AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Skrevet 24. januar 2017 Hei! Jeg har sannsynligvis ADHD. Er jente. Har ADHD sammenheng med intelligens? Anonymkode: d8345...14b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei Anonymkode: ca61e...5a2 Okei takk for svar! For å faktisk få diagnosen så mente psykologen jeg snakket med om dette at jeg måtte på "utredning" eller noe i en periode på over 1 uke for å bli observert. Men er dette nødvendig for å påvise ADHD? Kan jeg ikke bare ta en test? Anonymkode: d8345...14b
absinthia Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei takk for svar! For å faktisk få diagnosen så mente psykologen jeg snakket med om dette at jeg måtte på "utredning" eller noe i en periode på over 1 uke for å bli observert. Men er dette nødvendig for å påvise ADHD? Kan jeg ikke bare ta en test? Anonymkode: d8345...14b Det skal normalt sett flere tester og skjemaer til. Det er viktig at man gjennomfører hele linja, slik at man ikke får feil diagnose. Er f.eks en del bipolare som får feilaktig ADHD diagnose.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 7 minutter siden, absinthia skrev: Det skal normalt sett flere tester og skjemaer til. Det er viktig at man gjennomfører hele linja, slik at man ikke får feil diagnose. Er f.eks en del bipolare som får feilaktig ADHD diagnose. Tusen takk for svar! Jeg lurer også på hva folk tenker om jenter med ADHD? F.eks. en kjæreste. Det er jo litt stereotypier. Anonymkode: d8345...14b
absinthia Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg lurer også på hva folk tenker om jenter med ADHD? F.eks. en kjæreste. Det er jo litt stereotypier. Anonymkode: d8345...14b ADHD er så forskjellig fra person til person. Dvs jeg har mange i familien med ADHD, så jeg er tilbøyelig til å si at de bare er litt morsommere, vimsete, ustrukturerte smarte og mer kreative enn andre folk, men blir stressa og sliten av seg selv fordi det foregår så mye i hodet, men i min familie har alle klart seg greit. De har jobb og en del har høyere utdanning. Et par virker nok litt intense og sier nesten akkurat det de tenker. Alle er veldig engasjerte i det de interesserer seg for. For en del år tilbake, snakket vi mye om at vi hadde så mange morsomme folk i slekta, med mye personlighet og var rett og slett ganske stolte over det. Noen år etter, hadde den ene etter den andre fått diagnoser, da måtte vi le litt av at vi hadde vært så stolte over alle personlighetene og så viste det seg at det rett og slett var en diagnose Men jeg ser jo at det slett ikke er sånn for alle, jeg har truffet voksne med ADHD som både virker grunne, tanketomme og slitsomme, med lite sosiale antenner. Om du får diagnose, vil jeg råde deg til å tenke på de positive sidene med ADHD, når du skal jobbe med de sidene som plager deg. Tenk at du bare er spesialprodusert for en litt annen oppgave her i livet enn de fleste andre, men at du trenger struktur for å få det ut. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #7 Skrevet 25. januar 2017 23 timer siden, absinthia skrev: ADHD er så forskjellig fra person til person. Dvs jeg har mange i familien med ADHD, så jeg er tilbøyelig til å si at de bare er litt morsommere, vimsete, ustrukturerte smarte og mer kreative enn andre folk, men blir stressa og sliten av seg selv fordi det foregår så mye i hodet, men i min familie har alle klart seg greit. De har jobb og en del har høyere utdanning. Et par virker nok litt intense og sier nesten akkurat det de tenker. Alle er veldig engasjerte i det de interesserer seg for. For en del år tilbake, snakket vi mye om at vi hadde så mange morsomme folk i slekta, med mye personlighet og var rett og slett ganske stolte over det. Noen år etter, hadde den ene etter den andre fått diagnoser, da måtte vi le litt av at vi hadde vært så stolte over alle personlighetene og så viste det seg at det rett og slett var en diagnose Men jeg ser jo at det slett ikke er sånn for alle, jeg har truffet voksne med ADHD som både virker grunne, tanketomme og slitsomme, med lite sosiale antenner. Om du får diagnose, vil jeg råde deg til å tenke på de positive sidene med ADHD, når du skal jobbe med de sidene som plager deg. Tenk at du bare er spesialprodusert for en litt annen oppgave her i livet enn de fleste andre, men at du trenger struktur for å få det ut. Tusen takk for svar! Men jeg lurer på om det er best å la vær å si noe om ADHD diagnose til ny kjæreste? Vil han se på meg som rar og tenke at han ikke vil være sammen med meg? Eller tenke at jeg har en psykisk sykdom/lidelse? Tror at eventuell ADHD diagnosekan forklare en del av grunnen til jeg og min forrige kjæreste ikke er sammen mer... Anonymkode: d8345...14b
absinthia Skrevet 25. januar 2017 #8 Skrevet 25. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Men jeg lurer på om det er best å la vær å si noe om ADHD diagnose til ny kjæreste? Vil han se på meg som rar og tenke at han ikke vil være sammen med meg? Eller tenke at jeg har en psykisk sykdom/lidelse? Tror at eventuell ADHD diagnosekan forklare en del av grunnen til jeg og min forrige kjæreste ikke er sammen mer... Anonymkode: d8345...14b Jeg synes man skal være åpen om diagnosen. Da er det lettere for en kjæreste å ikke irritere seg for mye over at en vimser, er glemsk,stadig starter på prosjekter, er,litt høyt og lavt/ overenergisk eller helt andre ting. Dersom han ikke har oppdaget at du er "rar" før du nevner en diagnose, og stikker etter å ha hørt om den, så er han ikke verd å ta vare på. Det er jo deg de er sammen med og ikke diagnosen, samtidig som det er greit å vite om, fordi det kan si noe om ting som det jeg nevnte i 2. setning. Man trenger jo ikke nødvendigvis å fortelle alt om diagnosen sin på første date, men når det føles naturlig. Tross alt er det ikke noe å skamme seg over. Det er uansett helt vanlig at man ikke har de nest stabile forholdene i din alder, det er jo greit å øve seg litt på forhold, før en treffer den ekte drømmeprinsen, slik at en får gjort unna nybegynnerfeilene. Mange jeg kjenner med ADHD ser på det som en fordel på mange punkter, selv om det også er bakdeler. Utrolig mange kjente musikere, skuespillere og kunstnere har ADHD, det er slett ikke sikkert at de hadde hatt " det lille ekstra" om de ikke hadde det. Å holde en diagnose skjult fordi du skammer deg over den, fører nok til mer stress en du har godt av. Når man har ADHD er man mer utsatt for angst og depresjoner, så det er best å jobbe med å godta seg selv med alt man er. Føler du deg litt snål, så godta det - det er fullt mulig å være snål på en bra måte, man må bare øve seg på å gjøre det beste av det. Prøv å tenk: Hva slags person vil jeg være? Jeg går ut fra at du også foretrekker mennesker som er seg selv, foran folk som faker, så lenge man oppfører seg bra mot andre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå