Gå til innhold

Fjerne glassfiber(?)strie


Gjest Arran

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie

Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet. Tak og vegger må males pga røyk, og da har jeg i samme slengen lyst til å fjerne selve strien det er malt på. Er usikker på om dette er glassfiberstrie eller miljøstrie.

Hvordan er det å fjerne strie? Noen lure tips om metoder som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en ting å si om fjerning av glassfiberstrie: Glem det!

Sitter som støpt de neste 500 år.

Men det er ikke mission impossible fordi. Du har vel to alternativer:

1) Helsparkle. Det har kommet en ny sparkel på markedet som visst kan rulles på og skal være lettere å få jevnt. Har ikke prøvd selv, men høres en del enklere ut enn standardmetoden med spatel.

2) Har også kommet en ny tapet som ikke former seg etter bakgrunnen. Har heller ikke prøvd dette, men en venninne har og det ble veldig fint. Har

Miljøstrie vet jeg egentlig ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Har vurdert å sparkle, men mønsteret er ikke regelmessig, men litt ujevnt fordelt ("klattvis") og med kraftig struktur. Regnet dermed ikke sparkling som noe alternativ, men hvis sparkelet kan rulles på, så går det kanskje likevel.

Har også hørt om denne litt tykke strien en kan legge over en litt uregelmessig overflate, men er litt skeptisk siden den strien som er der nå er såpass uregelmessig og kraftig i strukturen. Er imidlertid mulig at jeg gjør et forsøk med dette. Høres hvertfall både lettvint og fint ut.

Takk for svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å helsparkle veggene. Du kan få kjøpt sparkel som kan rulles på, og så er det "bare" til å jevne ut med et stort spatel. Har ikke prøvd det selv, men kjenner flere som har gjort det. Skal vist ikke være noen heksekunst så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har revet av glassfiberstrie uten problem! Fikk av nesten hele lengden i ett! Tok tak nederst og dro, så løsnet den opp etter veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være skummelt å dra av glassfiberstrie! Det kommer helt an på hva som er under... Er det f.eks. puss, så risikerer du at hele klumper løsner fra veggen, og da blir det mye ekstra jobb!

Nei, sats på å lime på sånn dekk-tapet eller helsparkle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie

Har snakket med han som selger leiligheten og fått bekreftet at det er miljøstrie som er på veggen og fin, glatt vegg under der. Så siden mønsteret i strien er såpass kraftig og med stor avstand mellom mønsterrapportene, så tror jeg nok vi prøver å fjerne strien og sette opp ny. Blir det et hel..., så får vi heller gå i gang med å sparkle da.

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...