Gå til innhold

Stefar som trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bodd sammen med samboeren i to år. Hun har ei jente på 17, som blir 18 i år, jeg har ei jente på 15. 

I går kom jeg hjem ca 22.30, hadde jobbet i 13 timer. Gikk i dusjen og sa i fra at jeg snart hadde tenkt å legge meg. Var på vei inn i sengen da hennes datter spurte om å bli kjørt til en venninne som bodde 5 min unna. Sa at jeg hadde tenkt å legge meg, så sa at hun kunne gå ned. Merker at hun ble sur, og spurte igjen om det var langt å gå, det var det ikke, men hun hadde dårlig tid. Mor hadde sagt at hun kunne kjøre henne tidligere, men da passet det ikke. 

Det ender med at mor kjører, jeg stod på kjøkkenet når hun kom hjem. Stod tre tomme ølflasker der. Spurte hvem som hadde drukket dem, siden hun kjørte. Hun sa at hun og datteren hadde drukket dem, hun en og datteren to. Dette var noen timer siden. 

Konfronterte mor, men da fikk jeg litt skyld i det, siden jeg var så sær og aldri gadd å kjøre noe sted. Er litt streng på kjøring når det er i nabolaget, synes de har godt av å gå litt. Jeg kjører sjeldent min datter til venner som bor i nærheten, bare så det er sagt. 

Jeg hadde aldri latt min datter under 18 drikke hjemme heller. 

Er det normalt å kjøre overalt når det passer tenåringene? Er det ok for dere at 17 åringen tar seg et par øl hjemme? Mulig jeg er litt gammeldags :( 

Anonymkode: 89ea8...22e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har aldri vært greit for meg at noen under 18 drikker under mitt tak. 

Har ikke pleid å kjøre dit de kunne gå, med mindre det var noe helt spesielt, eller at jeg likevel skulle den veien. Det tar ikke akkurat lang tid å,gå en kilometer eller to. 

17 åringer kan være veldig selvsentrerte. Det er viktig å sette grenser, selv i denne alderen og spesielt om ting som har med å ta hensyn til andre og at foreldre/ steforeldre  ikke bare er til for å støtte opp om deres liv, når de kan gjøre ting selv. 

Endret av absinthia
  • Liker 9
Skrevet

Her får man drikke alkohol til middager fra man er konfirmert. Gamle regler. Ser da ikke noe problem med det, datteren blir jo 18 nå i år. 

At du skal bestemme om hun har godt av å gå litt eller ikke synes jeg ikke er riktig. At du ikke orker å kjøre er helt i orden, men ikke at du skal komme med en slik oppdragelses-begrunnelse. Det er ikke din sak. 

Anonymkode: b6083...57c

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her får man drikke alkohol til middager fra man er konfirmert. Gamle regler. Ser da ikke noe problem med det, datteren blir jo 18 nå i år. 

At du skal bestemme om hun har godt av å gå litt eller ikke synes jeg ikke er riktig. At du ikke orker å kjøre er helt i orden, men ikke at du skal komme med en slik oppdragelses-begrunnelse. Det er ikke din sak. 

Har aldri sagt det direkte til henne, men det er mitt synspunkt på saken. 

• Liker 3
Skrevet

Hun lærer også datteren sin at alkohol og bilkjøring hører sammen, bare det har gått noen timer.

Anonymkode: fc9dd...15c

• Liker 27
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun lærer også datteren sin at alkohol og bilkjøring hører sammen, bare det har gått noen timer.

Det er vel det mest skumle i det hele. 

Anonymkode: 73dd6...4c0

• Liker 21
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo lovlig, tar man en øl så er de fleste helt edru igjen etter noen timer. Man lærer da ikke at det "hører sammen", med mindre mor sier at hver gang man tar en øl så må man ut og kjøre bil etterpå. 

• Liker 3
Skrevet

Vil hun et sted så kan hun vel gå. 

Vi gikk og tok buss, kan ikke påstå at vi hadde vondt av det.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo lovlig, tar man en øl så er de fleste helt edru igjen etter noen timer. Man lærer da ikke at det "hører sammen", med mindre mor sier at hver gang man tar en øl så må man ut og kjøre bil etterpå. 

De fleste? Har man åpnet flaska den kvelden, kjører man ikke før dagen etter, uansett.

• Liker 19
Skrevet

Jenta er nesten 18 og har fått drikke to øl hjemme. Det er helt innafor der jeg kommer fra. Og ei flaske øl gir ca 0,3 i promille. Rundt regnet forbrenner man 0,15 promille i timen, så etter to timer ville mor hatt null alkohol i kroppen.

Jeg syns virkelig du et vanskelig her. Greit at du legger deg på en streng og konservativ linje, men det får da være måte på hvordan du vil blåse ingenting ut av proporsjon.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste? Har man åpnet flaska den kvelden, kjører man ikke før dagen etter, uansett.

Jeg kan fint ta et lite glass champagne som vordrink kl 7 for så å kjøre hjem rundt midnatt. Det samme gjør de fleste jeg kjenner. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Rosalie skrev:

Jenta er nesten 18 og har fått drikke to øl hjemme. Det er helt innafor der jeg kommer fra. Og ei flaske øl gir ca 0,3 i promille. Rundt regnet forbrenner man 0,15 promille i timen, så etter to timer ville mor hatt null alkohol i kroppen.

Jeg syns virkelig du et vanskelig her. Greit at du legger deg på en streng og konservativ linje, men det får da være måte på hvordan du vil blåse ingenting ut av proporsjon.

Jeg har ikke blåst dette opp hjemme, spør om råd her og  innser jo at jeg kanskje er streng på visse ting. Når jeg tok dette opp med mor, så vsiste ikke jeg når ølen var inntatt. 

• Liker 1
Skrevet

Hm... Det jeg tenker på er at klokken er 22.30+... I tillegg er det mørkt ute og jenta er så vidt 18 år, er det da virkelig trygt at hun skal gå i omtrent 15 min helt alene? Jeg skjønner jo at du ikke orker å kjøre når du er sliten etter lang arbeidsdag og at det i tillegg er kort vei, men det er sent og alt kan skje i løpet av 15 min... 

Jeg vet personlig at mine foreldre hadde kjørt/hentet hvis jeg hadde måttet gå ute i mørket etter klokken 22, spesielt når det er helg. 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Rosalie skrev:

Jeg kan fint ta et lite glass champagne som vordrink kl 7 for så å kjøre hjem rundt midnatt. Det samme gjør de fleste jeg kjenner. 

De fleste jeg kjenner gjør ikke dette nemlig. Har man åpnet noe den kvelden, så har man ikke tenkt å kjøre mer den dagen tenker jeg.

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, Rosalie skrev:

Dere om det. Helt til den dagen det plutselig ikke går så bra. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Spiteful skrev:

Hm... Det jeg tenker på er at klokken er 22.30+... I tillegg er det mørkt ute og jenta er så vidt 18 år, er det da virkelig trygt at hun skal gå i omtrent 15 min helt alene? Jeg skjønner jo at du ikke orker å kjøre når du er sliten etter lang arbeidsdag og at det i tillegg er kort vei, men det er sent og alt kan skje i løpet av 15 min... 

Jeg vet personlig at mine foreldre hadde kjørt/hentet hvis jeg hadde måttet gå ute i mørket etter klokken 22, spesielt når det er helg. 

Hun skulle videre med venninnene til fest i en annen by etter dette. Da skulle de ta buss og så gå dit de skulle.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun skulle videre med venninnene til fest i en annen by etter dette. Da skulle de ta buss og så gå dit de skulle.

Også da? Å gå alene vs å gå med en venninne kan faktisk ha mye å si hvis noe skulle skjedd. 

Jeg er selv 18 år russ i år, og jeg får høre konstant fra alle sider at jeg aldri må finne på å gå alene i mørket i helger. Når det er fest og sånt, så holder vi i jentegjengen sammen, vi er aldri alene, alltid to og to. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner gjør ikke dette nemlig. Har man åpnet noe den kvelden, så har man ikke tenkt å kjøre mer den dagen tenker jeg.

Jeg har full forståelse for at en del velger å legge seg på den linja, men det er jo ikke nødvendig med mindre man har et alkoholproblem og dermed konsumerer mer og nærmere tidspunktet for man skal ut å kjøre enn hva en kjapp hoderegning for promille inkludert en solid sikkerhetsmargin tilsier. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere om det. Helt til den dagen det plutselig ikke går så bra. 

Siden jeg heldigvis ikke er alkoholiker, blir det aldri et problem. Et halvt glass champagne tilsier at jeg kanskje oppnår en promille på 0,25, og det er forbrent to timer senere. 

• Liker 2
Skrevet

Må bare legge til at vi ikke bor i noe storby. Er ikke voldtekter eller ran her til stadighet. Litt mer "alle kjenner alle" sted. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...