Gå til innhold

Vil dra til London, men er redd...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å overraske min mor med en tur til London. Problemet er bare at jeg er veldig redd for å dumme meg ut. Det er jo enkelt å bestille fly og hotell, men så ar jeg kjempe mange spørsmål... Hvordan kommer vi oss fra flyet til hotellet? Hvordan kommer vi oss fra hotellet til de kjente stedene i London? Hvordan kommer vi oss til shoppingsteder? Hvordan finner vi veien tilbake? Hvordan kommer vi oss fra hotellet til flyplassen? Hvilket hotell er mest sentralt? Hvilket område er best å bo på? 

Min mor er ikke norsk og kan ingeting om dette. Jeg har aldri vært London før, og siden jeg må ta føringen har jeg ingen anelse om hvordan jeg skal klare å finne frem til steder... Er livredd for å dumme meg ut, og muligens miste masse penger...

Er det noen som vil gi meg litt råd?

Anonymkode: ea88c...603

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, 

Jeg har vært i London et par ganger og det er ikke noe å være spesielt redd for.

Du kommer deg rundt med London underground (t-banen). Det er lett å forstå det når du har tatt et par turer. Jeg bodde sist ved Kings Cross og syntes området her var fint samtidig som det er en av de t-bane stasjonene med mange overganger slik at du lett kommer deg rundt i hele byen. Du må bare prøve deg frem. Skiltene på veggene er gull verdt så bare se på de så finner du ut hvor du skal. T-banen går også til og fra Heathrow flyplass så den er grei å bruke dit også. Det er nok også billigste transportmulighet. Hvis du roter deg bort er det bare å se etter enten "underground" skilt eller ta opp mobilen og sette på kartfunksjonen for å komme deg dit du skal. 

Det er en hel drøss av hoteller så bare finn ut hva dere har lyst til å gjøre og ta noe som ikke ligger så altfor langt unna der dere kommer til å ferdes mest. 

Ikke tenk at du kommer til å dumme deg ut, når man er ny på et sted må man bare prøve seg litt frem. Det går nok helt fint :) 

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler at du lærer deg å bruke Google Maps (appen) på telefonen før du reiser. Den viser akkurat hvor du er og hvor du må gå for å komme dit du skal. Mulig det ikke virker der du bor, men i London viser den også hvilke kollektivmuligheter som finnes for å komme dit du vil.

Hvis du f.eks. bor på hotellet St Giles og skal til Buckingham Palace kan det se slikt ut:

https://www.google.no/maps/dir/St+Giles+London+-+A+St+Giles+Hotel,+Bedford+Ave,+Fitzrovia,+London+WC1B+3GH,+Storbritannia/Buckingham+Palace/@51.5099487,-0.1445225,15z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x48761b3435e52f1b:0x6bed58e63e9b25c!2m2!1d-0.130566!2d51.5173762!1m5!1m1!1s0x0:0xa26abf514d902a7!2m2!1d-0.14189!2d51.501364!3e3

Forvirrende i starten siden det er mange muligheter, men du venner deg til det. I dette tilfellet ville jeg anbefalt buss 14 for noen som ikke er drevne London-reisere. Det tar litt lengre tid enn de raskeste måtene, men det krever ikke noe bytte og det blir minst gåing.

For å komme deg fra flyplassen synes jeg det er lettest med T-banen fra Heathrow, men det forutsetter at ikke du har så mye bagasje. Fra de andre må du ta tog. Når du skal reise kollektivt i London kan du bruke Oyster-card for all T-bane og buss, men ikke alle togstrekninger. Det selges fra automater på flyplasser og T-banestasjoner.

Anonymkode: 47805...ec4

• Liker 1
Skrevet

London er veldig enkel å finne fram i. Det er lettvint å komme seg fra flyplassen uansett hvilken flyplass du lander på. Det går tog fra alle. 

Du må lese den opp litt om London og finne ut hva du vil med oppholdet. Bruksøkemotorer for å finne hoteller. Se feks Booking.com eller Hotels.com og les omtaler om hotellene. De fleste hotellene i turistklasse har små rom, men er relativt dyre. Sjekk beliggenheten på hotellet, så det er enkelt å komme seg til og fra. 

Undergrunnsystemet er så enkelt å finne ut av at også et barn greier det. 

Det er veldig lett å spørre engelskmenn om hjelp. Men er en forutsetning at du snakker engelsk! 

• Liker 1
Skrevet

Det spørs litt på hvor dere lander,
da kjæresten og jeg besøkte London i august i fjor landet vi på Gatwick,
det gjør vi også når vi skal dra nå i oktober.
Jeg var veldig nervøs i forveien for hvordan dette skulle gå,
det var første gang i London for begge to,
og jeg kværnet de samme spørsmålene som deg i hodet.
Men vet du hva.. Det var nesten for enkelt å finne frem der borte!
Og når vi først var i gang med reisen følte jeg at jeg hadde stålkontroll.
Da vi var kommet ut etter å ha hentet bagasje kjøpte jeg billetter med Gatwick Express,
og samtidig Oyster Card - veldig kjekt og enkelt. Spør de som sitter der om hvor mye du bør fylle på,
og dere må ha et kort hver.
Nede på Victoria Station hoppet vi rett og slett bare ut i det og tok Underground til stoppet nærmest hotellet -
vi bodde på London House Hotel og Bayswater ligger 200-300 meter unna, og litt nedenfor der igjen Queensway.
Vi følte at vi fikk manøvret oss helt fint rundt med de to stoppene, og skal bo der igjen i oktober.
Når det kommer til kjente steder hadde vi god hjelp av undergrunnen, beina våre og kart/gps :P
Tilbake igjen tar man bare motsatt retning, baklengs rett og slett av hva man gjorde da man kom.
Undergrunnen er veldig lett å forstå seg på, det er venstre eller høyre - og det henger "plakater" om hva de neste stoppestedene er hver vei :)

• Liker 1
Skrevet

London er verdens enkleste by å reise til, det ser bare vanskelig ut. Ser du har fått mange gode tips over her. Kjøp billetter til undergrunnsbanen evt tog fra og til flyplassen. Hoteller finnes overalt i alle prisklasser. London er fantastisk! 

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er å først bestille fly, så finne ut hvilken transport som er enklest fra den flyplassen du ender opp med å lande på (det er 3 flyplasser å velge mellom fra Norge i London). De har shuttle (tog) eller buss som går til en bestemt endestasjon i sentrum som regel. Så kan du bruke dette som utgangspunkt for å finne hotell. Velg noe nær T-banen så spiller det liten rolle hvor du er med tanke på avstander.

Har ikke noe spesielt hotell å anbefale, men alle de jeg har bodd på i sentrum har vært litt shabby og gamle. Mange har bad på gangen (delt mellom flere rom), men en vask på rommet. Bruk hotels.com eller lignende til å lese deg opp på hoteller.

Skrevet

Hei, jeg pendler til London ukentlig.  

Rent praktisk er det lettere å komme seg rundt i London enn i Oslo, selv om det er mange millioner flere folk der. Rett og slett fordi alt er så bra skiltet. Stol på skiltingen, og vær skeptisk til folk som kommer bort til deg uoppfordret og vil selge noe, så går dette bra. Resten kan du lese deg opp på. Særlig Oyster card burde du bruke litt tid på å lese om.

Anonymkode: e80ce...6c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...