Gå til innhold

Krise sykt barn dager

Fremhevede innlegg

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt var innlagt på sykehuset dn uke og fikk streng beskjed om å ikke dra i barnehagen på minst to uker. Jeg fikk bekreftelse på det på sykehuset. Viste det til sjefen min og fikk absolutt alt dekt. Selv om antall dager var brukt opp før det!

Anonymkode: 3e2b4...086

Jeg tror innleggelse trigger pleiepenger, som ikke er det samme som syke-barn-dager. 

Anonymkode: 300a4...fc6

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, hobbykokken skrev:

Man skal ikke bruke ferie og avspasering på syke barn.. gå til legen og få erklæring 

Det må man strengt tatt ha for å være sikker på at man kan avspasere eller ta ut feriedag på kort varsel. 

Anonymkode: 17968...d4e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min gutt var innlagt på sykehuset dn uke og fikk streng beskjed om å ikke dra i barnehagen på minst to uker. Jeg fikk bekreftelse på det på sykehuset. Viste det til sjefen min og fikk absolutt alt dekt. Selv om antall dager var brukt opp før det!

Anonymkode: 3e2b4...086

Da tok bedriften hele kostnaden for din sønns sykdom, for de fikk ikke igjen ei krone fra NAV. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da tok bedriften hele kostnaden for din sønns sykdom, for de fikk ikke igjen ei krone fra NAV. 

De ga henne sikkert velferdspermisjon med lønn. Det er lov :) Noen budsjetterer jo med sånt og har mulighet til det.

Anonymkode: 2914c...230

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser det nevnes spesielle tilfeller med sykehus-innleggelse osv. Både jeg og mannen fikk en ukes velferdsperm med lønn da sønnen vår tok mandlene og måtte være hjemme i to uker. Jeg syns det er fint med spesialløsninger ved sånne tilfeller, men jeg ser ikke at det er krise om man må ta noen dager ulønnet ved annen sykdom. Sånn er det jo å ha barn. Selv om det kan føles urettferdig at alle har like mange dager uavhengig av om barna er mye eller lite syke eller om man har et eller to barn (det siste syns nemlig jeg er litt rart, siden mine barn sjelden er syke akkurat samtidig).

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er snakk om pleiepenger, refunderer nav disse.

Anonymkode: af1fd...6a6

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er snakk om pleiepenger, refunderer nav disse.

Anonymkode: af1fd...6a6

Man får ikke pleiepenger når barnet ikke er i institusjon.  

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere burde ha søkt pleiepenger som slår inn ved sykehusinnleggelse.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke pleiepenger når barnet ikke er i institusjon.  

Hjemmeboende barn kan også utløse pleiepenger, jo. Alvorlig syke barn kan bo hjemme, en av foreldrene får pleiepenger.

Skrevet

Fra NAV sine sider: Du kan få pleiepenger som erstatning for tapt arbeidsinntekt hvis du har et barn som trenger pleie og tilsyn hele døgnet i en periode

Mer å lese om pleiepenger.

Skrevet (endret)

Ja, hva gjør man når småungene er syke ofte (som de gjerne er veldig ofte i barnehagen) og barnesykdomsdagene er brukt opp? Da må man ty til egne feriedager, og jobbe inn litt når man kan så man har plusstid på jobben og kan avspasere ved behov.

Jeg er mor til en tenåring som i sine første to leveår var utrolig mye syk. Det var den ene ørebetennelsen med feber og antibiotika etter den andre. Han var et såkalt ørebarn, i tillegg til å få alle andre sykdommer som gikk i barnehagen. Det ble til slutt flaut å gå på jobb, var så mye borte pga barns sykdom. Så ble det oppdaget at han hadde ekstremt store mandler, og etter en traumatisk opplevelse med nesten kvelning under spising, ble det bestemt at han skulle operere dem vekk, selv om han var såpass liten. Da de ble tatt ut, sa kirurgen etterpå at "det var noen alvorlige beist!" om mandlene.

Ungen ble som ny. Borte var alle ørebetennelsene, han ble knapt nok forkjølet lenger. Vi fikk rett og slett et nytt barn! Det var utrolig deilig. Frisk som en fisk! :) Fra da av holdt det med de vanlige 10 foreldredagene for sykt barn. Før det måtte vi som sagt bruke feriedager og av og til en ulønnet sykt-barn-dag. Sånn er det å være småbarnsforelder. Man kan ikke alltid regne med å få betalt for alt fraværet som følger ofte syke barn.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Dere som sier at dere bruker avspasering og fridager etc. Det virker som om dere har en jobb hvor ingen andre er direkte avhengig av at dere er tilstede? Jeg jobber med mennesker og bedriften har ikke penger til vikar. Og spesielt ikke om jeg da skal ta plutselig avspasering og feriedager, for da kan de andre hvertfall ikke ringe etter vikar. Da ferier og avspasering skal være avtalt god tid i forveien slik at man kan dekke opp med annet personale.. så for bedriften er det bedre at de ansatte tar syke barn dager for da er det hvertfall en god grunn til at de andre får vikar, sånn som ledelsen ser det. Mange kollegaer har erklæring fra legen nettopp fordi ungen har vært mer syk

Skrevet
46 minutter siden, hobbykokken skrev:

Dere som sier at dere bruker avspasering og fridager etc. Det virker som om dere har en jobb hvor ingen andre er direkte avhengig av at dere er tilstede? Jeg jobber med mennesker og bedriften har ikke penger til vikar. Og spesielt ikke om jeg da skal ta plutselig avspasering og feriedager, for da kan de andre hvertfall ikke ringe etter vikar. Da ferier og avspasering skal være avtalt god tid i forveien slik at man kan dekke opp med annet personale.. så for bedriften er det bedre at de ansatte tar syke barn dager for da er det hvertfall en god grunn til at de andre får vikar, sånn som ledelsen ser det. Mange kollegaer har erklæring fra legen nettopp fordi ungen har vært mer syk

Man kan jo ikke benytte syk barn dager om man ikke har flere dager igjen.... Er det tomt er det tomt - man får ikke flere ved å gå til legen...

Om barnet har kronisk sykdom kan man søke til NAV om 10 dager ekstra, ellers har man kun 10 dager for 1-2 barn og 15 dager for 3 eller flere barn. Tilsammen har altså foreldrene 20 eller 30 dager Per kalenderår...

Om man har brukt alle dagene må man som flere nevner bruke avspasering eller feriedager.. Arbeidsgiver kan ikke nekte deg fri, men det er ikke sikkert du får lønn for å være hjemme... 

Anonymkode: 25896...66a

• Liker 4
Skrevet

Bruker du opp sykt barn dagene så blir du bare hjemme uten lønn! Det hadde jeg gjort fremfor å sende syke barn til besteforeldre uansett... du er en forelder og sån  er det bare. Jobben går i andre rekke og sånn er det bare. 

Anonymkode: f03c5...f66

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, hobbykokken skrev:

Man skal ikke bruke ferie og avspasering på syke barn.. gå til legen og få erklæring 

Jo, det må man når "sykt barn"-dagene er brukt opp. Det hjelper kun med legeerklæring hvis sykdommen utløser pleiepenger fra NAV, det er ved innleggelse og andre spesifikke omsorgssituasjoner. Vi måtte for eksempel være hjemme over fem uker i forbindelse med mandeloperasjon, det var lege som bestemte det, da måtte vi søke om velferdsperm med lønn, hjemmekontor, ha besteforeldre på besøk, ta ferie osv, så fikk jeg/bedriften innvilget de to siste ukene alle faktisk skal være hjemme etter operasjonen (vi måtte holde barnet hjemme tre uker på forhånd) med legeerklæring fra sykehus og pleiepenger fra NAV. Jeg måtte vise til at mannen tok sin del og at vi hadde brukt opp "sykt barn"-dager begge to, så ga sjefen meg velferdsperm noen dager. Det er ikke noe man har krav på.

Anonymkode: 291c9...a31

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...