AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Ja, hva synes dere om den kombinasjonen? Begynte å jogge for 2 uker siden. Ble syk for 2 dager siden med en forferdelig halsvondt, hodeverk og feber. Rett og slett bare en liten forkjørlelse. Det er noen minus ute, og jeg har astma som jeg dagelig medesinerer, og bruker en annen medesin ved behov. Planen var og jogge i morgen, da jeg ikke har jogget siden torsdag. Vil det være forsvarlig? Det kan vel ikke påvirke meg noe i dan grad at jeg blir værre? Anonymkode: 36244...065
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #2 Skrevet 21. januar 2017 Har selv astma, man skal være litt forsiktig med å jogge i kaldt vær. Selv pleier jeg å ha skjerf rundt munnen så jeg ikke puster inn den kalde luften. De selger også noe spesialgreier for dette. Skal i utgangspunktet ikke være et problem, men nå vet jeg ikke hvor kompleks din astma er. Jeg tar alltid en dose bricanyl eller ventoline før jeg skal jogge. Fikk smålig astma en dag jeg gikk fort ute og det var iskaldt, måtte da ta en dose astmamedisin, kommer nesten litt an på dagsformen hos meg. Er du syk bør du nok kanskje la være å jogge til du er frisk. Du må kjenne på det selv i grunn, du vet best hva kroppen tåler. Ha i hvert fall med astmamedisin og mobil i tilfellet det skulle være noe på veien Anonymkode: 40b29...49c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Jo, du kan bli mye verre. Astma og luftveisinfeksjon er i utgangspunktet en dårlig kombinasjon, og du ønsker å blande inn kald luft i tillegg. Du bør skaffe deg kuldefilter (f.eks. Jonasmaske) før du tar neste joggetur. http://www.naaf.no/fokusomrader/astma/astma-og-kulde/ Anonymkode: c4cc2...1f6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, hva synes dere om den kombinasjonen? Begynte å jogge for 2 uker siden. Ble syk for 2 dager siden med en forferdelig halsvondt, hodeverk og feber. Rett og slett bare en liten forkjørlelse. Det er noen minus ute, og jeg har astma som jeg dagelig medesinerer, og bruker en annen medesin ved behov. Planen var og jogge i morgen, da jeg ikke har jogget siden torsdag. Vil det være forsvarlig? Det kan vel ikke påvirke meg noe i dan grad at jeg blir værre? Anonymkode: 36244...065 Har du astma så får du lettere luftveisinfeksjoner. Nå er vi midtvinters, med høysesong for influensa og forkjølelser. Når kroppen ikke er i toppform, så skal den heller ikke "trimmes/stresses". Vent med jogging utrndørs til du er bra igjen. Med astma bør du heller ikke jogge utendørs ved minusgrader. Kulde/kald luft brukes av spesialister til å teste og å fremprovosere astmaanfall. Dette for å teste om pasienten har astma og hvordan astmaen oppfører seg. Alternativ snakk med den legen som er ansvarlig for din astmabehandling om jogging er en ok aktivitet for deg. Anonymkode: db4cd...566
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Skrevet 22. januar 2017 Det er en grunn til at jeg trener innendørs om vinteren.. Jeg blir så dårlig at jeg er nærmest døden nær om jeg jogger ute om vinteren. Anonymkode: c0f3f...36a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå