Gå til innhold

Hvorfor HUN der det heter HENNE?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier/skriver f eks, "jeg møtte hun", i stedet for "jeg møtte henne".

Hører dere ikke hvor feil det blir, eller??

Videoannonse
Annonse
Gjest Vindelspev
Skrevet

Vi kan jo vri på det: Hvorfor "henne" der det skal være "hun"/"ho"

Klassiker: "Henne jenta er så pen".

Dialekter skal respekteres osv, men for meg ligner dette mer en språkfeil. Sorry, men jeg synes disse formuleringene er nusselig komiske. *dukke*

Skrevet

I min dialekt blir det "ho" uansett, men jeg klarer da sannelig å skrive det riktig på bokmål likevel. Man burde jo høre at det skurrer et sted.

Skrevet

Hun/henne er jo barnemat i forhold til han/ham. Merkelig at folk greier dette på engelsk, ingen ville skrive "I met he" eller "I met she"

Skrevet
Hun/henne er jo barnemat i forhold til han/ham. Merkelig at folk greier dette på engelsk' date=' ingen ville skrive "I met he" eller "I met she"[/quote']

En annen irriterende feil; hvem i stedet for hvilken. (Hvem dag er julaften på?)

Skrevet

Det jeg legger mest merke til er feilbruk av "hvem". Hvem dag er det? Hvem farge skal jeg bruke? osv.

Er det dialekt eller dårlig grammatikk?

Skrevet

Godt å se at det ikke bare er meg som irriterer meg over sånt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hun/henne er jo barnemat i forhold til han/ham. Merkelig at folk greier dette på engelsk' date=' ingen ville skrive "I met he" eller "I met she"[/quote']

Veldig bra sammenligning for å anskueliggjøre hvor feil det er! Neste gang noe sier hun i stedet for henne, så skal jeg be de si det samme på engelsk.

Skrevet

Meg irriteres aldri over sånner feiler.

*host*

Skrevet

Men må bare legge til at det faktisk er lov å benytte "han" i stedet for "ham", jeg lærte på skolen at det er helt frivillig hvilken form man vil benytte.

Hun/henne-feil, "sundt", "blandt" og så videre, det er feil som jeg blir smågal av. Og være/vere i alle former det kommer i. (Jeg hater å være grammatikk-/språknazi, det er vondt og ubehagelig!)

Gjest Anonymous
Skrevet

Irriterer meg også over at det er "gøyt", når man har det gøy.

:evil:

Skrevet
Meg irriteres aldri over sånner feiler.  

*host*

:hoho:

Gjest Litjmæ
Skrevet
(Jeg hater å være grammatikk-/språknazi, det er vondt og ubehagelig!)

:Nikke: Samme her, jeg irriterer meg masse over "all the above" :oops:

Skrevet

Jeg irriterer meg når folk skriver "hvordan" der det skal være "hvilke/hva". Eks; Hvordan klær har du på deg på julebord? Hvordan parfymer liker du?

(Mistenker at det er skrevet av Bergensere, for eksisterer ikke den feilen i dialekten?)

Gjest LoisLane
Skrevet

Sammenblandingen av henne/ hun i bokmål og "normaltalespråk" henger sammer med sammenblandigen av de/dem. Det er snart ingen som bruker dem korrekt lenger (Det heter "Jeg så dem", ikke "Jeg så de"). Denne utviklingen har gått fort, fem - ti år, kanskje. Objektsformen er nok på vei til å forsvinne ut av det norske språket.

Så er vi ett særtrekk fattigere...

Gjest irritert
Skrevet

be DEM si det...

Hehe. Irriterer meg også over dårlig grammatikk.

Skrevet

Hvor feil sammenfallet av de/ dem er kan vel diskutere? Det er bare skriftlig bokmål som insisterer på å skille de fra dem. I nynorsk og dialekter er det et vanlig sammenfall av subjekt-og objektformene..

Dette med "gøyt" kommer vel stort sett fra Bergen, der man sier dette? Og folk må jo få snakke med sin egen dialekt.

Sammensmeltingen av ham/han er ganske normal, nynorsk har ikke dette skillet, heller ikke de fleste dialekter..

Kanskje det er bokmålsfolket som er litt konservative??

Men hun/henne og og hvem/hvilken er drøyt...

Skrevet

Hunky Dory skrev:

Det jeg legger mest merke til er feilbruk av "hvem". Hvem dag er det? Hvem farge skal jeg bruke? osv.

Er det dialekt eller dårlig grammatikk?

Jeg tror det er østlendinger som ofte sier hvem istedet for hvilken, hva slags, osv. Her i vest er det ihvertfall ingen som sier "Hvem dag er det idag?" ...

Skrevet

Når du sier det så har jeg aldri hørt noen som blander hvem/hvilken bortsett fra Oslo-ungdommen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...