Gå til innhold

Krise sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er foreldre til 1 barn i bhg alder. Vi har siden 1.januar brukt 4 dager hver av de 10 vi har grunnet sykt barn.  Omgangssyke og nå 3.runde med forkjølelse og feber på 1 mnd. Holdt på 1.5 uke.

Vi er bortskjemt med lite sykdom,og nå blir jeg stresset for hva jeg gjør om dette fortsetter. ...har kun 10 dager hver t.o.m 31.12.   Hva gjør jeg om de blir brukt opp før sommeren?  Ingen familie i nærheten som kan hjelpe til heller. Begge vi jobber fullt

Anonymkode: 5e99b...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar dere avspasering, feriedager eller søker om permisjon uten lønn. Det ordner seg.

Anonymkode: 2914c...230

• Liker 26
Skrevet

Ring lege i morgen. Det er mulig å få legeerklæring på sykt barn. 

Anonymkode: 627b5...429

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo mange dager igjen ennå, da...

Anonymkode: 2914c...230

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det TS må gjøre når syke barn-dagene er oppbrukt og hun trenger å få tatt ulønnet permisjon, ferie eller avspasering på svært kort varsel. TS har absolutt ikke krav på lønn eller sykepenger pga legeerklæring på sykt barn. 

Anonymkode: 17968...d4e

• Liker 17
Skrevet

Da får dere begynne å spare penger. 

Anonymkode: 2a2a9...2dc

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere har jobber hvor man kan jobbe hjemmefra  og litt fleksible arbeidsgivere så ordner det seg. Jeg pleide å ta ut halv sykt barn dag og jobbe halv dag. Evt jobbet jeg inn tiden i løpet av uken og tok ikke ut sykt barn dag i det hele tatt. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg ser at det begynner å bli skralt med sykt barn-dager tidlig på året, ofrer jeg en ferieuke og har i bakhånd om høsten. Så kan jeg ta ut en dag eller tre når det trengs uten dårlig samvittighet, og slipper å stresse med at det er krise om junior blir syk.

Anonymkode: 6e8cc...e9e

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, tingeling skrev:

Hvis dere har jobber hvor man kan jobbe hjemmefra  og litt fleksible arbeidsgivere så ordner det seg. Jeg pleide å ta ut halv sykt barn dag og jobbe halv dag. Evt jobbet jeg inn tiden i løpet av uken og tok ikke ut sykt barn dag i det hele tatt. 

Hvordan klarer du å jobbe når barnet er sylt? Jeg må passe barnet, hun lar meg ikke sitte foran PC'!

Anonymkode: 3e90c...d1a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å jobbe når barnet er sylt? Jeg må passe barnet, hun lar meg ikke sitte foran PC'!

Lurer på det samme.

Vi har, i alle fall i teorien, mulighet til å jobbe hjemme. Men jeg synes ikke det blir fair å kalle det "jobbe hjemme" når det i realiteten er "hjemme med sykt barn". Nå er jo barn forskjellige, og det avhenger også av typen sykdom, men for min del er det sjelden jeg har vært hjemme med sykt barn og tenkt at jeg hadde tid til å utføre jobb tilsvarende en vanlig arbeidsdag. Jeg kan ta en telefon eller to som haster, eller jobbe på en rapport, men ikke søren om jeg hadde kunnet gjøre et fullt dagsverk :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg syns ofte sykt barn-dagene raser fortere av gårde om vinteren enn om høsten, dvs. vi har ofte brukt fler i begynnelsen av året enn i slutten. Men hvertfall ett år måtte vi ta noen ulønnede dager fordi det viste seg at til sammen 20 dager ikke strakk til for ett barn. Heldigvis hadde vi fortsatt permisjon med minstemann da begge barna fikk vannkopper rett etter hverandre, for der går det jo fort en uke. Men det er jo ikke noe annet å gjøre, enten ta ulønnet fri eller bruke ferie. Og de gangene både jeg/far og barna har vært syke samtidig (men kanskje hvor jeg i teorien kunne karret meg på jobb om barnet ikke måtte vært hjemme), har vi meldt inn egen sykdom, og spart sykt barn-dagene til bare barna er syke.

Men mannen min har mulighet for å jobbe hjemmefra, sånn at han en del ganger har kunnet jobbe en halv dag hjemmefra mens barnet har sett på barne-tv eller lekt for seg selv, og så har han spart en halv sykt barn-dag til en annen gang. Jeg har det ikke sånn på min jobb, verken at jeg kan dele opp sånne dager eller at jeg kan jobbe hjemmefra. Men om man må dra for å hente syke barn i barnehagen har ikke jobben min registrert fravær på det.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 1
Skrevet

Man skal ikke bruke ferie og avspasering på syke barn.. gå til legen og få erklæring 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk ikke når barna var helt små og bare ville være oppå meg, men fra de var ca 4 var det ikke noe problem å få til en halv arbeidsdag fra jeg sto opp til jeg la meg. Dvs et par timer på kveldstid. Har særlig uavhengig stilling og så lenge jeg fjør jobben min spiller det ingen rolle om jeg gjør den mellom 08-16 eller et annet tidspunkt. Nå blir mange uker lenger enn 37,5 timer, uten at det kompenseres, så da pleier det ikke være noe problem å flekse slik at man får vært hjemme. 

• Liker 3
Gjest Surfrukt
Skrevet
5 minutter siden, hobbykokken skrev:

Man skal ikke bruke ferie og avspasering på syke barn.. gå til legen og få erklæring 

Nå tror jeg du misforstår noe veldig her. 

Skrevet
7 minutter siden, hobbykokken skrev:

Man får ikke flere dager med sykt barn om man har legeerklæring. Man må derimot ha legeerklæring dersom man skal være hjemme utover 3 dager i strekk med sykt barn. Det betyr likevel ikke at man totalt får mer enn sine 10/15 dager.

Legeerklæring for sykt barn er ikke som en sykemelding man bruke når egenmeldingsdager er brukt opp.

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste syke mennesker sover type 20 timer i døgnet. Du klarer uansett fint å (så sant du har en fleksibel jobb) skvise inn 7 timer etter at den andre forelderen er hjemme fra sin jobb og kan ta over primæromsorgen. Vips: du har samtidig hatt fri og jobbet den dagen. Altså er løsningen ofte: forelder 1 går på jobb tidlig (gjerne 6-7 tida) kommer hjem tidlig, forelder 2 drar så på kontoret og er hjemme rundt midnatt. Gjennta.

Dersom barnet egentlig er friskt og vi er over på karantenedager: det er helt sikkert en bråte andre foreldre som er hjemme når en sånn syke går. Ring dem. Avtal at de tar karantenedag 1 og du tar karantenedag 2. Tenk løsning. Pluss: barn aktiviserer hverandre, så det å ha to er bare bonus.

Anonymkode: 5d56c...0a3

• Liker 5
Skrevet

Trikset blir vel å drikke spyttet til ungen, sånn at man blir syk selv og faktisk kan oppdrive sykemelding til å bli hjemme. Ikke å anbefale om det dreier seg om omgangssyke, jævlige greier.

Anonymkode: 5786c...31a

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste syke mennesker sover type 20 timer i døgnet. Du klarer uansett fint å (så sant du har en fleksibel jobb) skvise inn 7 timer etter at den andre forelderen er hjemme fra sin jobb og kan ta over primæromsorgen. Vips: du har samtidig hatt fri og jobbet den dagen. Altså er løsningen ofte: forelder 1 går på jobb tidlig (gjerne 6-7 tida) kommer hjem tidlig, forelder 2 drar så på kontoret og er hjemme rundt midnatt. Gjennta.

Dersom barnet egentlig er friskt og vi er over på karantenedager: det er helt sikkert en bråte andre foreldre som er hjemme når en sånn syke går. Ring dem. Avtal at de tar karantenedag 1 og du tar karantenedag 2. Tenk løsning. Pluss: barn aktiviserer hverandre, så det å ha to er bare bonus.

Anonymkode: 5d56c...0a3

Har du barn selv? Jeg har hvertfall aldri opplevd at mine barn sover 20 timer i døgnet ved sykdom. Og i den grad de har sovet mer, har det gjerne vært på fanget mitt.

Ikke alle har mulighet til å jobbe hjemmefra heller. Fint for de som har det, men det er ingen allmenn løsning.

• Liker 10
Skrevet

Min gutt var innlagt på sykehuset dn uke og fikk streng beskjed om å ikke dra i barnehagen på minst to uker. Jeg fikk bekreftelse på det på sykehuset. Viste det til sjefen min og fikk absolutt alt dekt. Selv om antall dager var brukt opp før det!

Anonymkode: 3e2b4...086

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, hobbykokken skrev:

Nei, det ville jo vært blodig urettferdig om man måtte ta av sine egne fridager bare fordi man har sykt barn i over totalt fire arbeidsuker. Den kostnaden får jaggu noen andre ta! :ironi: 

Snakker selvsagt ikke om alvorlig eller langvarig sykdom her, av den typen det finnes spesialordninger for. Men at barn i noen kalenderår får tre runder med omgangssyke og to omganger forkjølelse er noe vi foreldre nesten må ta med i beregningen og finne løsninger for selv.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...