AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Hei😊 Jeg vurderer å kjøpe et gammelt hus. Fra ca 1920. Har ikke sett det innvendig, men har blitt fortalt at det er lite som er gjort med huset. Men har bodd folk der til nylig. Jeg regner med alt må fikses..full renovasjon. Huset er ikke så veldig stort. Lite gårdshus. Jeg er handy, ikke redd for å jobbe. Men her må det inn med fagfolk til mye av jobben uansett. Men jeg lurer på...om jeg får kjøpt huset rimelig pga alder og tilstand.. vil jeg komme langt med én million f.eks? Har snekker i familien og en x som vil hjelpe...Vet det kommer jo an på huset, tilstand, råte, fukt, tak osv. Men er det noe å tenke på i det hele tatt? Har alltid drømt om et gammelt hus. Elsker bare stilen, sjelen, stemningen..Men finnes nok eldre hus som er i bedre stand enn dette da. Men plasseringen er også så fin... sukk.. Noen som har tips og råd? Gått igjennom dette selv? Noen sier jo at det er billigere å bygge nytt hus enn å renovere.. Men det er vel avhengig av størrelse, egeninnsats og mye annet...Klarer ikke slutte å tenke på dette huset....  Anonymkode: 4ca0e...bc0
mssi Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Ett tips er å hente inn anbud pÃ¥ de jobbene som mÃ¥ utføres som du ikke kan fÃ¥ gjort uten fagfolk. Det kan fort koste hvis pipa ikke er etter forskrifter, tak og vindu mÃ¥ byttes, treverk og etterisolering, strømskap og nye ledninger, VVS mm. Â
hjertesukka Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Siden du sjøl er handy og har arbeidsfolk tilgjengelig, så ville jeg slått til. Spesielt siden du sier at beliggenheten er fin også. Det siste kan man ikke endre på. Når man er alene, så er det også mye bedre å stå i en oppussingperiode. Man kan ta det litt lettvint både med mat og vask. Jeg driver selv og pusse opp et eldre hus, og har gjort en del, dvs jeg har fått hjelp. Har en plan som går over flere år, og tar det viktigste først. Men det er allerede blitt veldig koselig her.  3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Å hente inn anbud er nok greit å få gjort ja. Tror nesten alt du nevnte må gjøres... Og vil jo bli veldig bra til slutt da. Men redd jeg tar meg vann over hodet. Og kan være litt naiv ifht arbeidsmengde, tid osv.... Men av og til er litt naivitet bra for å tørre å hoppe ut i ting har jeg funnet ut 🙈💪 Anonymkode: 4ca0e...bc0
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Vi har totalrenovert et hus fra 50-tallet, og byttet alt: tak, vindu, bordkledning, rør, elektrisk, innerdører, gulv osv. Vi brukte langt over en million, sikkert nærmere 1,5 Først må du få en skikkelig tilstandsrapport på huset, hva er byttet og hva må byttes, må det dreneres opp igjen ute, hvordan er rør ut osv. Vi var to, og leide inn mye snekkerhjelp. Hadde aldri klart dette alene... Anonymkode: 3248f...c3d
Marikken Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 Vi har totalrenovert et hus fra da. 1910 - og da mener jeg totalrenovert. Var ingenting igjen inne da vi hadde revet alt som skulle ut - du kunne stÃ¥ i kjelleren og se opp pÃ¥ loftet. Vi har ogsÃ¥ byttet panel, tak, vinduer samt gjort hele dreneringen pÃ¥ nytt, pluss at vi har byttet et par bærevegger... For et sÃ¥nt type prosjekt sÃ¥ kan du regne at det koster like mye som Ã¥ bygge nytt, minst. Som et enkelt overslag ville jeg regne med ca 20tusen per kvm (omtrent som Ã¥ bygge nytt uten alt for dyr standard), men for Ã¥ kvalitetssikre bør du absolutt skaffe tilbud pÃ¥ alle deler av jobben. Ta gjerne kontakt med en byggmester, takstmann eller annen som kan hjelpe deg Ã¥ vurdere tilstanden pÃ¥ huset i dag og sÃ¥ kan du bruke det som grunnlag for Ã¥ skaffe priser pÃ¥ det som skal gjøres.Â
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Enslig dame jeg også. Har renovert et hus fra midten av 70-tallet. Flottet meg ikke på noe vis, men det måtte legges nye gulv, nytt tak og vegger. Bad + kjøkken (ikea). Alt av elektrisk måtte tas ++ Jeg endte på 1 mill. Tror du fint kan gange det med 2. Det blir også alltid mer enn du selv beregner. Anonymkode: e5505...524
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 Takk for svar dere!😊 Kostbart og mye jobb vil det nok bli.. Har jo et håp om å få et hus til en rimeligere penge enn å kjøpe et nyere hus. Får bare se hva det blir til. Hvor lang tid brukte dere på renoveringsprosjektene deres? Anonymkode: 4ca0e...bc0
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar dere!😊 Kostbart og mye jobb vil det nok bli.. Har jo et håp om å få et hus til en rimeligere penge enn å kjøpe et nyere hus. Får bare se hva det blir til. Hvor lang tid brukte dere på renoveringsprosjektene deres? Anonymkode: 4ca0e...bc0 Vi totalrenoverte et hus fra ytterst til innerst. Vi brukte 4 måneder, var der selv hver dag og helg nesten, hadde 2 snekkere på fulltid halve tiden og flislegger som var der en ukes tid. Hadde også hjelp fra familie. Kan i dag (2 år etter) ikke fatte at vi klarte å få det til, hadde aldri begitt meg ut på et sånt prosjekt igjen. Anonymkode: 3248f...c3d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 3 måneder fra start til slutt. Anonymkode: e5505...524
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2017 #11 Skrevet 29. januar 2017 Vi pusser opp hus fra samme tiår. Forrige eier hadde allerede gjort unna noe før vi kjøpte: totalrenovert 1 stue. Satt inn varmepumpe. Byttet kledning på 1 yttervegg. Pusset opp 1 bad. Skiftet fuktskadede bjelker i kjellertak. Skiftet tak. Byttet alle vinduer. Malt en del vegger. Standarden innvendig er god interiørmessig. Men vi opplever en del knirk da bjelkelaget ikke følger 60cm-standarden. Huset er dårlig isolert og veldig kaldt i høst/vinter/vår-månedene og grunnmuren er dårlig. Ta en titt på huset nå som det er kaldt ute og kjenn etter om du merker trekk fra veggene ved å legge hånda de på dem. Huset kan godt være varmt ved visning pga fyring. Men er huset dårlig isolert merker du fort at veggene er kalde. Brrr. Selv med varmepumpen på 25grader døgnet rundt er huset kaldt og vi merker trekken. Det gjør noe med livskvaliteten og det er ofte jeg drømmer om et nyere hus med bedre standard byggmessig. Ønsker deg lykke til hvis du går for boligen. Alt er mulig og heldigvis trenger man ikke gjøre alt på en gang. Start på ett prosjekt og fortsett på neste når du har fullført det påbegynte. Begynn med det viktigste først! Å totalrenovere en slik bolig vil koste deg minst 1 mill, om ikke to. Er bostandarden bra går det fint an å gjøre prosjektene ettersom man har råd.  Anonymkode: 9cd12...67f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå