Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg er en jente på 17 år som har et spørsmål angående huden min. Jeg har en del kviser eller akne. Det er for det meste rundt munnen, på haka og litt rundt nesa. Det er ikke så mange kviser på en gang, men det er veldig mange røde prikker etter kviser som har gått bort.

Disse kvisene er utrolig irriterende og kan gjøre vondt. Jeg hater å måtte dekke disse kvisene med sminke hver dag. Føler meg stygg og ekkel. Dessuten blir det ikke noe pent med sminke heller...

Jeg har brukt Basiron i over ett år. Den funker litt, men hindrer ikke kvisene å oppstå. Jeg går ikke på noen p-piller, har heller aldri prøvd.

Det jeg lurte på er hva jeg burde gjøre med kvisene mine. Nå er det jo sånn at dere ikke kan se huden min, men er det noe dere ville anbefalt meg? Bør jeg oppsøke lege? Bør jeg begynne på p-piller? Eller kanskje jeg bør gå til hudpleier? 

Tusen takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør oppsøke lege. Det kan være at du trenger medisinsk hjelp.

Jeg har en sønn som ble alvorlig plaget av kviser fra han var 13 år. Dype, store  kviser som lagde vonde kuler og kratere, men også små kviser i alle størrelser. Ingen rensing av huden hjalp i det hele tatt, kvisene var like ille uansett. Da han hadde hatt denne plagen i et år, tok jeg han med til legen og vi fikk da resept på en kur med Tetracyklin, en type antibiotika. Etter noen få uker på dette forsvant kvisene helt. For en lettelse! Han ble helt fin i huden. Kanskje en og annen liten kvise en sjelden gang, men i det store og det hele fungerte det veldig bra.

Dessverre kan man ikke gå på antibiotika i all evighet heller, men i to år fikk han bruke det. Kvisene kom tilbake da han sluttet, og da måtte vi til spesialist, en hudlege, og fikk resept på en kur på noe sterk medisin som heter isotretinoin. Det er sterke saker, og ikke noe man får resept på hos vanlige almennleger. Men det hjelper! Etter at han begynte på dette, har han ikke hatt noen kviser og er helt fin i huden. Isotretinoin kan hos mange ha en del bivirkninger, og en av dem er ekstremt tørr hud og tørre lepper. Man må smøre seg med det sterkeste som er av fuktighetskremer osv. Håret blir tørt også, eller hodebunnen. Man får ikke lenger fett hår! Hodebunnen holder seg helt tørr og blir ikke fet.

Sønnen min er nå 16 år, og fikk en 7 måneders kur med isotretinoin. Han har 1½ måned igjen på kuren, og så langt er vi veldig fornøyde, da han har vært helt uten kviser. Etter hva legen sa, vil kuren virke også etter at han har sluttet på selve medisinen, og problemet med kviser vil være løst. Dette sa legen til oss. Men jeg har lest en tråd her på KG der folk skriver sine erfaringer osv, og der har jeg lest at enkelte (noen få) opplever at kvisene kommer tilbake når kuren er over, og må ta en ny.

Endret av Million
Skrevet

Tusen takk for svar og at du tok deg tid til å svare. Tror det er lurt at jeg oppsøker lege. Har prøvd omtrent alt av «mirakelkremer» og annet tull. Håper virkelig sønnen din blir kvitt kvisene for alltid.

Skrevet

Prøv å kutt ned på melkeprodukter :)

Skrevet

Hudlege, hudlege og hudlege. Kan ikke få dagt det nok ganger! 

Anonymkode: b22fc...50e

• Liker 1
Skrevet

Har prøvd å kutte ned på diverse matvarer uten resultater, så tror ikke problemet ligger der. Men tusen takk for innspill. Har bestilt meg time hos fastlegen forresten. :)

Skrevet

Forskning viser at kviser sjelden skyldes mat eller feil hudpleie. Noen har bare overproduksjon av talg, rett og slett. 

Jeg gikk til hudlege, fikk resept på isotretinoin og har kjempegod effekt av den så langt. Jeg har bedre hud enn på mange år, og det blir bedre for hver dag. Det er ikke sikkert isotretinoin er det riktige for deg, men det er uansett lurt å gå til hudlege. De er jo ekspertene og kan hjelpe deg. Det er ingen grunn til å slite med kviser resten av livet.

Anonymkode: b7a2c...f81

Skrevet

Jeg er snart 30 og har slitt med kviser i 15 år. Dette hadde ingen langvarig effekt:

Tetracycliner, 4 X kjemisk peeling, alle slags merker som er å fåes hos hudlege og fastlege, p-piller, syrepensling, retinol. 

Graviditet gjorde meg kvisefri, men kan ikke være gravid hele livet. Nå er jeg full av kviser i ansikt og på ryggen igjen. Kanskje problemet hos deg også er hormonelt, og ISO eller Diane er det eneste som vil funke. 

Anonymkode: 58cfd...858

Skrevet
1 time siden, ei321 skrev:

Har prøvd å kutte ned på diverse matvarer uten resultater, så tror ikke problemet ligger der. Men tusen takk for innspill. Har bestilt meg time hos fastlegen forresten. :)

Hvis legen tar for lett på det så krev å få henvisning til hudlege/spesialist.

Skrevet

Synes du bør prøve å komme deg til hudlege.

Selv har jeg gått på flere ulike antibiotikaer for å hjelpe huden, men sluttet etter en stund. Sluttet pga. jeg var redd den skulle skade kroppen, magen eller noe. Har enda litt kviser, men er myeeee bedre nå enn jeg var før. 

Skrevet

Siden du er 17 år tipper jeg det skyldes hormoner, så jeg ville testet p-pillen yasmin eller Diane. 

Jeg slet med kviser i tenårene og yasmin stabiliserte huden min. Sluttet da jeg var rundt 20 og kvisene kom ikke tilbake. 

Brukte også Basiron, men angrer på at jeg ikke heller kjørte på med fuktighet og en mild rens. Basiron gjorde huden min ømfintlig og tørr, så tror den førte til huden min ble enda fetere. 

Skrevet
På 22.1.2017 den 15.32, ei321 skrev:

Heisann. Jeg er en jente på 17 år som har et spørsmål angående huden min. Jeg har en del kviser eller akne. Det er for det meste rundt munnen, på haka og litt rundt nesa. Det er ikke så mange kviser på en gang, men det er veldig mange røde prikker etter kviser som har gått bort.

Disse kvisene er utrolig irriterende og kan gjøre vondt. Jeg hater å måtte dekke disse kvisene med sminke hver dag. Føler meg stygg og ekkel. Dessuten blir det ikke noe pent med sminke heller...

Jeg har brukt Basiron i over ett år. Den funker litt, men hindrer ikke kvisene å oppstå. Jeg går ikke på noen p-piller, har heller aldri prøvd.

Det jeg lurte på er hva jeg burde gjøre med kvisene mine. Nå er det jo sånn at dere ikke kan se huden min, men er det noe dere ville anbefalt meg? Bør jeg oppsøke lege? Bør jeg begynne på p-piller? Eller kanskje jeg bør gå til hudpleier? 

Tusen takk for alle svar.

Som en annen bruker svarte her: hudlege. Kan ikke anbefales nok. Hudpleiere har ganske stor erfaring de også og kan komme med god info, men det beror helt på selve personen man oppsøker hvor dyktige de er.

Hudleger som er spesialister på hud. En fastlege vil evt kunne ta litt lett på dine kvise bekymringer. Hvis du har tolmodighet til å prøve diverse kurer over lengre tid og kanskje være heldig med resultat ja da holder det kanskje med en fastlege.

men jeg vet mange med kviseproblemer håper på rask og varig behandling.

for å dele min erfaring. Da jeg var ung hadde jeg noe kviseproblemer som etterlot seg stygge flekker. Oppsøkte både fastlege og hudlege. Førstnevnte ga meg behandling som ikke var potent nok, med dårlig resultat, der gikk jeg da i stunden med unødvendig bekymring over utseende.

oppsøkte så hudlege som ga meg behandling med gode resultater kjapt, fikk kjempefin hud. Det var verdt pengene for å si det sånn

Skrevet

Få en henvisning fra fastlegen slik at du kan komme deg til hudlege. Få gjerne foreldrene dine til å pushe legen hvis dette er noe som blir et problem.

Tror at du kan trenge antibiotikakur først.

Deretter kan det hende du får prøve Diane (hormonpiller som ligner litt på p-piller, og som fungerer som prevensjon), eller Roaccutane/isotrentonin som er et nokså sterkt middel med noe som ligner A-vitamin.

Jeg vil absolutt anbefale deg Diane! Jeg har supergod erfaring med Diane selv, og i tillegg til at huden gikk fra alvorlig akne til ingen akne, så har jeg det bedre med meg selv i forhold til hormoner og pms.

Lykke til! :) 

Anonymkode: 822fa...ad2

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Få en henvisning fra fastlegen slik at du kan komme deg til hudlege. Få gjerne foreldrene dine til å pushe legen hvis dette er noe som blir et problem.

Deretter kan det hende du får prøve Diane (hormonpiller som ligner litt på p-piller, og som fungerer som prevensjon), eller Roaccutane/isotrentonin som er et nokså sterkt middel med noe som ligner A-vitamin.

Jeg vil absolutt anbefale deg Diane! Jeg har supergod erfaring med Diane selv, og i tillegg til at huden gikk fra alvorlig akne til ingen akne, så har jeg det bedre med meg selv i forhold til hormoner og pms.

Opplevde du lavere sexlyst av Diane? Jeg er ikke Ts, men har fått mer kviser og lavere sexlyst av all annen prevensjon, så er litt i tenkeboksen om jeg skal prøve Diane. 

Anonymkode: 58cfd...858

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å "be om" Diane fra fastlegen. Diane er en kraftig kombo p pille, og er i utgangspunktet forebeholdt de som har noe hormonforstyrrelse og da er kviser ofte et problem som forsvinner når ubalansen retter seg opp. Det er ikke et førstevalgs prevansjonsmiddel.

Men d finnes andre p piller med mindre bivirknigsrisiko som vel så kan gi bedre hud.

Skrevet

Jeg stemmer i med flere her: hudlege! Jeg fikk Iso av hudlege, har gått på det nå i 2 måneder og er nesten helt kvisefri. Jeg fikk skjenn av han for at jeg ikke hadde tatt kontakt før. Nå er jeg 30 år og har dessverre fått arr av kvisene mine....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...