PaperFlower Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 Ble litt "inspirert" av det der FBI redder høna-programmet på NRK og fikk veldig lyst til å spise høne. Men har aldri smakt det før, ikke en gang under oppveksten (som jeg kan huske), så lurer veldig på hva det smaker som? Har hørt det smaker litt annerledes enn kylling, og med litt mer smak? Men hva vil det si? Er det en veldig sterk kyllingsmak? Smaker den "kjedelig"? Er den tørr? Mer fett? Noen som kan prøve å forklare hva den smaker som, rett og slett?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Skrevet 22. januar 2017 Ah, det var den type høne du mente Anonymkode: c878f...908 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 3 timer siden, PaperFlower skrev: Ble litt "inspirert" av det der FBI redder høna-programmet på NRK og fikk veldig lyst til å spise høne. Men har aldri smakt det før, ikke en gang under oppveksten (som jeg kan huske), så lurer veldig på hva det smaker som? Har hørt det smaker litt annerledes enn kylling, og med litt mer smak? Men hva vil det si? Er det en veldig sterk kyllingsmak? Smaker den "kjedelig"? Er den tørr? Mer fett? Noen som kan prøve å forklare hva den smaker som, rett og slett? Så vidt jeg husker smaker høne mye det samme som kylling, bare mer. Vet ikke helt hvordan jeg kan beskrive det på noen annen måte. Kjøttet er ikke nødvendigvis tørrere, men det er nok litt seigere. Dvs. at høne egner seg dårligere for helsteking enn kylling (med mindre du går for langsteking, det kan sikkert bli godt), men er ypperlig i alle retter som skal/kan trekke en stund, f.eks. coq au vin og gryteretter, og til kraftkoking. Da blir kjøttet mørt og saftig med masse smak, spesielt lårkjøttet. Jeg skulle gjerne brukt mer høne selv, hadde jeg bare fått tak i. Og hadde det vært å få tak i ferskt og ikke frossent hadde det vært enda bedre, siden jeg ofte sliter litt med å planlegge middag flere dager i forveien. Anonymkode: 45bbc...3a5 2
Gjest canacas Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Vanskelig å forklare, men hønsefrikassé var noe jeg likte godt som liten. Og jeg var (er fortsatt) veldig kresen! Lager du dette vil jeg gjerne komme på middag http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/honsefrikasse/
runi Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Som kylling, bare.mer smak. skal ha det til middag i dag. snadder
Leo Skrevet 22. januar 2017 #6 Skrevet 22. januar 2017 Det smaker som kylling bare mer. Vet ikke om noen annen måte å forklare det på. Det er ikke mye kjøtt på gamle verpehøner og det som er blir fort veldig tørt hvis man koker det så lenge som man må for å få god kraft. Jeg pleier derfor å skjære av lårene og bryststykkene og bare la dem koke med den siste timen eller så mens resten får koke et par timer lenger.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #7 Skrevet 22. januar 2017 9 minutter siden, canacas skrev: Vanskelig å forklare, men hønsefrikassé var noe jeg likte godt som liten. Og jeg var (er fortsatt) veldig kresen! Lager du dette vil jeg gjerne komme på middag http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/honsefrikasse/ Den oppskriften var litt mangelfull ... Det er en ting å hoppe over kraftkokingen, men hønsekjøtt med rå grønnsaker og saus høres ikke spesielt godt ut. Her er en fra samme sted som både har med kraftkokingen og har husket å koke grønnsakene. Anonymkode: 45bbc...3a5 2
Gjest canacas Skrevet 22. januar 2017 #8 Skrevet 22. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den oppskriften var litt mangelfull ... Det er en ting å hoppe over kraftkokingen, men hønsekjøtt med rå grønnsaker og saus høres ikke spesielt godt ut. Her er en fra samme sted som både har med kraftkokingen og har husket å koke grønnsakene. Anonymkode: 45bbc...3a5 Det var bare et eksempel da. Jeeez.
Gjest Catalina Culès Skrevet 22. januar 2017 #9 Skrevet 22. januar 2017 Det smaker som kylling bare sterkere.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #10 Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, canacas skrev: Det var bare et eksempel da. Jeeez. Hva? Fnisingen min var rettet mot Matprat, ikke deg. Anonymkode: 45bbc...3a5 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #11 Skrevet 22. januar 2017 Det smaker omtrent som guflerot... Anonymkode: cce7d...f39
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #12 Skrevet 22. januar 2017 Jeg ville sagt at det smaker som mellomting mellom kalkun og kylling til noen som ikke har smakt det før. Sammenligne det med biff mot kalvestek, sauekjøtt mot lammekjøtt. Yngre kjøtt er mildere, eldre er mer rikt på smak, litt grovere og blir lettere seigt (ikke om det behandles riktig.). Slik er det med kylling og høne også. Anonymkode: 92fbc...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #13 Skrevet 23. januar 2017 Som alt annet blir det snart lansert som en enslusiv vare. se bare på forslaget i samme program om løk. "Grilløk". Det kommer nok også. Løk man tidligere ikke har fått solgt pga størrelse. En liten reklamesnutt med en hipster med skjegg som viser årets grønnsak; Grilløken. 300,- kg Anonymkode: 9c53a...b92 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 Høne er virkelig godt. Brukte det mye før,når det var til salgs. For meg vil det være uaktuelt. Det tar tid å koke,veldig fettete å drive å renske fra skroget osv. Synd,for det er god mat som går til spille. Om de får solgt bare kjøttet uten skrog,vil jeg bli storforbruker Anonymkode: cac56...8a1
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Spiste mye hønsefrikassè når jeg barn,enig med de andre at det smaker som kylling, bare mere smak. Kraften til hønsefrikassèen blir spesielt god. hadde de solgt økologisk høne så hadde jeg kjøpt det.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 Må husker at høns er vanskeligere å forberede en vanlig kylling som det er eldre og tar mye lengre tid å koke, hvis ikke du vil ha kjøtt som kan ikke tygges på og er seigt. Anonymkode: eae00...452
Arkana Skrevet 25. januar 2017 #17 Skrevet 25. januar 2017 Som de andre sier smaker det som kylling, bare mer/sterkere smak. Høne er ofte billig og jeg synes det er fint å spise dyret også når det har blitt eldre og ikke bare være ute etter den unge kyllingen. Høne er utmerket i gryteretter, supper og slikt som skal koke lenge og smaker veldig godt. Anbefaler hønsefrikassé eller mulligatawnysuppe.
PaperFlower Skrevet 25. januar 2017 Forfatter #18 Skrevet 25. januar 2017 Takker og bukker for mange gode svar. Får se om jeg kjøper det hvis jeg snubler over det en gang, har ikke sett det så langt så går ut ifra at det ikke har tatt helt av i butikkhyllene enda.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #19 Skrevet 25. januar 2017 Det ligger av og til i frossendisken, koster nesten ikke noe. Anonymkode: 92306...353
Arkana Skrevet 25. januar 2017 #20 Skrevet 25. januar 2017 Ja, høne selges vel nesten utelukkende frossen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå