere. Og se over kosthold/andre årsaker til at du er så hard i utgangspunktet. Underliggende sykdom? medisiner? mer mosjon for å få fart på magen? Ellers lykke til hos legen... 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 (endret) Jeg skjønner at dette kan virke skremmende for deg, men det blir nok en ordning på det når du har vært hos legen. Du skriver at det startet i august 2016, og at det oppsto pga forstoppelse. Har du noen anelse hva som har forårsaket forstoppelsen? Jeg forstår det slik at forstoppelsen har vedvart siden august. Dette skyldes sannsynligvis at avføringen ligger lengre i tarmen siden du ikke vil gå aktivt inn for å presse den ut (noe som er forståelig da det medfører smerte), men det kan også komme av sykdom/allergier. Har du endret matvaner/livsstil i forkant av problemet? Her tenker jeg at det er viktig å utrede hva som er grunnen til forstoppelsen i utgangspunktet, og det vil sikkert legen være enig i. Ellers må jeg jevne at daglig aktivitet og rikelig med væskeinntak er SUPERVIKTIG når det gjelder å forebygge obstipasjon. Anonymkode: 3595f...1b5 Endret 27. januar 2017 av Sulosi
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 Skal det ikke være avføring i endetarmen da? Trodde det var normalt Anonymkode: 4b619...db9
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 Uff, dette høres ikke greit ut. Godt at du kommer deg til lege. Det er på tide. Anonymkode: 855aa...580
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #7 Skrevet 27. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal det ikke være avføring i endetarmen da? Trodde det var normalt Anonymkode: 4b619...db9 Nei, ved avføring i endetarmen vil det normale være å tømme seg. Det får ikke TS til, og kan være kritisk over lang tid. Anonymkode: 855aa...580
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #8 Skrevet 27. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal det ikke være avføring i endetarmen da? Trodde det var normalt Anonymkode: 4b619...db9 Det skal ikke være avføring i endetarmen når man ikke kjenner dotrang. Den skal være tom for avføring utenom før man går på do for å få ut avføringen. Anonymkode: 30589...b67
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #9 Skrevet 27. januar 2017 Snakk med legen først, kanskje du kan ta klyx så du får tømt deg. Spis svisker evt. kanskje laktolouse? Om du plages med å få ut alt kan du også forsøke å sette beina på en krakk når du sitter på do, dette øker trykket i buken så det er lettere å presse ut. Anonymkode: 6a507...c49
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #10 Skrevet 27. januar 2017 Sitt på do med beina på en krakk slik at det blir lettere å få tømt tarmen. Alternativt kan du legge en plastpose i dusjen og sitte på huk over den. Det kan også hjelpe å spyle forsiktig med litt varmt vann, eller smøre endetarmen med fett. Anonymkode: 5f4fe...32a 5
dillyduzit Skrevet 27. januar 2017 #11 Skrevet 27. januar 2017 Som over her, dra til lege og eventuelt klyster. Brute selv laktulose (laktase? Den som mykgjør). Mamma og legen anbefalte meg å sitte i en balje med grønnsåpevann. Det siste du vil er at riften blir betent. Jeg vet hvordan du har det TS, det er helt forjævlig, men mykgjørende midler, mye drikke og grønnsåpebad har hjulpet meg enormt.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #12 Skrevet 27. januar 2017 Lag deg aprikosmos av økologiske aprikoser og peis på. Kjøp lactulose og innta dette daglig i tillegg til rikelig med væske. Ser mange nevner type microklyx men det finnes også analdusj som du kan kjøpe, fyll opp med varmt vann og skyll til du er helt tømt. Det er viktig å smøre kroppen både fra innsiden og bakentil og gjenta det til at det har normalisert seg. Rikelig med mosjon (en lengre joggetur) kan også sette systemet i gang slik at du får tømt deg. Dra til lege asap :-) Anonymkode: 59f5e...7ad
Sulosi Skrevet 27. januar 2017 #13 Skrevet 27. januar 2017 Tråden er ryddet for medisintips og stillingstittel. Mvh Sulosi, mod.
Gjest Tekola Skrevet 29. januar 2017 #14 Skrevet 29. januar 2017 Tråden er ryddet for latterliggjøring og kommentar til moderering. Spørsmål og kommentarer til modereringen hører hjemme på Ris og ros-forumet eller på PM direkte til moderator. Tekola, forumansvarlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå