AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Skrevet 24. januar 2017 Hadde en interessant samtale med en i bransjen. Han sa at enten stopper man "utlendinger" i døra eller så går du konkurs. Innen bransjen er det visstnok følgende som gjelder. Gutta går dit damene er, Etnisk norske gutter bruker mest penger. Gutter fra andre kulturer bruker lite på alkohol. Hvis man slipper inn en gjeng/flere av utenlandsk opprinnelse vil jentegjenger snu i døra og gå et annet sted pga av aggressiv sjekking/ tidligere dårlige erfaringer. Når damene uteblir, uteblir de norske gutta som legger igjen penger. Neste gang jentegjengen går ut på byen vil de velge et annet sted fordi "det er så mange utlendinger på utested xyz". Har stedet først fått et utlendingsrykte går det bare nedover. Diskriminer eller dø er visst regelen... Er det noe sannhet i dette damer eller er det overdrevet. Anonymkode: e4ee4...342
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #2 Skrevet 24. januar 2017 Jeg tror aldri jeg har tenkt over etnisiteten til de som har vært på utestedene jeg har vært på. har heller aldri hørt noen venninner nevnt noe om det. Jeg har heller aldri hørt om at noen utesteder har et "utlendingsrykte". Anonymkode: d0ac4...02c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror aldri jeg har tenkt over etnisiteten til de som har vært på utestedene jeg har vært på. har heller aldri hørt noen venninner nevnt noe om det. Jeg har heller aldri hørt om at noen utesteder har et "utlendingsrykte". Anonymkode: d0ac4...02c Dette var på Oslo vest , om det spiller noen rolle... Anonymkode: e4ee4...342
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var på Oslo vest , om det spiller noen rolle... Anonymkode: e4ee4...342 Jeg har aldri vært ute i oslo vest så det kan forklare den saken Anonymkode: d0ac4...02c 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 Til en viss grad ikke uvanlig. Men dette er ikke noe nytt, jeg er i midten av tredveåra nå så går ikke så veldig ofte ut lengre, men dette var ikke uvanlig i mine yngste dager heller. Var ganske vanlig at dørvaktene fokuserte på å få kvinner inn, slik at gutta kom etter, og ja - enkelte "posh" steder, så fokuserte de veldig på å få inn grupper av de som fremstod som mest velbemidlede, dvs. gutta med dressjakke, pene sko og i hvert fall pene jeans. Anonymkode: 68918...3ee
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 Jeg er dørvakt i Oslo og kan delvis skrive under på at vi bedriver aktiv forskjellsbehandling. Men alt med måte. Kommer det feks 5 norsk-pakistanere, somaliere, afghanere...i skinnjakker og sneakers så slipper vi de ikke inn. Kommer det derimot 2 norsk-pakistanere som er pent kledd og synes å ha en dannet, kultivert og fattet væremåte så slipper vi de inn. :-) Anonymkode: 3ae5e...a89 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 Det har også noe med holdninger ovenfor kvinner å gjøre da. Enkelte menn mener at det liksom er "helt greit" å ta kvinner på brystene, eller andre steder. For alle kvinner (spesielt europeiske kvinner) er jo "horer" uansett... Dersom en etnisk nordmann finner på noe slikt, så kan kvinnen f.eks. dytte den innpåslitne mannen unna. Men hvis man finner på noe slikt mot folk som er mørke i huden, så risikerer hun å bli stemplet som "rasist" Anonymkode: f4680...62c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dørvakt i Oslo og kan delvis skrive under på at vi bedriver aktiv forskjellsbehandling. Men alt med måte. Kommer det feks 5 norsk-pakistanere, somaliere, afghanere...i skinnjakker og sneakers så slipper vi de ikke inn. Kommer det derimot 2 norsk-pakistanere som er pent kledd og synes å ha en dannet, kultivert og fattet væremåte så slipper vi de inn. :-) Anonymkode: 3ae5e...a89 Men hva sier dere til disse 5 om hvorfor de ikke kommer inn? Jeg er jente og går helt klart ikke til utesteder der det er mange utlendinger. Basert på tidligere erfaringer. Anonymkode: 00484...a55 3
Gjest Bruker115236 Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 Her jeg er i fra er det flere utesteder som går for å være "utlendingssteder". Disse stedene går ikke jenter med mindre de vil bli grafsa på musa, og bli aggresivt sjekka opp. Derimot er det mange hyggelige utenlandske gutter som går på de vanlige utestedene, som ikke er slik som på de utestedene som har fått et slikt rykte.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 Jeg er ikke fra Oslo, men flyttet hit for å studere da jeg var yngre. Og i starten dro jeg venninne mine, som stort sett heller ikke var fra Oslo, helt ukritisk fra utested til utested. Vi lærte fort at vi måtte være langt mer selektive på hvor vi dro om vi skulle ha noe håp om å få en fin kveld ute. Og selv jeg ikke vil gå inn på detaljer (for det bare hauser opp rasister, som bruker det til å spre rasisme), så lærte vi fort at det var store "kulturforskjeller" mellom steder som hadde mange innvandrermenn og steder som ikke hadde det. Anonymkode: 3200f...6cc 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 Det sier seg vel selv. Utesteder lever jo av to ting: kvinner og folk som drikker alkohol. Det hadde jo knapt vært noen utesteder dersom nordmenn hadde nektet sine søstre og døtre å dra på byen og all alkohol var forbudt i henhold til nordmenns religion. Utestedene lever av nordmenn. Innavandrere kommer fra kulturer hvor utesteder gatebildet er totalt dominert av menn. Anonymkode: 3de41...d03
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva sier dere til disse 5 om hvorfor de ikke kommer inn? Jeg er jente og går helt klart ikke til utesteder der det er mange utlendinger. Basert på tidligere erfaringer. Anonymkode: 00484...a55 Vi er ikke pliktig til å gi de noen begrunnelse. Sier bare at her slipper dere ikke inn. Noen blir sure og vil krangle (slåss), noen har kniv de viser frem, men de fleste gir opp og prøver på neste utested. Da kommer de som regel aldri tilbake men går kun til utesteder som ukritisk slipper inn alle. For ordens skyld så er daglig leder for utestedet jeg er dørvakt for selv bindestrek-nordmann. Så vi kan ikke beskyldes for rasisme.. :-) Anonymkode: 3ae5e...a89
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde en interessant samtale med en i bransjen. Han sa at enten stopper man "utlendinger" i døra eller så går du konkurs. Innen bransjen er det visstnok følgende som gjelder. Gutta går dit damene er, Etnisk norske gutter bruker mest penger. Gutter fra andre kulturer bruker lite på alkohol. Hvis man slipper inn en gjeng/flere av utenlandsk opprinnelse vil jentegjenger snu i døra og gå et annet sted pga av aggressiv sjekking/ tidligere dårlige erfaringer. Når damene uteblir, uteblir de norske gutta som legger igjen penger. Neste gang jentegjengen går ut på byen vil de velge et annet sted fordi "det er så mange utlendinger på utested xyz". Har stedet først fått et utlendingsrykte går det bare nedover. Diskriminer eller dø er visst regelen... Er det noe sannhet i dette damer eller er det overdrevet. Anonymkode: e4ee4...342 Det er absolutt sannhet i det. De jeg kjenner som jobber eller har jobbet i utelivsbransjen har alle bekreftet det. Det er dårlig business å slippe inn utenlandske (ikke-vestlige menn). Det er flere årsaker; - De bruker ikke penger på alkohol. Ikke nødvendigvis fordi de ikke drikker - mange drikker, men før de drar ut. - De er involvert i uforholdsmessig mange slosskamper på byen. - De er uattraktive for norske jenter, og oppfører seg ofte ufint overfor norske jenter. - Slipper man først inn noen, trekker alle dit. Får utestedet stempel som et "slikt sted", slutter de fleste norske jenter og gutter å drar dit, og utestedet dør. Jeg bor på Oslo vest, og de stedene jeg pleier å dra ut er ganske strippet for utlendinger...så jeg antar at det er filtrert ut ved døren. Anonymkode: 31345...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke pliktig til å gi de noen begrunnelse. Sier bare at her slipper dere ikke inn. Noen blir sure og vil krangle (slåss), noen har kniv de viser frem, men de fleste gir opp og prøver på neste utested. Da kommer de som regel aldri tilbake men går kun til utesteder som ukritisk slipper inn alle. For ordens skyld så er daglig leder for utestedet jeg er dørvakt for selv bindestrek-nordmann. Så vi kan ikke beskyldes for rasisme.. :-) Anonymkode: 3ae5e...a89 Jeg er enig i det, men det er også rasisme å mene at kun nordmenn kan beskyldes for rasisme. Er som å påstå at jøder og hvite er spesielt ondskapsfulle. Anonymkode: 3de41...d03
herzeleid Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Tviler ikke på at dette stemmer. De fleste drar dit de regner med å ha det hyggelig og når kvinner har tilstrekkelig dårlig erfaring med utesteder der det er mange ikke etnisk norske velger de gjerne andre steder. Menn har kanskje lignende erfaringer, og vil også dit det er flest mulig kvinner, og velger tilsvarende. Utestedene vil tjene penger og er ikke villige til å ofre seg for å være politisk korrekte. Taperne i dette er guttene med innvandrerbakgrunn som er snille og greie men som i mindre grad slipper til på disse arenaene.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Jeg er mann med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Jeg har aldri opplevd å bli avvist i døra når jeg kommer sammen med venner, siden de alle er hvite norske. Men har opplevd noen ganger å bli stoppet i døra når jeg kommer alene. Stort sett med begrunnelsen at jeg er for full, selv om jeg er klink edru (er jo derfor jeg møter opp på et utested, for å drikke meg full) Synes dette er kjipt. Men har selv sett med egne øyne hvordan en del grupper menn oppfører seg på utesteder og særlig på dansegulvet. Og som feminist er jeg villig til å betale denne prisen, hvis det er for at kvinner ikke skal få innskrenket frihet og rett til å oppholde seg i det offentlige rom uten påtvunget seksualisering eller krenkelse av eget legemet. Men jeg er ikke villig til å betale denne prisen hvis det for at pubeiere skal tjene penger. Da blir det rabalder. Anonymkode: 8fd6f...8f1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå