Gå til innhold

Livredd for føflekkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Begynner nesten å gråte bare jeg tenker på det. Jeg har en føflekk som jeg tror har vokst litt. Er livredd for at jeg har føflekkreft, og skal bestille legitime imorgen. Er det stor sjanse for å overleve føflekkreft? :( 

Anonymkode: 6de4b...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sikkert 500 føflekker på kroppen og har naturligvis aldri oversikten på om de vokser siden de er så mange. Jeg er i alle fall ikke død enda ;) 

Neida, men altså, hvis den blør og er mørk rød og sånn så kan man tenke at det kanskje kan være noe skummelt, men ellers ville jeg tatt livet med ro. 

Anonymkode: c535f...30c

Skrevet

Jepp. Blir det tatt tidlig, så er det stort sett bare en flekk hud som blir fjernet. Et arr på en centimeter eller 3, og det er stort sett det.

Pust dypt, og kjøp litt silketape om den må tas :)

Anonymkode: 6572c...b53

• Liker 1
Skrevet

Skjerp deg. At føflekker vokser er ikke noe tegn på føflekk kreft. Forandrer føflekker farge eller blir ujevne i kanten og eventuelt blør, så kan du begynne å tenke på om de skal fjernes. 

Det finnes langt flere og vanskeligere ting du kan rammes av med langt større alvorlighetsgrad enn føflekk kreft. Var jeg deg så ville jeg væt langt mer redd for langt flere og helt andre ting. 

Anonymkode: 60449...de4

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begynner nesten å gråte bare jeg tenker på det. Jeg har en føflekk som jeg tror har vokst litt. Er livredd for at jeg har føflekkreft, og skal bestille legitime imorgen. Er det stor sjanse for å overleve føflekkreft? :( 

Anonymkode: 6de4b...210

Men kjære deg da, pust ut! Det er meget lite sannsynlig at det er kreft. Ikke tenk det verste. Jeg har fjernet mange rare føflekker som har vokst og skiftet farge, ingenting galt med de😊 men bra du får sjekket. Det skal man jo alltid når det oppstår forandringer. En veninne av meg måtte inn igjen og opperere litt dypere (inntil friskt vev) pga kreft celler i føflekk som ble fjernet. Hun har ikke hatt noen plager siden. Så dette går helt fint skal du se👍 lykke til😊

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg. At føflekker vokser er ikke noe tegn på føflekk kreft. Forandrer føflekker farge eller blir ujevne i kanten og eventuelt blør, så kan du begynne å tenke på om de skal fjernes. 

Det finnes langt flere og vanskeligere ting du kan rammes av med langt større alvorlighetsgrad enn føflekk kreft. Var jeg deg så ville jeg væt langt mer redd for langt flere og helt andre ting. 

Anonymkode: 60449...de4

Jeg hadde en føflekk som endret seg, dvs den ble bare større enn den opprinnelig var, ingen andre faretegn som ujevne kanter/farger, sår eller blødninger. Den ble fjernet og viste seg å være ondartet, malignt melanom. Min vokste ikke først og fremst nedover, så jeg hadde mulighet til å observere endringene og fikk den forhåpentligvis fjernet før den fikk spre seg. Jeg har fortsatt oppfølging i 2 år til fremover for å være sikker.

Jeg er ikke helt sikker på resten av det jeg skriver nå, men tror ondartet føflekkkreft er den farligsre typen hudkreft man kan få, og at den eneste måten man kan kureres på er ved å få den fjernet før evt. spredning, så bekymringen er ingenting å kimse av for dette er farlig.

Når det er sagt, TS, så mener jeg ikke at du nødvendigvis har noe du trenger å bekymre deg for - for det vet jeg jo ikke. Jeg ville bestilt legetime og så får du høre hva som sies der. Om du er såpass bekymret at du ønsker å få den fjernet uansett hva legen sier om den, så synes jeg du skal stå på ditt. Min lege trodde ikke det var noe galt med min, fordi den så ikke ut som de typiske man kan se i brosjyrer for føflekkreft, men heller var rund og jevn i form og farge. 

Jeg leste nettopp at bare 25% av de som får føflekkreft er under 40 år og at mediantallet/alderen er 53 år, så om du er veldig ung er det nok heller mindre sannsynlighet for at noe sånt skulle ramme deg - men bare få det sjekket likevel så slipper du å gå rundt å bekymre deg.

Lykke til :)

Anonymkode: 773d6...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...