Gå til innhold

Sliter med nattevakter!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier og ble ferdig med en videreutdanning i fjor. Nå har jeg jobbet i ny jobb i et halvt år, tredelt turnus med dag, kveld og natt. Kjenner jeg sliter mer og mer med nattevaktene. Dårlig søvn, flere dager med hodepine enn uten, migrene, løs mage og kvalme. Jeg har slitt med angst før og kjenner den psykiske delen blusser opp når jeg har disse natteaktsperiodene. Jeg føler meg trist og nervøs. Blir nesten til at jeg gruer meg til disse vaktene.

Har jobbet netter før og underveis i utdannelsen, men har ikke vært plaget i like stor grad som nå. Synes dette er utrolig frustrende! Jeg viste hva jeg gikk til, men trodde kroppen kom til å håndtere det bedre. Er redd jeg må bytte jobb hvis det ikke blir bedre. Men det er ikke akkurat mange jobber her jeg bor.

Noen som har gode tips?

Anonymkode: 09758...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt jobb. Det er lenge siden britiske forskere fastslo at turnusarbeid påvirker allmennhelsen i så stor grad at du trolig vil leve kortere og ha problemer med å få barn etter bare et par år i slikt arbeid. Så godt betalt er jobben simpelthen ikke at det er verdt risikoen. Nattevakter er trolig sammenlignbart med å være maler eller annet risikoaarbeid uten bruk av riktig verneutstyr. Det er et under at fagforeningene ikke for lengst har tatt tak og krevd tiltak.

Om du likevel vil arbeide der noen få år: store mengder næring (frukt og grønt) tren mer enn før og få proff hjelp til å håndtere det psykiske. 

Anonymkode: 97665...537

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og ble ferdig med en videreutdanning i fjor. Nå har jeg jobbet i ny jobb i et halvt år, tredelt turnus med dag, kveld og natt. Kjenner jeg sliter mer og mer med nattevaktene. Dårlig søvn, flere dager med hodepine enn uten, migrene, løs mage og kvalme. Jeg har slitt med angst før og kjenner den psykiske delen blusser opp når jeg har disse natteaktsperiodene. Jeg føler meg trist og nervøs. Blir nesten til at jeg gruer meg til disse vaktene.

Har jobbet netter før og underveis i utdannelsen, men har ikke vært plaget i like stor grad som nå. Synes dette er utrolig frustrende! Jeg viste hva jeg gikk til, men trodde kroppen kom til å håndtere det bedre. Er redd jeg må bytte jobb hvis det ikke blir bedre. Men det er ikke akkurat mange jobber her jeg bor.

Noen som har gode tips?

Det er ingenting å grue seg til.
Hva med å si i fra til sjefen? Kanskje du kan, som oss jobbe turnus eller skift?

Anonymkode: cb497...bd2

Skrevet

Jeg har nesten 500 000 i lønn, så skal ikke klage. Har selvfølgelig lyst til å jobbe med det jeg har utdanna meg til. Hadde liksom regna med det skulle gå fint, trives godt med dag og kveld, og hadde håpa kroppen skulle venne seg til natt! Men kjenner at kroppen stritter i mot. Kjennes ut som om jeg skal få panikkanfall og influensa når hver natt er over. Vet ikke om d hjelper å snakke med sjefen, hun kan ikke tilrettelegge så mye. Vi har ønsketurnus, men jeg må jobbe natt likevel som alle andre. Mulig jeg tar det opp med legen hvis det ikke blir bedre.

TS

Skrevet

Jeg stortrives med nattevakter, og har betydelig bedre helse når jeg har turnuser som er "rene" nattestillinger. Hør rundt om det er noen som ligner på meg på jobb hos deg? Du vil gå ned i lønn pga mindre natttillegg, men det er kanskje verdt det?

Anonymkode: 8ef42...017

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stortrives med nattevakter, og har betydelig bedre helse når jeg har turnuser som er "rene" nattestillinger. Hør rundt om det er noen som ligner på meg på jobb hos deg? Du vil gå ned i lønn pga mindre natttillegg, men det er kanskje verdt det?

Anonymkode: 8ef42...017

Har forstått det slik at nattevaktene skal deles. Er ingen som jobber kun natt der😕 

Skrevet

Huff, VELDIG glad for at vi har egne nattevakter på sykehuset der jeg jobber! Jeg skjønner fortvilelsen din ts, kjenner det selv på både kropp og psyke de få gangene jeg har tatt ekstra nattevakter. Turnusen min består heldigvis kun av kveld og dagvakter, jeg synes det er utfordrende nok :fnise:

Ville nok vurdert å bytta arbeidsplass om jeg var deg, er ikke alle plasser sykepleiere behøver å ha 3-delt turnus :)

Anonymkode: 3572a...a48

Skrevet

Før du leverer oppsigelse, så spør om der er noen som ønsker flere nattevakter, og om det er greit å bytte.

Ellers så er det med sunn mat og mosjon viktig. Ellers har jeg vel ikke så mange gode råd og komme med, selv bruker jeg ei slik avspenningsdame hvis jeg sliter med å sove når jeg kommer hjem.

• Liker 1
Skrevet

Kan alltids høre med sjefen, men tviler på at hun kan gjøre så mye med det. Jeg kan ha natt, dag og kveld i løpet av en uke😥 Blir smårar av hele greia. Føler jeg er i en egen boble disse dagene med nattevakter. Siden jeg er videreutdannet er det ikke så mange jobbplasser å velge mellon, da må jeg evt gå tilbake til jobben som sykepleier. Men kan sjekke ut mine valgmuligheter. Skal på natt til uka og gruer meg allerede...

TS

Skrevet

Jeg forstår deg kjempe godt, har du eventuelt prøvd sovetabletter?

Jeg har selv nettopp sagt opp en stillinger da jeg ikke klarer netter (Jeg har ren nattevaktsstilling og det er et mareritt) og har det i grunn slik du beskriver. Jeg har etter en tøff opplevelse fått litt angst, men nå etter jeg startet på natt har det tatt det seg opp. Så nå skal jeg over på dag og kveld igjen i April, uutholdelig bare å holde ut til dette men jeg må 😊 Når jeg har ferie feks så er jeg en helt annen person enn jeg er til vanlig når jeg jobber uten lengre fri enn en uke. 

Hør med sjefen om det er mulig andre vil ha flere nattevakter som nevnt her. Det er noen som liker dem, og da man tjener bedre er det fult mulig de ønsker flere 😊

Anonymkode: 9402f...326

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg kjempe godt, har du eventuelt prøvd sovetabletter?

Jeg har selv nettopp sagt opp en stillinger da jeg ikke klarer netter (Jeg har ren nattevaktsstilling og det er et mareritt) og har det i grunn slik du beskriver. Jeg har etter en tøff opplevelse fått litt angst, men nå etter jeg startet på natt har det tatt det seg opp. Så nå skal jeg over på dag og kveld igjen i April, uutholdelig bare å holde ut til dette men jeg må 😊 Når jeg har ferie feks så er jeg en helt annen person enn jeg er til vanlig når jeg jobber uten lengre fri enn en uke. 

Hør med sjefen om det er mulig andre vil ha flere nattevakter som nevnt her. Det er noen som liker dem, og da man tjener bedre er det fult mulig de ønsker flere 😊

Godt å høre at det er flere som sliter! Det er forferdelig å kjenne på hvor mye kroppen mistrives. Skulle ha vist det tidligere, da hadde jeg valgt annerledes. Tar ikke sovemedisin, har ikke så lyst å bruke det heller. Er ikke bare søvnen som plager meg, det er den psykiske helsen, magetrøbbel, kvalme osv. 

Skal høre med sjefen, men vi alle deler på nattevaktene og tviler på at det er noen som vil ha flere. Har hørt om noen som har blitt sykemeldt fra nattevakter, men føler jeg lager mye trøbbel for sjefen da. Er litt usikker på om jeg skal ta det opp med legen. Er så fornøyd med arbeidsplassen og synes det er synd hvis jeg må bytte jobb grunnet dette.

TS

Skrevet

Har også slitt mye med dette, men etter 6 år nå har jeg endelig klart å bytte vekk nettene mine.

Sjefen min tok ikke hensyn til at jeg ble dårlig av netter, selv ikke da jeg måtte på legevakten pga skyhøyt blodtrykk. Fikk legeerklæring på at natt gjorde helsen min dårlig, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte si opp, for hos oss gikk vi tredelt turnus. 

Anonymkode: 03597...f95

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har også slitt mye med dette, men etter 6 år nå har jeg endelig klart å bytte vekk nettene mine.

Sjefen min tok ikke hensyn til at jeg ble dårlig av netter, selv ikke da jeg måtte på legevakten pga skyhøyt blodtrykk. Fikk legeerklæring på at natt gjorde helsen min dårlig, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte si opp, for hos oss gikk vi tredelt turnus. 

Anonymkode: 03597...f95

Huff! Måtte du si opp jobben? Synes det er forferdelig trist at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge ved legeerklæring. Er det lov? Jeg hadde håpet det ville gå seg til, men føler egentlig det bare blir verre..

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre at det er flere som sliter! Det er forferdelig å kjenne på hvor mye kroppen mistrives. Skulle ha vist det tidligere, da hadde jeg valgt annerledes. Tar ikke sovemedisin, har ikke så lyst å bruke det heller. Er ikke bare søvnen som plager meg, det er den psykiske helsen, magetrøbbel, kvalme osv. 

Skal høre med sjefen, men vi alle deler på nattevaktene og tviler på at det er noen som vil ha flere. Har hørt om noen som har blitt sykemeldt fra nattevakter, men føler jeg lager mye trøbbel for sjefen da. Er litt usikker på om jeg skal ta det opp med legen. Er så fornøyd med arbeidsplassen og synes det er synd hvis jeg må bytte jobb grunnet dette.

TS

Ja jeg vet mange tar sovetabletter, og jeg har fått respet på selv, men i skrivende stund ikke brukt de. Jeg tenker litt det dusser bar enes problemet, at kroppen ikke trives føler jeg skal tas på alvor.  Som du sier jeg har også mer enn kun søvnen. Nokså samme som deg, magetrøbbel både på nattevakt og flere dager etter jeg går på langfri, jeg klarer ikke å spise hva jeg spiste før, er kjempe oppblåst, alkohol tåler jeg ikke lengre (for magen), har ofte veldig høy puls, kvalmen er tilstedet både under og etter nattevakten og kjempe mye syk med feber.  Syns det er trist du sliter men er litt "godt" å høre om andre med samme problemer som du sier, for meg ble det nederlag og ikke fungere på jobb. 

Det er jo en mulighet å sykemelde seg fra nattevaktene en periode nå mens du prøver å finne en løsning?

Jeg visste også hva jeg gikk til da jeg tok nattevaktstilling, men hadde ikke trodd jeg skulle reagere slik da jeg liker å være sent oppe. Men forskjell på 1-2 og 8 😛 Så jeg tenker om folk kommer med den må du bare avfeie dem. Man vet ikke 100% hvordan kroppen reagerer før man prøver. For min del har jeg ikke tatt videreutdanning som tilsier at man jeg må være konkrete plasser, så det er trist for deg om du ikke får brukt. Håper det vil løse seg, det er verken bra for kropp enn sinn å slite sånn som dette. Jeg har brukt hele helga på å grue meg til vaktstart imorgen kveld så føler med deg. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet mange tar sovetabletter, og jeg har fått respet på selv, men i skrivende stund ikke brukt de. Jeg tenker litt det dusser bar enes problemet, at kroppen ikke trives føler jeg skal tas på alvor.  Som du sier jeg har også mer enn kun søvnen. Nokså samme som deg, magetrøbbel både på nattevakt og flere dager etter jeg går på langfri, jeg klarer ikke å spise hva jeg spiste før, er kjempe oppblåst, alkohol tåler jeg ikke lengre (for magen), har ofte veldig høy puls, kvalmen er tilstedet både under og etter nattevakten og kjempe mye syk med feber.  Syns det er trist du sliter men er litt "godt" å høre om andre med samme problemer som du sier, for meg ble det nederlag og ikke fungere på jobb. 

Det er jo en mulighet å sykemelde seg fra nattevaktene en periode nå mens du prøver å finne en løsning?

Jeg visste også hva jeg gikk til da jeg tok nattevaktstilling, men hadde ikke trodd jeg skulle reagere slik da jeg liker å være sent oppe. Men forskjell på 1-2 og 8 😛 Så jeg tenker om folk kommer med den må du bare avfeie dem. Man vet ikke 100% hvordan kroppen reagerer før man prøver. For min del har jeg ikke tatt videreutdanning som tilsier at man jeg må være konkrete plasser, så det er trist for deg om du ikke får brukt. Håper det vil løse seg, det er verken bra for kropp enn sinn å slite sånn som dette. Jeg har brukt hele helga på å grue meg til vaktstart imorgen kveld så føler med deg. 

Veldig godt å høre at det er flere i samme situasjon! Jeg er et B-menneske og elsker å være sent oppe. Men trives ikke med å være oppe en hel natt. Skremmende å kjenne hvordan kroppen reagerer. Tror jeg kommer til å høre med legen, men er bekymret for å ikke bli hørt. Er også redd for hva sjefen tenker. Er jo ikke så enkelt med en ansatt som ikke kan jobbe natt. Er flere på jobb som har diverse tilretteleggelser, så det er litt av en kabal som skal gå opp! 

Skal prøve å lade opp til natt da, men gruer meg😔

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt å høre at det er flere i samme situasjon! Jeg er et B-menneske og elsker å være sent oppe. Men trives ikke med å være oppe en hel natt. Skremmende å kjenne hvordan kroppen reagerer. Tror jeg kommer til å høre med legen, men er bekymret for å ikke bli hørt. Er også redd for hva sjefen tenker. Er jo ikke så enkelt med en ansatt som ikke kan jobbe natt. Er flere på jobb som har diverse tilretteleggelser, så det er litt av en kabal som skal gå opp! 

Skal prøve å lade opp til natt da, men gruer meg😔

Det kan jeg tenke meg, men du burde allikevel ikkje måtte presse deg pga dårlig samvittighet for at sjefen har flere hensyn som må tas. 

Jeg har opplevd ulike ting fra leger, vært i samtale med bedriftshelsetjeneste og fastlege. Fastlegen var veldig forståelsesfull i grunn, og jeg var sykemeldt in2 uker for å få meg en liten pause (har uke fri før og etter arbeidsperiode så det ble 1 mnd), mens bedriftshelsetjeneste legen var mer "duver ung og sprek, dette tåler du jo, bare hiv innpå litt sovetlb" holdning. Så håper du blir møtt med forståelse. Tror nok de fleste er oppegående nok til å vite at alle kan reagere forskjellig. 

Skrevet

Jeg har fritak for netter fordi jeg blir syk av det. Noe det samme som deg. Snakk med leder, prøv ut div tilretteligginger først, om det lar seg gjøre. Bare en natt om gangen, fri to dager etterpå og så over på kveld feks. ? 

Anonymkode: 10407...94f

Skrevet

Ja, skal absolutt ta opp dette til uka med sjefefen og evt fastlegen. Nå har jeg sovet før nattevakt og har hatt kraftig hjertebank, hjertet bare dundrer i vei. Kjenner jeg blir nedfor over at kroppen blir sånn og vet ikke om jeg holder ut 4 nattvakter denne uka..

Fint å høre at flere har fått tilrettelagt det med natt. Da finnes det håp isåfall😊 Uaktuelt å ha det sånn fremover.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, skal absolutt ta opp dette til uka med sjefefen og evt fastlegen. Nå har jeg sovet før nattevakt og har hatt kraftig hjertebank, hjertet bare dundrer i vei. Kjenner jeg blir nedfor over at kroppen blir sånn og vet ikke om jeg holder ut 4 nattvakter denne uka..

Fint å høre at flere har fått tilrettelagt det med natt. Da finnes det håp isåfall😊 Uaktuelt å ha det sånn fremover.

Glemte å signere med TS😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...