Gå til innhold

juss eksamen,trenger litt råd, ikke gjort det før

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

skal ha juss eksamen i privatrett og gruer meg litt... i mange eksempler på nettet så står det "dersom ikke kandidtaten tar med dette poenget fører det til stryk" hjelp skal det sååå lite til?

andre steder står det "kandidaten skal belønnes for det han har tatt med, ikke det han har glemt"

men... jøss plutselig ble det lett og helt mostatt?! hva er det riktige? skal det mye til for å stryke? og hva skal til for å nå topp nivå?kan man ha feil til tross for topp karr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesten

Forstår det slik at du har vært og lest sensorveiledninger. Det blir du ikke klok av mht eksamen. Min erfaring er at det skal mye til for å stryke, men det er absolutt ikke det du skal tenke på før eksamen.

Det som ligger bak endel av uttrykkene i sensorveiledninger går ut på å se om kandidaten er i stand til å tenke selv. Riktig bruk av jussen på problemet og selvstendige resonnementer belønnes.

Dersom du ikke bruker jussen rett eller overser fakta i oppgaven blir det trekk som kan være store. Et eksempel kan være der hvor oppgaven er et arveoppgjør og du ikke ser at gjenlevende har sittet i uskiftet bo. Nettopp derfor er det veldig viktig at du leser oppgaveteksten nøye. Vær sikker på at du har fått med deg ALLE fakta i oppgaven før du begynner å skrive. Kort sagt så er det dette alt "koker" ned til.

Ta deg god tid til å lese oppgaveteksten, lag en grov kladd med momenter og bruk all den tiden du har til rådighet. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det slik at du har vært og lest sensorveiledninger. Det blir du ikke klok av mht eksamen. Min erfaring er at det skal mye til for å stryke, men det er absolutt ikke det du skal tenke på før eksamen.  

Det som ligger bak endel av uttrykkene i sensorveiledninger går ut på å se om kandidaten er i stand til å tenke selv. Riktig bruk av jussen på problemet og selvstendige resonnementer belønnes.  

Dersom du ikke bruker jussen rett eller overser fakta i oppgaven blir det trekk som kan være store. Et eksempel kan være der hvor oppgaven er et arveoppgjør og du ikke ser at gjenlevende har sittet i uskiftet bo. Nettopp derfor er det veldig viktig at du leser oppgaveteksten nøye. Vær sikker på at du har fått med deg ALLE fakta i oppgaven før du begynner å skrive. Kort sagt så er det dette alt "koker" ned til.  

Ta deg god tid til å lese oppgaveteksten, lag en grov kladd med momenter og bruk all den tiden du har til rådighet. Lykke til.

Godt svar! Slutter meg til den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...