Gå til innhold

Symaskinproblem - undertråd "klumper" seg


mijaa

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min aller første symaskin tidligere i uken, og jeg skjønner ingenting av hvordan jeg skal stille den inn! Søm-type (type rett, sikk-sakk osv) skjønner jeg, men hvordan i alle dager vet jeg hva sømlengde og -bredde, og trådspenning skal stå på?

Jeg fikk til å sy én gang tidligere i uken, men så plutselig ville ikke maskinen mer, selvom jeg ikke hadde gjort noe med innstillingene :forvirret: Jeg gikk riktig nok fra dobbelt til trippelt lag med et jersey-stoff, så feilen er nok der. Men siden da vil den ikke sy uansett hva jeg skrur på, føler jeg! Har en "øvelapp" jeg tester ut forskjellige innstillinger på, og nå er den bare et evig virrvarr av tråd, fordi det plutselig er tusen undertråder. Når det skjer, fester heller ikke overtråden seg, så på oversiden er det ingenting, og under er det en diger klump med tråd.

Hovedspørsmålet er altså om det finnes noen "regel" angående innstillingene? Det står ingenting om hva de forskjellige hjulene skal stå på i bruksanvisningen som fulgte med..
Maskinen er en Singer simple 3232. Hittil synes jeg ikke den lever opp til navnet sitt :ler:
Hvis det hjelper til å hjelpe meg, så skal jeg sy av en type jersey-stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å tre undertråden på nytt? Det kan hende den har kommet ut av et spor eller noe, det samme gjelder overtråden. Stinglengde og bredde og trådspenning må du nesten bare prøve deg frem med. Men for sikksakk og rettsøm bør trådspenningen stå på 4-5 omtrent. Prøv å sette stinglengden på 2, og stingbredden på 3, og så ser du hvordan det går etter du har tredd trådene på nytt. Og så kan du justere litt etter litt, en ting av gangen, da er det lettest å se hva som virker og ikke.

Anonymkode: 6843a...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Begynn med å finne frem bruksanvisningen.

2. Les bruksanvisningen.

3. Sy prøvelapp mens du stiller trådspenningen slik det beskrives i bruksanvisningen.

4. Får du det ikke til, kontakt forhandler/selger.

Anonymkode: 6ad93...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...