AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #1 Skrevet 27. januar 2017 Ja, når er det realistisk å kutte ut vogna? Ser fagfolk anbefaler rundt 2,5 års alder, men jeg har jo venninner med barn på 4-5 som fortsatt bruker det. Og når fagfolk anbefaler å kutte så tidlig, hvorfor er det så mange som brukervogn så lenge? Bare nysgjerrig og vil vite hva som er realistisk å håpe på har ikke spesielt vogndilla og gleder meg til å bli kvitt den. Anonymkode: cb686...6ad
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #2 Skrevet 27. januar 2017 En del folk bruker den lenger fordi det er enkelt og de sparer tid på at barnet ikke skal gå selv Anonymkode: dffbc...366 1
lunamuna Skrevet 27. januar 2017 #3 Skrevet 27. januar 2017 Vi går ofte tur - i Dyreparken. Vi har årskort. Det er bakker, svinger, det er MYE tråkking om vi skal ta en fin rundgang. Snart 4 åringen blir naturligvis sliten. Veldig sliten. Så sliten at halve turen fort blir et mareritt. Vi har ikke vogn til 4 åringen, men av og til så skulle jeg ønske jeg fremdeles hadde søskenvogna (har ei tulle på 1,5 som bruker vogn). Søskenbrett blir nok kjøpt etter hvert som det blir varmere i været og turene blir lenger, eventuelt at begge ungene blir plassert i vogna ved å legge ryggen ned for mer sitteplass. Det er nemlig utmattende å bære på en 4 åring! Vil fagfolk at foreldre skal bli helt ødelagte i nakke og skuldre, eller? Orker ikke barnet å gå mer, så gjør det ikke det. Skal vi ta kortere turer av den grunn? Nei - vi velger å løse det med vogn/søskenbrett. Så får vi alle god tur, ikke bare menneskene med de korte beina. 1
Havrekjeksen Skrevet 27. januar 2017 #4 Skrevet 27. januar 2017 Vi har en på 2,5 og har ikke brukt vogna til annet enn julehandel en lørdag i desember og soving i barnehagen siden sommerferien tok slutt. Vi har rett og slett vært litt late, vi har emmaljunga og ingen lett trille til alternativ, så det er ofte tidsbesparende å droppe vogna og heller bære når beina blir slitne. Men han har blitt et utholdende gutt. Vi har klart å tilrettelegge lange utflukter med at dagsoving har blitt tatt i bilen eller hjemme hos noen, ellers hadde vi nok brukt den endel mer i høst. Det er veldig kjekt å ha vogna, og jeg savner litt ungen som hadde tålmodighet til å sitte stille der en halvtime i slengen, for det er mye mer travelt å løpe etter en som skal utforske alt. Og veldig praktisk å ha alt av utstyr og håndveske på hjul. Jeg hadde helt sikkert også brukt vogna mye mer om jeg var oftere på lengre turer og ærend alene med ham, for han er tung å ha på hofta nå. Men med pappaen og en minimeis, så går alt 1
Irja Skrevet 27. januar 2017 #5 Skrevet 27. januar 2017 Datteren vår er 4 og vi bruker den fortsatt av og til. Vi elsker å gå turer i skogen. Hvis det er ganske flate grusveier, tar vi vogna med oss. Hun liker å slappe av der deler av turen. Så kan vi gå litt powerwalk også. Hun storkoser seg i posen sin med et eple f.eks og hviler bena.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #6 Skrevet 27. januar 2017 Takk for svar dere da skal jeg ikke kaste vogna på dør så fort ungen går ordentlig (satt på spissen) og heller se det an litt. Anonymkode: cb686...6ad
Amarone Skrevet 27. januar 2017 #7 Skrevet 27. januar 2017 Sønnen min er to år. Vi bruker vogn til og fra barnehagen fordi vogna ikke kan stå der om natta, og vi har den med på handleturer og byturer slik at han kan sitte i den når han er sliten av å gå. Men vi prøver å bruke den mindre og mindre, og tar den ikke med på korte turer. Han klarer fint å gå ganske lenge.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #8 Skrevet 27. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere da skal jeg ikke kaste vogna på dør så fort ungen går ordentlig (satt på spissen) og heller se det an litt. Anonymkode: cb686...6ad Om du ikke liker vogn, så se mulighet for bæremeis (finnes mye fint brukt). Det kan brukes på messer, skogsturer osv om man ikke er så glad i vogn. Anonymkode: eaf37...703
Vera Vinge Skrevet 27. januar 2017 #9 Skrevet 27. januar 2017 (endret) Jeg har en gutt på straks 3 år, og det er ikke ofte vogna blir brukt. Men det kommer litt an på. Dersom jeg en sjelden gang skal innom et kjøpesenter rett etter barnehagen, har jeg hatt med en trille, siden jeg ellers blir gående og bære på ham fordi han er sliten etter bhg. Og vi har en kombinert jogge/sykkelvogn, hvor både 3- og 5-åringen satt i i fjor når vi var på sykkeltur hele familien. Men den vanlige vogna hans blir bare brukt til soving i bhg nå. Men da vi var på 2-års-kontroll i fjor, sa legen at vi måtte slutte med vogn sporenstreks, og det syns jeg var hysterisk. Han gikk da ganske mye selv, men vi hadde da alltid med vogn på handletur eller lengre gåturer. Alternativet blir fort heller at man ikke kommer seg ut på tur i det hele tatt, fordi 2-åringer ikke orker lengre distanser. Da er det bedre for alle at man går litt og sitter litt. Har man eldre barn også, må man gjøre noen ting litt enklere også, så eldre søsken kan få trent seg på sykling eller andre ting. Endret 27. januar 2017 av Vera Vinge 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #10 Skrevet 27. januar 2017 Vi kutta ut vogna når han var 3. Når har jeg kjøpt en jogge/sykkelvogn doning som vi kan bruke til han er 6. Han er supergira!! Skal hente han i dag i bhg i vogna og han bare digger den fordi den er som et romskip!! ( som han sier ) Anonymkode: 6d85f...486
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #11 Skrevet 27. januar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, når er det realistisk å kutte ut vogna? Ser fagfolk anbefaler rundt 2,5 års alder, men jeg har jo venninner med barn på 4-5 som fortsatt bruker det. Og når fagfolk anbefaler å kutte så tidlig, hvorfor er det så mange som brukervogn så lenge? Bare nysgjerrig og vil vite hva som er realistisk å håpe på har ikke spesielt vogndilla og gleder meg til å bli kvitt den. Anonymkode: cb686...6ad Vogn er et makelighetshjelpemiddel for utålmodige foreldre gjerne i tidsklemma, når barnet har blitt to år og eldre. Vogn og bleier er noe foreldrene bruker langt lengre i dag enn for noen tiår siden. Voksne og ansvarsbevisste foreldre lar barna gå fremfor å sitte i bil eller vogn når de har passert to år. Men er barnet født på vinteren med snø, søle og behov for masse klær så kan vogn brukes frem til våren, etter mitt hode. Motorisk og psykisk modnes barn som går ute raskere enn de som bare kjøres i bil og vogn. Anonymkode: 8cf1f...e28 2
Biloba Skrevet 27. januar 2017 #12 Skrevet 27. januar 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vogn er et makelighetshjelpemiddel for utålmodige foreldre gjerne i tidsklemma, når barnet har blitt to år og eldre. Vogn og bleier er noe foreldrene bruker langt lengre i dag enn for noen tiår siden. Voksne og ansvarsbevisste foreldre lar barna gå fremfor å sitte i bil eller vogn når de har passert to år. Men er barnet født på vinteren med snø, søle og behov for masse klær så kan vogn brukes frem til våren, etter mitt hode. Motorisk og psykisk modnes barn som går ute raskere enn de som bare kjøres i bil og vogn. Anonymkode: 8cf1f...e28 Voksne og ansvarsbevisste foreldre vet også at barnehagevei ikke er eneste anledning til å gå i løpet av dagen, og det er ikke alle som bor i passende gangvstand til barnehagen eller en barnehagestrekning som er så interessant at man bør prioritere å bruke lang tid på den versus å komme kjapt avgårde og kanskje dra et sted og gjøre noe annet med poden. 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #13 Skrevet 27. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vogn er et makelighetshjelpemiddel for utålmodige foreldre gjerne i tidsklemma, når barnet har blitt to år og eldre. Vogn og bleier er noe foreldrene bruker langt lengre i dag enn for noen tiår siden. Voksne og ansvarsbevisste foreldre lar barna gå fremfor å sitte i bil eller vogn når de har passert to år. Men er barnet født på vinteren med snø, søle og behov for masse klær så kan vogn brukes frem til våren, etter mitt hode. Motorisk og psykisk modnes barn som går ute raskere enn de som bare kjøres i bil og vogn. Anonymkode: 8cf1f...e28 Synes det er å overdrive litt. På lange skogturer o.l. blir det jo helt feil at barnet skal måtte gå lenger enn det klarer. Jeg tenker at meis er greit hvis man klarer den ekstra vekten, men ellers er jo vogn et bedre alternativ hvis det er mulig.. Anonymkode: 03e3d...59a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #14 Skrevet 27. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er å overdrive litt. På lange skogturer o.l. blir det jo helt feil at barnet skal måtte gå lenger enn det klarer. Jeg tenker at meis er greit hvis man klarer den ekstra vekten, men ellers er jo vogn et bedre alternativ hvis det er mulig.. Anonymkode: 03e3d...59a Men pleier man ikke å tilpasse turer etter barna? Jeg vokste opp med friluftsglade foreldre, men de dro ikkemed meg og søsknene på timeslange gåturer. Når vi var med så var turene så lange som vi barna orket. Når vi ble slitne så slo vi leir og koste oss i skogen eller på fjellet noen timer før vi trasket hjem. De lange turene tok de på egenhånd eller med venner uten oss. Klarer ikke helt å se at barna har glede av sånne laaaange gåturer Anonymkode: cb686...6ad 4
Havrekjeksen Skrevet 27. januar 2017 #15 Skrevet 27. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men pleier man ikke å tilpasse turer etter barna? Jeg vokste opp med friluftsglade foreldre, men de dro ikkemed meg og søsknene på timeslange gåturer. Når vi var med så var turene så lange som vi barna orket. Når vi ble slitne så slo vi leir og koste oss i skogen eller på fjellet noen timer før vi trasket hjem. De lange turene tok de på egenhånd eller med venner uten oss. Klarer ikke helt å se at barna har glede av sånne laaaange gåturer Anonymkode: cb686...6ad Nå har jeg bare én foreløpig, men som Vera skriver så er det gjerne forskjell på barna? Vi er som nevnt ikke ivrige på å bruke vogn lengre, men når vi har nestemann på 2,5 år, så har vi en på 5,5 år også. Som trolig orker og har godt av lengre turer enn en tur tilpasset en 2,5-åring. Så da vil vi tilpasse med å ta med bæremeis eller vogn til den minste og ta pauser og tilpasse lengden på turen til den eldste. Tenker jeg da, det er et fremtidig scenario for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #16 Skrevet 27. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men pleier man ikke å tilpasse turer etter barna? Jeg vokste opp med friluftsglade foreldre, men de dro ikkemed meg og søsknene på timeslange gåturer. Når vi var med så var turene så lange som vi barna orket. Når vi ble slitne så slo vi leir og koste oss i skogen eller på fjellet noen timer før vi trasket hjem. De lange turene tok de på egenhånd eller med venner uten oss. Klarer ikke helt å se at barna har glede av sånne laaaange gåturer Anonymkode: cb686...6ad Da er du heldig for her er det ikke alltid like lett å få barnevakt når mannen og jeg ønsker å gå en tur i et høyere tempo. Vi sluttet å bruke vogn til hverdag ved ca 2 års alderen, men bruker den fortsatt og jenta er 3 år nå. Ofte hun er sliten etter BHG når vi skal i butikken, er på kjøpesenteret eller rett og slett går en kort tur. Hun beveger seg mye i hverdagen og jeg har ikke dårlig samvittighet for de gangene hun sitter i vognen. Nå har vi fått en liten en på 2 mnd og bruker vognen enda mer fordi det ikke er like lett å passe på dersom bare en av oss er ute med barna. Anonymkode: 67bb1...c60 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #17 Skrevet 27. januar 2017 Jeg har ikke bil. Vi har derfor brukt vognen nesten hver dag i 2,5 år, hovedsakelig til og fra barnehagen. Han liker best å gå, men det har vi ikke alltid tid til når jeg skal rekke jobb. Håper vi kan bruke vognen frem til han er 3. Skal kjøpe sykkelvogn snart. Tror det blir bra :-) Anonymkode: 30438...805 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #18 Skrevet 27. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men pleier man ikke å tilpasse turer etter barna? Jeg vokste opp med friluftsglade foreldre, men de dro ikkemed meg og søsknene på timeslange gåturer. Når vi var med så var turene så lange som vi barna orket. Når vi ble slitne så slo vi leir og koste oss i skogen eller på fjellet noen timer før vi trasket hjem. De lange turene tok de på egenhånd eller med venner uten oss. Klarer ikke helt å se at barna har glede av sånne laaaange gåturer Anonymkode: cb686...6ad Nå er det ikke alle som kan få barnepass hver gang de skal gå en lengre tur. Her i huset har vi dyr som også skal ut. Og jeg ser ikke hvorfor barn ikke skal like en litt lengre tur. Den må jo ikke gå i turbotempo eller vare i timesvis, men heller ikke så sakte og kort at en 2 åring orker å gå selv hele veien. Jeg kan ikke helt se for meg at det er så lett å gå i fjellet med en 2 åring som skal gå hele veien selv. Så vidt jeg forsto handler dette om når det er fornuftig å slutte å bruke vogn. Da tenker jeg at hvis man skal noe som innebærer en del gåing så er det greit å bruke vogn. Anonymkode: 03e3d...59a 2
Silfen Skrevet 27. januar 2017 #19 Skrevet 27. januar 2017 Man bruker vogn ved behov. Har ikke bil og har hatt barn som gjerne har sovet på dagen både til 3 og 4 år. Ergo skal man være ute hele dagen så er vognen med. Men brukte aldri vogn ved korte turer og slikt, fra mellom 2 og 3 år et sted, kom helt an på barnet. Et gikk og gikk og gikk fra ett år, en var mer bedagelig anlagt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2017 #20 Skrevet 27. januar 2017 Skulle vår toåring gått alle strekninger vi skal så hadde vi brukt forferdelig lang tid. Han har null interesse av å gå tiltenkt vei hvis noe annet er mer spennende og vi har ikke tid ørten "legge seg ned på bakken" episoder i hverdagen. Vi bruker vogn frem og tilbake til barnehagen og han trives godt med det enda. Er vi på tur lar vi han gå det han orker og han er mye i bevegelse ellers. Det er lettere når man ferdes i skog og mark med god tid til å utforske Anonymkode: 71eb4...2ba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå