AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #21 Skrevet 26. januar 2017 Tja, jeg ville kanskje byttet ut svinefileten, svin er jo generelt veldig kjedelig imo. Og angående potetmosen ville jeg nok byttet den ut med feks saltede ovesbakte potetbåter eller noe. Det både ser mer delikat ut, smaker bedre og er allergivennlig. Anonymkode: 861a9...701 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #22 Skrevet 26. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg ville kanskje byttet ut svinefileten, svin er jo generelt veldig kjedelig imo. Og angående potetmosen ville jeg nok byttet den ut med feks saltede ovesbakte potetbåter eller noe. Det både ser mer delikat ut, smaker bedre og er allergivennlig. Anonymkode: 861a9...701 Og jeg vil legge til at jeg har ikke en gang noen allergier! Men ja, er enig med personen som sier at potetmos er litt "Harry" og i hvert fall ikke eksklusivt. Anonymkode: 861a9...701
Djungelvrål Skrevet 26. januar 2017 #23 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, Margit Spat skrev: Enig i at menyen høres lite allergivennlig ut, og vanskelig å tilpasse allergikere. Personlig, fra en ikke-allergikere ståsted, synes jeg forrett og dessert hørtes veldig gode ut. Hovedretten er jeg derimot ikke overbegeistret for. Svinefilet og potetstappe høres litt for enkelt ut. Nå skal det sies at med rett tilberedning og fantastisk tilbehør, kan svinefilet absolutt være veldig, veldig godt, saftig og mørt, men jeg ville nok vurdert en annen potetvariant. Det finnes ikke så forferdelig mange mennesker med matallergier da. Hvis det er bedt 50 gjester kan man vel ikke ta hensyn til de 2 menneskene som ikke tåler nøtter eller gluten. Og har de allergier er det vel vanlig å si fra på forhånd, det hadde jeg gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #24 Skrevet 26. januar 2017 5 timer siden, Evilposelos skrev: Høres ut som en vanlig sær meny, det er jo konkurranse om å finne de særeste tingene for tiden. Unntaket er potetmos, det er harry, bare så du vet det. Dynk den litt i sitron og legg pære og appelsinbiter oppå, så blir den sær nok. Sær? Hva var det som var sært? Anonymkode: fbde8...d4c 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #25 Skrevet 26. januar 2017 Jeg synes dette hørtes godt ut, og hvis det er dette dere vil ha, så går du for det. Og ang allergivennlig, du vet jo om det er allergikere i selskapet, så jeg ville ikke endret menyen til laktosefri, skalldyrfri og glutenfri bare sånn i tilfelle. Da begrenser man seg jo veldig. Anonymkode: fbde8...d4c 1
Franord Skrevet 26. januar 2017 #26 Skrevet 26. januar 2017 Jeg synes det hørtes veldig godt ut, bare vær forberedt på tilpasninger til allergikere. MEN - Scampi er en miljøversting. Produksjonen av scampi er miljøskadelig, så personlig håper jeg folk finner alternativer til scampi 😊😣 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #27 Skrevet 26. januar 2017 Så sant ingen er hyperallergiske, trenger man ikke ta hensyn på at menyen skal tilpasse de. Men man serverer selvfølgelig noe til allergikeren også (men de fleste har vett nok å si i fra på forhånd, og man kjenner vel famile godt nok til å vite om slikt). Aldri opplevd at mat i bryllup ikke kan tilpasses meg eksempel. Ikke en meny jeg hadde valgt, men smaken er forskjellig og samme med budsjett. Ønsker dere dette, går dere for den menyen. Anonymkode: 9e262...f22 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #28 Skrevet 26. januar 2017 5 timer siden, Boomonster skrev: Det finnes ikke så forferdelig mange mennesker med matallergier da. Hvis det er bedt 50 gjester kan man vel ikke ta hensyn til de 2 menneskene som ikke tåler nøtter eller gluten. Og har de allergier er det vel vanlig å si fra på forhånd, det hadde jeg gjort. Poenget er ikke at menyen burde være fri for alt. Men her er det så ekstremt mange allergener, at det vil være vanskelig å justere rettene for å tilpasse eventuelle allergier, uten å måtte servere noe helt annet. Anonymkode: deafe...f55 1
Gjest Margit Spat Skrevet 26. januar 2017 #29 Skrevet 26. januar 2017 5 timer siden, Boomonster skrev: Det finnes ikke så forferdelig mange mennesker med matallergier da. Hvis det er bedt 50 gjester kan man vel ikke ta hensyn til de 2 menneskene som ikke tåler nøtter eller gluten. Og har de allergier er det vel vanlig å si fra på forhånd, det hadde jeg gjort. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er ikke at menyen burde være fri for alt. Men her er det så ekstremt mange allergener, at det vil være vanskelig å justere rettene for å tilpasse eventuelle allergier, uten å måtte servere noe helt annet. Anonymkode: deafe...f55 Mitt poeng er igrunnen det samme som det AB her skriver. For øvrig: matallergier er nok vanligere enn som så, og da tenker jeg ikke utelukkende på plagsomme, men ufarlige ting som laktoseintoleranse, eller motedietter som å unngå gluten uten at man har cøliaki. I jula var jeg i et juleselskap der vi var 12 personer. Av disse var det en alvorlig nøtteallergiker, en alvorlig melkeallergiker (altså ikke laktoseintoleranse, men allergi mot melkeprotein), en som er allergisk mot hvitløk og sitrusfrukter, en skalldyrallergiker og en med cøliaki. Fem av tolv som reagerer alvorlig på ulike matvarer. Det er selvsagt uvanlig mange på ett brett, men skulle i alle fall illustrere at det ikke nødvendigvis er så bagatellmessig som de «2 av 50» som nevnes.
Gjest canacas Skrevet 26. januar 2017 #30 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så sant ingen er hyperallergiske, trenger man ikke ta hensyn på at menyen skal tilpasse de. Men man serverer selvfølgelig noe til allergikeren også (men de fleste har vett nok å si i fra på forhånd, og man kjenner vel famile godt nok til å vite om slikt). Aldri opplevd at mat i bryllup ikke kan tilpasses meg eksempel. Ikke en meny jeg hadde valgt, men smaken er forskjellig og samme med budsjett. Ønsker dere dette, går dere for den menyen. Anonymkode: 9e262...f22 Jeg opplever, i disse trendy-å-være-"allergisk"-tider, at allergiker ikke blir tatt på alvor. Familie du ikke bor med, og som spiser med deg daglig, kan ikke forventes å huske på alt heller. Det kommer også an på hvor nært det er. Jeg har alltid gitt beskjed i forkant av brylluper og andre selskaper. 1 av 10 ganger går det fint, resten har noe gått galt eller de ikke forstår konsekvensen av at min mat tilberedes på samme sted/benk som øvrig mat. For noen av oss er det ekstremt viktig at ting blir gjort på rett måte. Dette er også årsaken til at jeg svært sjelden spiser mat laget av andre enn meg selv. Jeg er ikke klar for å dø helt enda.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #31 Skrevet 26. januar 2017 1 time siden, canacas skrev: Jeg opplever, i disse trendy-å-være-"allergisk"-tider, at allergiker ikke blir tatt på alvor. Familie du ikke bor med, og som spiser med deg daglig, kan ikke forventes å huske på alt heller. Det kommer også an på hvor nært det er. Jeg har alltid gitt beskjed i forkant av brylluper og andre selskaper. 1 av 10 ganger går det fint, resten har noe gått galt eller de ikke forstår konsekvensen av at min mat tilberedes på samme sted/benk som øvrig mat. For noen av oss er det ekstremt viktig at ting blir gjort på rett måte. Dette er også årsaken til at jeg svært sjelden spiser mat laget av andre enn meg selv. Jeg er ikke klar for å dø helt enda. Men de som er allergiske vet jo at de må gi beskjed om dette når de skal i selskap uansett. Så dersom det er noen allergikere så får TS beskjed om dette i god tid. Noe annet ville jo vært veldig rart. Og de som ikke er ekstremt allergiske kan skyve til siden det de ikke tåler. Jeg f.eks tåler ikke nøtter, men jeg dør ikke om jeg spiser det. Jeg får et forferdelig utslett, så da spiser jeg ikke nøtter men legger det til siden om jeg får det servert. Hadde jeg vært hyperallergisk og kunne dø av spor av nøtter ville jeg jo selvfølgelig gitt beskjed på forhånd både til brudepar og evt restaurant. Og hvis det er en i selskapet som er hyperallergisk mot scampi så kan vel den personen få alternativ forrett i stedenfor at TS må bytte ut hele menyen sin. Anonymkode: fbde8...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #32 Skrevet 26. januar 2017 Nå eskalerte denne allergipraten veldig! Ingen har sagt at TS må bytte ut hele menyen sin, men det har blitt kommentert at det er en lite allergivennlig meny. Og det har blitt poengtert for å gjøre hele den eventuelle allergibiten lettere for TS å organisere. Som et velment råd. Men når det er sagt, så likte jeg personlig ikke menyen. Ingenting høytidlig og bryllup over den. Anonymkode: deafe...f55 2
_popcorn_ Skrevet 26. januar 2017 #33 Skrevet 26. januar 2017 Jeg synes menyen virka "over the top". Forrett er såpass mye at det minner mer om hovedrett nesten. Det holder med kun scampien og brød, eller kun aspargesen. Desserten virka også litt mye, Blander man sorbet og fløteis blir det ofte bare grisete. Bytt ut vaniljeisen med en annen sorbet for eksempel, eller sorbet med en annen is, eventuelt vaniljeis og sjokoladefondant. I forhold til allergier, de fleste melder i fra om allergier, så da er det bare videreformidlet det til kjøkken i god tid, så finner dem på gode løsninger Om budsjettet tillater det, bytt gjerne ut svin med noe vilt, men jeg hadde ikke blitt skuffa over hverken svin eller potetmos om det lages skikkelig :D 1
Minlillesky Skrevet 26. januar 2017 #34 Skrevet 26. januar 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Forrett: Scampi stekt i hvitløk og chilli på ristet loff. Serveres med bacon surret asparges og melon. Hovedrett: Indrefilet av svin serveres med hjemmelaget potetmos, sesongens grønnsaker og rødvinsaus. Dessert: Mango sorbet og vaniljeis serveres med sjokolade dekkende jordbær. Anonymkode: c954c...f93 Klart du kan servere dette i bryllupet! Du serverer det du vil servere Det høres kjempegodt ut, og jeg ble nå sulten. Haha Nydelig meny
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #35 Skrevet 26. januar 2017 Jeg syn menyen hadde liten sammenheng, og ser ut som den er skrevet av noen som ikke har peiling, men ahr lyst å late som det de serverer er veldig fancy. Rotete forrett, bleik og hverdagslig hovedrett, og en dessert som fort kan blir klin. Anonymkode: c6d55...41f 2
LittleBabyBlue Skrevet 26. januar 2017 #36 Skrevet 26. januar 2017 Jeg hadde ikke klagd for å si det sånn, og tallerknen ville vært tom, men enig i et par ting. 1. Allergi 2. Forreten virker som 2 stk satt sammen. Det hadde holdt med scampi på brød eller asparges i bacon. Samme med desserten der det hadde holdt med enten sorbet eller vaniljeis. Spørsmålet er jo om man prøver en litt større hovedrett for å mette litt og spare på hovedretten. Ville isåfall heller satset på ventematen (det man serverer mens brudeparret fotograferes).
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #37 Skrevet 26. januar 2017 Menyen kan jo feks gjøres allergivennlig med å servere aspargesdelen/melon som forrett, bytte poteter til hovedrett og bytte vaniljeis med annen sorbet og mer frukt uten sjokoladen til de som evt er allergiske? Ser ikke helt problemet... Ville forresten byttet vaniljeisen med annen sorbet uansett, sorbet er litt mindre tungt etter en såpass stor middag ellers hørtes det helt nydelig ut for min del, jeg hadde blitt kjempefornøyd!! Anonymkode: 8b676...a27
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #38 Skrevet 26. januar 2017 Svinefilet og potetmos hører etter min mening ikke hjemme i et bryllup. Anonymkode: 59010...75f 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #39 Skrevet 29. januar 2017 Ville servert svinestek tradisjonelt med kokte poteter, rød-og surkål og tyttebær, grønnsaker og en fløtesaus. Til forrett ville jeg valgt noe annet, scampi og svinestek klinger ikke godt. Ville valgt for eksempel grønnertesuppe, men det skal være bacon i den jeg lager, og det kan bli for mye. Røyket laks med tagliatelle kanskje. Dessert er jeg usikker på, ville kanskje bare servert kaffe og kremkaker. Tenker at når dere velger svinestek, har dere et såkalt budsjettbryllup. Og det er helt greit. Tror også at dessert ofte er unødvendig spesielt hvis det er barn tilstede. Anonymkode: 6c9d2...704
Djungelvrål Skrevet 29. januar 2017 #40 Skrevet 29. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville servert svinestek tradisjonelt med kokte poteter, rød-og surkål og tyttebær, grønnsaker og en fløtesaus. Til forrett ville jeg valgt noe annet, scampi og svinestek klinger ikke godt. Ville valgt for eksempel grønnertesuppe, men det skal være bacon i den jeg lager, og det kan bli for mye. Røyket laks med tagliatelle kanskje. Dessert er jeg usikker på, ville kanskje bare servert kaffe og kremkaker. Tenker at når dere velger svinestek, har dere et såkalt budsjettbryllup. Og det er helt greit. Tror også at dessert ofte er unødvendig spesielt hvis det er barn tilstede. Anonymkode: 6c9d2...704 Hæ? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå