Gå til innhold

En langtur innimellom er bra for bilen


Gjest Dacini

Anbefalte innlegg

Det sies at man bør kjøre en langtur med jevne mellomrom dersom man stort sett bruker bilen til korte turer. Jeg lurer på hva som sees på som en langtur, er det 2-3 mil eller en tur/retur Oslo-Sverige? Hva gjør dere som vanligvis kjører kortere turer? 

-dacini-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser på en langtur som minimum 1 time. Det sies jo at hvis batteriet på bilen har gått og du har fått starthjelp, så skal du kjøre minst en time før du skrur av bilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KaDust skrev:

Jeg ser på en langtur som minimum 1 time. Det sies jo at hvis batteriet på bilen har gått og du har fått starthjelp, så skal du kjøre minst en time før du skrur av bilen igjen.

Jøss, en hel time! En Vikingmann sa til meg at et kvarter var nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jøss, en hel time! En Vikingmann sa til meg at et kvarter var nok. :)

Dette ble sagt av Vikingfolk, der samboern jobbet før (i Viking :ler: ).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En langtur er for meg en tur på minst et par timer. Gjerne mer. Jeg kjører stort sett små turer (20-30 min en vei til jobb osv) og drar alltid med meg bilen på lenger turer med gjevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, KaDust skrev:

Dette ble sagt av Vikingfolk, der samboern jobbet før (i Viking :ler: ).

Haha. Viser jo at de er ikke helt sikre de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Dacini skrev:

Det sies at man bør kjøre en langtur med jevne mellomrom dersom man stort sett bruker bilen til korte turer. Jeg lurer på hva som sees på som en langtur, er det 2-3 mil eller en tur/retur Oslo-Sverige? Hva gjør dere som vanligvis kjører kortere turer? 

-dacini-

Langtur er borti en time. Husk at om det er snakk om å få ladet opp batteriet, så er det fremdeles strømforbruk når du kjører. Men det skal likevel være et lite overskudd som lader batteriet.

15min er bare såvidt over den tida motoren blir driftsvarm det, så det holder ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...