Gå til innhold

Fra tall- til bokstavkarakterer.

Elle Melle

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe en stakkars gammel student med å oversette den "nye" bokstavskalaen til de gamle tallkarakterene for meg?

Jeg vil vite hva jeg "egentlig" får på eksamen... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik skal det i alle fall være:

10 % får A

20% B

40% C

20% D

10% F

Så hva bokstavkarakterene tilsvarer, kommer an på hva snittet generelt har ligget på i de fagene du har tatt. Universitetet i Oslo har i alle fall statistikker for hvordan fordelingen på tallkarakterene i de forskjellige fagene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Det er vanskelig å oversette direkte, skolene bruker forskjellige skalaer også. (Har sett ex på A = 1,0 til 1,8 på en skole, og 1,0 - 2,2 på en annen skole...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke fordelingen, men tolkningen fra de gamle tallkarakterene til de nye bokstavkarakterene.

Før fikk man f.eks. 2.3. på en oppgave, nå får man en bokstav.

Jeg lurer på hvilke tallkarakterer som inngår i hver bokstav.

A er lik 1.1-?, B er lik...

See?

Jeg har nemlig ingen følelse av hvordan jeg egentlig har gjort det på eksamen når jeg blir presentert for en bokstav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det helt ann på hvilket fag du har tatt, og hvor du har tatt det. Bokstavkarakterene er ikke de samme på alle fakultetene. Og det er ikke alle som har offentliggjort konverteringsskalaen.

Men, uansett. Fant en skala på BI sine sider. Den gjelder nok ikke over alt, men litt veiledende er den nok:

1.0 - 2.0 A

2.1 - 2.5 B

2.6 - 3.0 C

3.1 - 3.5 D

3.6 - 4.0 E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare ulikt fra fag til fag, men også på lavere og høyere grad på universitetene. Det er for eksempel mye enklere å få en A på lavere grad enn på høyere grad! På mitt fag (humaniora) har omleggingen ført til at alle på hovedfag har fått C, fordi C=gjennomsnittet av de gamle tallkarakterene, og alle studentene de siste årene fikk gode karakterer (2.0-2.4). Så hva skal man være fornøyd med? Aner ikke - synes systemet er mye mer komplisert enn før... Personlig har jeg bare dette å si til bokstavkarakterene, Trond Giske, Kristin Clemet og alle i hele departementet: :hakeslepp::sjokkert::murvegg: :evil: :sinna::kjempesinna::frustrert: :hår: :sinnatagg::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du leser svarene her skikkelig Elle Melle, så har du faktisk fått svar på det du spør om. Jeg får gi det inn med teskjeer, da.

1. Du må finne statistikk for hvordan prosentfordelingen på tallkarakterene var på ditt fag tidligere.

2. Så må du se på hva de beste 10%'ene fikk. Fikk de fra 1.0 til 2.1, f.eks?

3. De tallkarakterene de 10 % beste fikk, tilsvarer en A.

4. Så ser du på hva de neste 20% fikk. Dette tilsvarer en B.

5. Og slik fortsetter du.

BIs omregning er nyttig for de som går på BI, men kan være veldig misvisende for andre. Spesielt på Mat.Nat var det vanlig med karakterer på 1- tallet tidligere.

Jeg kan også opplyse at mange institutter ikke har ønsket å presentere noen omregningsskala, fordi det er et helt nytt system, og det blir litt firkantet å oversette på denne måten.

Og hvis du ikke forsto dette heller, tror jeg jammen ikke jeg klarer å forklare det tydeligere :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile
Personlig har jeg bare dette å si til bokstavkarakterene' date=' Trond Giske, Kristin Clemet og alle i hele departementet: :hakeslepp::sjokkert::murvegg: :evil: :sinna::kjempesinna::frustrert: :hår: :sinnatagg::sur:[/quote']

Enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NTNU på siving har man gjort det slik at du kan maks få 100 poeng på en eksamen. Så blir karakterene slik:

F: 0-34

E: 35-54

D: 55-64

C: 65-74

B: 75-84

A: 85-100

Så selv om du har 1/3 rett eller over 1/2 rett blir det likevel E... Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du leser svarene her skikkelig Elle Melle, så har du faktisk fått svar på det du spør om. Jeg får gi det inn med teskjeer, da.  

1. Du må finne statistikk for hvordan prosentfordelingen på tallkarakterene var på ditt fag tidligere.  

2. Så må du se på hva de beste 10%'ene fikk. Fikk de fra 1.0 til 2.1, f.eks?  

3. De tallkarakterene de 10 % beste fikk, tilsvarer en A.  

4. Så ser du på hva de neste 20% fikk. Dette tilsvarer en B.  

5. Og slik fortsetter du.  

BIs omregning er nyttig for de som går på BI, men kan være veldig misvisende for andre. Spesielt på Mat.Nat var det vanlig med karakterer på 1- tallet tidligere.  

Jeg kan også opplyse at mange institutter ikke har ønsket å presentere noen omregningsskala, fordi det er et helt nytt system, og det blir litt firkantet å oversette på denne måten.  

Og hvis du ikke forsto dette heller, tror jeg jammen ikke jeg klarer å forklare det tydeligere :roll:

Hva er det du har spist da?

Skulle tro jeg hadde fornærmet deg med vilje ved å påstå at du ikke kommuniserer særlig tydelig. Du vet like godt som meg, at hvis mottaker ikke forstår et budskap, bør avsender se nærmere på formidlingen.

Joda, det var ikke vanskelig å forstå nå, selv om du nok kunne bedret kommunikasjonen din et hakk i første innlegget.

Om det er et nyttig svar for meg, er vel heller tvilsomt.

Det blir ikke store statistiken å lage en "korrekt" karakterskala av, når grunnlaget er ca 10 studenter i semesteret skjønner du. En slik utregning ville vel i beste fall vært vitenskapelig tvilsom...

Alle andre, takk for svar!

(Og jeg SKJØNNER at dette ikke er absolutte sannheter på noe vis, jeg var ute etter en pekepinn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her er omregningen for mitt fag-pedagogikk:

A- 2.1 og bedre

B- 2.1-2.5

C- 2.5-2.9

D- 2.9-3.4

E- 3.5-4.0

Som du ser er det visse "gamle" karakterer som befinner seg i overgangen mellom 2 nye bokstavkarakterer.

Hvor de enkelte fag setter disse grensene varierer veldig også, sikker delvis også innad i samme fag, dvs. fra studiested til studiested, selv om man nok prøver å samordne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caroline F.

Ved institutt for statsvitenskap i Oslo (og i Bergen) er det slik at man på hovedfag får C tilsvarende 2.4.-2.5. (altså en helt akseptabel laud!)

A er 1.1.-1.2.

Ved juss har jeg ikke tatt eksamen ennå, så er ikke helt sikker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg tro at i mitt tilfelle blir B lik veldig fornøyd, C er lik helt ok, og D er lik "ja, ja, jeg sto i alle fall..."

Takk for hjelpen!

Da er det bare å vente på sensuren... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...