AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #1 Del Skrevet 26. januar 2017 Jeg har kjent på at jeg egentlig har litt lyst til å synge i kor. Jeg har aldri gjort det før. Jeg vil ikke si jeg er flink til å synge. Jeg er veldig musikalsk, og synger helt rent, men jeg har ikke spesielt vakker stemme, eller spesielt stort spenn i stemmen min. Men jeg har litt lyst likevel.. Hvordan er det med pliktoppmøting og slikt? MÅ man være med på alt? Jeg er ateist, og vemmes ved tanken på å måtte opptre i kirker og slikt... Jeg vil IKKE delta som del av religiøse seremonier. Må man det? Jeg har sett litt på hjemmesidene til korene i nærområdet, og samtlige har julekonserter i kirken. Hvordan er det med annet oppmøte? Tar det veldig mye tid? Jeg har sett de fleste har øving sånn 2-3 timer en kveld i uken. Det er jo helt glimrende. Men så er det det med eventuelle dugnader, stille opp på allskens arrangementer, osv. Er det ofte konserter og slikt? Eller er det mer et par ganger i året? Anonymkode: 43e0d...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 26. januar 2017 #2 Del Skrevet 26. januar 2017 Alt dette kommer helt an på koret, hvor det holder til, og hvordan de "jobber". Husk at du kan finne kor eller sanggrupper andre steder enn i bare kristne miljøer. Husk at de kristne korene også synger kristne sanger, og mange har også øvelser i kirka eller kirkelige kolaker Hvis du vet at korene du har sett på ikke er kristne kor så kan det være julekonsertene er i kirka fordi det er det "beste" lokalet. Noen kor har dugnader, men ikke alle. Loddsalg, konserter, evt vaffelsalg osv., er alle mulige måter å samle inn midler/tjene penger på. Viktig å delta, og støtte opp om det Mange kor har en form for møteplikt, men ikke alle. Så lenge man sier fra på forhånd om man ikke kan så går det stort sett greit. Konserter er også avhengig av koret, og hvordan koret (evt korets styre) jobber og tenker. At voksenkor og evt ungdomskor øver i to til tre timer er også vanlig. Ofte er det da en pause på slutten med sosialt samvær, servering/salg av kaffe og te, kiosk, evt andakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #3 Del Skrevet 26. januar 2017 Jeg har bare søkt på kor som ikke er knyttet til kristne foreninger/kirkekor, som da ikke skal være typisk kristne kor. De jeg har sett på har oppgitt at de synger alt fra folketoner, til pop, til klassisk, til julesanger. Det står at de fleste har julekonsert, og i kirken, men jeg er usikker på om det er i forbindelse med gudstjeneste og slikt.. Om det bare er konsert, som er i kirken, fordi kirken er et praktisk lokale med god klang, er det ok for meg. Men jeg vil ikke ha noe med forkynnelse eller være tilstede i noen kristne begivenheter. Det virker veldig hyggelig å synge i kor Men med tanke på at vi kommer til å slite med småbarn og tidsklemma i flere år fremover, frister det lite om det blir veldig mye tid man "må" bruke på det. Øving en gang i uken er bra, men om det blir masse helger og ting man er nødt til å stille opp på, hver måned, blir det litt mye.. Kan forhøre meg rundt i korene i området, og se om jeg finner noen som er passe avslappet og ikke skal delta i konkurranser og gudane vet hva. Litt mer sånn boller&brus-kor, tror det passer best for meg Anonymkode: 43e0d...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 26. januar 2017 #4 Del Skrevet 26. januar 2017 Sjelden det er noe hver måned, men det er jo vanlig å "øve seg fram" til f.eks. en julekonsert eller andre konserter. Julekonserter er aldri del av en gudstjeneste. Hvis koret synger på gudstjeneste så kan det stå i gudstjeneste-annonsen at koret skal synge. Hvorvidt det skjer noe gudstjeneste-aktig på korets konsert er igjen opp til koret selv, og hvor mye som skjer ellers av ting og tang som krever helger og pliktig oppmøte er også opp til koret. Forhør deg litt rundt du, så finner du forhåpentligvis noe bra. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #5 Del Skrevet 26. januar 2017 Så koselig at du ønsker å begynne i kor. Julekonserter er ikke noe jeg forbinder med kristen tro, med mindre det spesifikke koret legger en slik føring. Det er heller relatert til juletradisjonen. Dersom du absolutt ikke kan være i kirken eller synge julesanger er det nok helt innenfor å ikke møte på dette. Julekonserter legges gjerne også på datoer der flere er opptatt. Det er mange kor som tradisjonelt har julekonsert 23. desember for eksempel, og da er det jo naturlig nok flere som ikke kan delta på grunn av reising eller andre planer. Men dersom du ikke feirer jul og ikke ønsker å ta del i dette i det hele tatt kan det jo også være lurt å tenke på at øving til julekonserter gjerne skjer i god tid før den aktuelle konserten. Anonymkode: 89fbc...205 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brieli86 Skrevet 29. januar 2017 #6 Del Skrevet 29. januar 2017 På 26.1.2017 den 7.47, AnonymBruker skrev: Jeg har kjent på at jeg egentlig har litt lyst til å synge i kor. Jeg har aldri gjort det før. Jeg vil ikke si jeg er flink til å synge. Jeg er veldig musikalsk, og synger helt rent, men jeg har ikke spesielt vakker stemme, eller spesielt stort spenn i stemmen min. Men jeg har litt lyst likevel.. Hvordan er det med pliktoppmøting og slikt? MÅ man være med på alt? Jeg er ateist, og vemmes ved tanken på å måtte opptre i kirker og slikt... Jeg vil IKKE delta som del av religiøse seremonier. Må man det? Jeg har sett litt på hjemmesidene til korene i nærområdet, og samtlige har julekonserter i kirken. Hvordan er det med annet oppmøte? Tar det veldig mye tid? Jeg har sett de fleste har øving sånn 2-3 timer en kveld i uken. Det er jo helt glimrende. Men så er det det med eventuelle dugnader, stille opp på allskens arrangementer, osv. Er det ofte konserter og slikt? Eller er det mer et par ganger i året? Anonymkode: 43e0d...6a8 Fordelen med å synge i et kor er at stemmen din vil bli bedre etterhvert, spesielt hvis du har en dirigent som øver sangteknikk med koret. Det er veldig stor forskjell på kor, noen må du prøvesynge for å komme inn i og andre holder det med at du møter opp. 😊 Å så er det jo sånn at man gjerne bare kan komme på en øvelse for å se og høre om det er koret for deg. Man må ikke starte i det første koret man er innom. Mitt kor er ikke sånn super seriøse, men de krever at du møter opp på øvelser og at en sier i fra dersom en ikke kan komme på øvelse. Blir man borte fra koret over en lengere periode, må man søke permisjon. Dette er nok forskjell fra kor til kor, det må du nesten bare spørre om dersom du finner et kor som er interessant. Noen kor som ikke nødvendigvis er tilknyttet en kirke har allikevel konserter i kirka. De korene jeg har sunget i opp igjennom har ikke sunget i kirke forbindelse med gudstjenester, kun brukt kirken som lokale for konserten, for det blir kjempe fin klang i kirker 😁 Jeg tror nok for å få svar på spørsmålene dine ang konserter og dugnader og oppmøte, så må du nesten bare kontakte de korene du synes virker interessante. De fleste blir glad når andre sangglade viser interesse. Kor miljøet er ganske hyggelige folk synes i hvertfall jeg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 29. januar 2017 #7 Del Skrevet 29. januar 2017 Flott at du vil synge i kor, jeg gjør det selv og synes det er kjempegøy. I tillegg til det over bør du forhøre deg om repertoar, for mitt kor f.eks. er ikke et typisk kristenkor, men vi synger en del gamle folketoner og slikt med kristent innhold og jeg tror nesten ikke du kan unngå at koret synger "Glade jul" før jul (men regner med at du er klar over akkurat det). I andre enden av skalaen har vi drikkeviser og vanlige musikalsanger, så spekteret er vidt. Mitt kor har fast konsert i to kirker før jul, men ingen av konsertene er forkynnende og det er som regel de "vanlige" julesangene pluss et par overraskelser (som kan være hvor som helst på skalaen over "kristenhet") hvert år. I mitt kor var man "gratismedlem" det første halvåret, så fant man ut om man ville være med eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #8 Del Skrevet 30. januar 2017 Jeg har sunget i flere kor, og i de mer halvseriøse korene skal det godt gjøres å komme utenom kristendommen. Kor som synger klassisk musikk setter ofte opp f.eks. Händels Messias, eller et av de kjente Requiem-ene. Svært mye gammel klassisk musikk har et tydelig religiøst preg. En gang var jeg med i et pensjonistkor. Dvs, det var stort sett bare gamle folk med. Det var veldig koselig, og der var det ingen dugnader! Gamle folk er jo ikke så glad i slikt, og ikke så fysisk spreke at de kan koste i ishallen en helg, eller rydde stoler etter arrangement i håndballhallen. (Dette har vært typiske dugnadsting i andre kor jeg har sunget i.) Dette koret sang mange folkesanger og lokale revyviser. Så det går an! Se litt på hjemmesiden til diverse kor, og se på repertoaret deres. Anonymkode: f0195...199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2017 #9 Del Skrevet 30. januar 2017 Jeg ser litt på korene omkring, og jeg ser mange sier at de trenger flere sopraner. Jeg aner ikke om jeg er alt eller sopran.. Jeg klarer ikke synge spesielt dypt, men jeg vet ikke helt hva som egentlig er definisjonen på sopran/alt? Anonymkode: 43e0d...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 30. januar 2017 #10 Del Skrevet 30. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser litt på korene omkring, og jeg ser mange sier at de trenger flere sopraner. Jeg aner ikke om jeg er alt eller sopran.. Jeg klarer ikke synge spesielt dypt, men jeg vet ikke helt hva som egentlig er definisjonen på sopran/alt? Anonymkode: 43e0d...6a8 Det er vel mer om man kan synge høye toner som sopran som er viktig. Du kan prøve deg med et virtuelt piano som du kan google-finne på nettet. Om du har basisk kunnskap om noter (ikke 100% nødvendig, men kjekt å ha, kan også googles), bør du komme opp til høy F (over høy C) som sopran, er du langt unna det, bør du synge alt. Er du nær, kan du øve deg opp til å komme oppover ved hjelp av oppvarmingsøvelsene de gjør i koret. (Har koret ikke oppvarming, bør du se deg om etter et annet kor, for det er viktig!) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #11 Del Skrevet 6. februar 2017 Husk at du også må sette av tid til å øve på sangene hjemme. Det nytter ikke bare å troppe opp på korøving en gang i uka uten å ha øvd siden sist. Sett av en halvtime på søndag, og prøv å være litt på forskudd, er min anbefaling. Anonymkode: c54f6...0bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #12 Del Skrevet 7. februar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Husk at du også må sette av tid til å øve på sangene hjemme. Det nytter ikke bare å troppe opp på korøving en gang i uka uten å ha øvd siden sist. Sett av en halvtime på søndag, og prøv å være litt på forskudd, er min anbefaling. Anonymkode: c54f6...0bf Jeg tok pianotimer i over 15 år, som innebar minst 30 min øving hver dag i tillegg til pianotimene, så å øve litt på synging som man kan gjøre hvor som heslt er ikke noe problem Anonymkode: 43e0d...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå