Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

til dere som fikk 2-3 i karakter på ungdomskolen, hva jobber dere som nå?

Anonymkode: cfb1b...1ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber på en barneskole og i barnehage!

Skrevet

Mener du at snittet var på en 2'er eller 3'er?

Anonymkode: ed385...ca8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du at snittet var på en 2'er eller 3'er?

Anonymkode: ed385...ca8

ja, hehe

Skrevet

Ekstrahjelp på Felleskjøpet. Har tidligere jobbet som mediegrafikerfaget, men bedriften gikk konkurs. Er 32 år gammel.

Få han i jobb. Det er mange intervjuere som har reagert på at jeg ikke jobbet når jeg gikk på ungdomsskolen, det er mere viktig enn karakterene. Prøv også å motivere han til å gå på høyskole.

Anonymkode: 2c3b8...c3a

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ekstrahjelp på Felleskjøpet. Har tidligere jobbet som mediegrafikerfaget, men bedriften gikk konkurs. Er 32 år gammel.

Få han i jobb. Det er mange intervjuere som har reagert på at jeg ikke jobbet når jeg gikk på ungdomsskolen, det er mere viktig enn karakterene. Prøv også å motivere han til å gå på høyskole.

Eh, litt autocorrect, skulle stå mediegrafiker*

Skrevet

Utdannet Siviløkonom.

Anonymkode: 0e3a8...879

• Liker 2
Skrevet

Daglig leder i et firma.

Anonymkode: 46239...097

Skrevet

Han jobber som saksbehandler i NAV.

Skrevet

Hvorfor har han dårlige karakterer? Er det noe dere foreldre eller lærere kan hjelpe ham med? Kanskje han trenger ekstraundervisning i de fagene han får 2 i? Hvilket trinn går han på?

Jeg fikk forøvrig 4 på ungdomsskolen, men ca. 3 på VGS av årsaker jeg ikke skal gå innpå. Jeg har i dag master. Selv om man kanskje ikke klarer seg like godt på ungdomsskolen eller VGS blomstrer man gjerne når man finner noe man genuint er interessert i. Enten om det er på studiet eller yrkesfag på VGS :)

Anonymkode: 67668...86b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk forøvrig 4 på ungdomsskolen, men ca. 3 på VGS av årsaker jeg ikke skal gå innpå. Jeg har i dag master.

Det sier ganske mye om hvor lite en master er verdt i 2017.

Anonymkode: a96c6...ab6

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

til dere som fikk 2-3 i karakter på ungdomskolen, hva jobber dere som nå?

Jeg tror nok jeg ville funnet ut hvorfor. Altså: er det rett og slett latskap og dårlig motivasjon? Trenger han ekstra tilrettelegging? Er grunnen fysiske eller psykiske problemer? 

Normalt sett er den norske skole såpass lagt opp etter svakeste ledd at det er et faretegn å drope nedom 4 i snitt (det en kan oppnå uten annen innsats enn oppmøte). Da er der en grunn som må jobbes med, så jobber en med utdannelsen etterpå. Så finn ut hvorfor. Få bukt med denne grunnen.

Anonymkode: 6da28...7ef

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Ann Christin, mod

Skrevet

Om du er moren hans, burde du i alle fall sørge for at han gjør det mye bedre på videregående! Vær streng, få han til å være disiplinert. Ellers kan det gå dårlig med han.

Anonymkode: 322b2...748

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sier ganske mye om hvor lite en master er verdt i 2017.

Så absolutt ikke, denne personen kan ha både 5 og 6 når han/hun gikk videre. Når man går på noe man er interessert i vil også karakterene stige (ikke alltid men ofte). 

Anonymkode: 68056...390

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager regnes det som et personangrep å skrive at man må være omtrent evneveik for å ikke klare en firer i fag på vidregående nivå? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har han dårlige karakterer? Er det noe dere foreldre eller lærere kan hjelpe ham med? Kanskje han trenger ekstraundervisning i de fagene han får 2 i? Hvilket trinn går han på?

Jeg fikk forøvrig 4 på ungdomsskolen, men ca. 3 på VGS av årsaker jeg ikke skal gå innpå. Jeg har i dag master. Selv om man kanskje ikke klarer seg like godt på ungdomsskolen eller VGS blomstrer man gjerne når man finner noe man genuint er interessert i. Enten om det er på studiet eller yrkesfag på VGS :)

Anonymkode: 67668...86b

Hva tok du master i? trodde man måtte ha toppkarakterer for å komme inn på noe som helst i dag.  :-P

Skrevet

hadde 3,4 i snitt, er i dag ingeniør og jobber som rådgiver i spekter.

Anonymkode: b206e...fd4

Skrevet
Akkurat nå, Skorstein skrev:

Hva tok du master i? trodde man måtte ha toppkarakterer for å komme inn på noe som helst i dag.  :-P

man trenger ikke toppkarakter for å komme inn på bachelor, derifra kan man gå videre på master om man har C eller mer i snitt. 

Anonymkode: b206e...fd4

Skrevet

Å ha 2ere og 3ere på ungdomskolen er ikke så ille. Eneste du skal bruke disse karakterene til er å komme inn på videregående, og vis jeg husker riktig MÅ alle få plass. Ikke på første valget sitt, men alle skal få plass på vgs om de vil gå. 
Men at de er dårlige er ikke å komme unna. Hva skyldes det? Dysleksi, mobbing, dårlig læringsmiljø, mangel på motivasjon? Listen over årsaker kan være lang. 

Det finnes mange måter å fullføre vgs på, dessverre virker det ikke som om skolene er så gode på å informere om disse alternativene. F.eks en jeg kjenner gikk rett ut i lære fordi han likte seg så dårlig på skolen. Læretiden ble noe forlenget men for han var det helt riktig. Andre har en ordning slik at de går i lære 4 dager i uken men skole bare 1 dag i uken. 

Om det er miljøet og ikke skolen som er problemet så kan det være at det bedres bare han får byttet skole. Jeg syntes det var kjekt å begynne på en helt ny skole der ingen kjente meg :) Kanskje det kan være noe for han? 

Så noen skrev over at han må skaffe seg jobb. det er noen år siden jeg gikk på ungdomskolen men det var ikke sjangs i havet å få jobb når jeg var ungdomskole elev. Men når du starter på vgs er det alltid litt enklere. ( dette er min erfaring ikke nødvendigvis sant overalt ) Hjelp han med å søke sommerjobb! La han få erfare at arbeid er tøft det også! Om mulig vil jeg anbefale deg å hjelpe han med å få truck fører lappen. Mange spennende jobber som blir tilgjengelig da. 

Om du er denne guttens foreldre så håper jeg du prøver å hjelpe han med hvilke muligheter han har og ikke bare alle muligheter han ikke har  på grunn av lavt snitt. Hjelp han med å undersøke forskjellige ordninger med praksis / utplassering. Hjelp han å skriv jobbsøknadder for å få sommerjobb eller helge jobb. Ikke ta for gitt at rådgiverene på skolen kan nok!

Masse lykke til dere begge =) 

Anonymkode: b71fd...9aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...