Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

18. desember skal jeg lage pinnekjøtt for første gang. Leser nå at det er vanlig å vanne ut kjøttet en stund (varierer tydeligvis veldig) før man koker det. Problemet mitt er at jeg skal bort på julebord med overnatting dagen før, og er ikke hjemme igjen før kanskje 4-5 timer før jeg skal servere maten.

Pinnekjøttet blir vel helt utvannet hvis det blir stående i vann i 1.5 døgn?? Får man kjøpt pinnekjøtt man ikke trenger å vanne ut???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du får kjøpt pinnekjøtt som er ferdig utvannet. Evt. kan du jo vanne ut kjøttet før du reiser bort og oppbevare det kaldt til du skal koke det. Utvannet pinnekjøtt holder seg helt fint et par dager i kjøleskap.

(Jeg ville nok ha valgt denne løsningen fremfor ferdig utvannet kjøtt; jeg vil helst ha kontroll selv med hvor mye pinnekjøtt, klippfisk o.l. skal vannes ut, så jeg er skeptisk til å kjøpe utvannet, er redd det skal være alt for mye utvannet.)

Lykke til! :)

Skrevet

Såvidt jeg vet, må alt pinnekjøtt vannes ut.. Det jeg har lært er at det ska stå i vann over natten. Så da blir vel ikke halvannet døgn så ille. Du trenger sikkert ikke skifte vann så ofte da hvertfall.. tror jeg :)

Skrevet

Det er veldig smak og behag hvor lenge du vanner ut pinnekjøttet. De fleste vanner det ut natta over. Jeg pleier å vanne det ut i 3-4 timer - men da blir det så salt at du nesten kjenner at nyresvikten kniper litt. :ler: Men sånn er det vi liker det i vår familie. Mamma gjør det sånn, det samme gjør søsteren min og pappa med kone. Jeg pleier å la det stå å dampe i 3-4 timer. Som sagt er dette smak og behag. Veldig mange vil synes at mitt pinnekjøtt er ALT for salt.

Skrevet

Jeg er enig med Nilma. Jeg styrer unna ferdig utvannet pinnekjøtt, vanner det heller ut selv. Setter det i vann sent om kvelden og heller av vannet tidlig om morgenen. Skifter ikke vann.

Ville gjort som Nilma foreslår - vann det ut på forhånd og oppbevar det kjølig.

Skrevet

Her hos oss står pinnekjøttet også natta over! Jeg er ikke eksperten, det er Hr. Sau som koker pinnekjøtt her i huset *grøss*... Men gjør det noe om det står i vann 1,5 døgn da, hvis man ikke skifter ut vannet? :roll:

Skrevet

Jeg glemmer alltid å vanne ut pinnekjøttet, jeg. Men, nå pleier jeg å koke det i masse vann, fremfor å dampe det (som vel er det riktige?), så kanskje det er derfor vi fortsatt er i live? :ler:

Pleier å skjerpe det noen minutter i stekeovnen etterpå.

Skrevet

Takk for svar :)

Tror jeg tar sjansen på å la det stå i fra den ene dagen til den andre. Alt saltet forsvinner jo ikke så lenge jeg ikke bytter vann.

Så spørs det om jeg får det like godt som det jeg har smakt andre steder :nisse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...