Gjest Ukjenten Skrevet 21. januar 2017 #1 Skrevet 21. januar 2017 Hei! Hvordan påvirker aspartam kroppen egentlig? Har lest flere artikler og studier, men står så utrolig mye forskjellig. Jeg er dessverre helt avhengig av pepsi max, går fort 1-2 flasker her i døgnet dessverre. Leste en artikkel fra 2014(?) hvor det var en mann som hadde uttalt seg, hvor han sa at han hadde sterke smerter i ledd som ikke kunne forklares på noe medisinsk bakgrunn, men at det hadde gått over når han sluttet å drikke pepsi max. Jeg sliter med sterke smerter i ledd selv uten noen medisinsk årsak - kan det virkelig være pepsi maxen?
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #3 Skrevet 21. januar 2017 Kjenner ikke til det, men hadde vært spennende å høre om noen hadde noen vitenskapelige artikler og vise til Anonymkode: a9905...a23
Gjest Ukjenten Skrevet 21. januar 2017 #4 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner ikke til det, men hadde vært spennende å høre om noen hadde noen vitenskapelige artikler og vise til Anonymkode: a9905...a23 Ja, hadde vært fint
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #5 Skrevet 21. januar 2017 http://tjomlid.com/tag/aspartam/ Anonymkode: 64080...e34
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #6 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: http://tjomlid.com/tag/aspartam/ Anonymkode: 64080...e34 Åh, nei ikke Tjomlid. Den mannen kan man virkelig ikke ta seriøst. Anonymkode: 62af3...090 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #7 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Åh, nei ikke Tjomlid. Den mannen kan man virkelig ikke ta seriøst. Anonymkode: 62af3...090 Klart man kan. Han linker til gode og pålitelige kilder. Anonymkode: 64080...e34 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #8 Skrevet 21. januar 2017 Ok - jeg kan bare snakke for meg selv... Jeg har drukket Pepsi (light/max alt ettersom oppgjennom årene) siden 1991. Jeg er nå 42 år. Jeg har ingen skader i tennene etter brusdrikkingen. Jeg har drukket opptil 3 liter om dagen. Er frisk som en fisk. Har hatt mange muskelsmerter, som jeg har linket opp mot Pepsien, men når jeg har holdt meg unna, og det ikke har bedret seg, ,forstår jeg at det ikke har med Pepsien å gjøre. Så- det er ikke Pepsi Max-en som har gitt meg smerter. Jeg har imidlertid mistet muskelsmerter etter jeg begynte å trene, samt passe blodsukkeret mitt Så lenge blodsukkeret er på nivå, går det som regel greit Anonymkode: 4efa9...460 2
Diamant Skrevet 21. januar 2017 #9 Skrevet 21. januar 2017 Dette er ikke viteskapelige artikler, men likevel.. http://www.side2.no/helse/--lettbrus-delegger-skjelettet/5181212.html http://www.rb.no/lorenskog/ble-syk-av-lettbrus/s/1-95-7228672 Sitat fra den siste linken: " Jeg begynte å få smerter i leddene, og når jeg faktisk opplevde at fingerleddene mine begynte å bøye seg i feil retning når jeg strakk dem ut, var det bom stopp og tilbake på høyoktan-brus igjen», skriver han i bloggen."
Gjest Ukjenten Skrevet 21. januar 2017 #10 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, Diamant skrev: Dette er ikke viteskapelige artikler, men likevel.. http://www.side2.no/helse/--lettbrus-delegger-skjelettet/5181212.html http://www.rb.no/lorenskog/ble-syk-av-lettbrus/s/1-95-7228672 Sitat fra den siste linken: " Jeg begynte å få smerter i leddene, og når jeg faktisk opplevde at fingerleddene mine begynte å bøye seg i feil retning når jeg strakk dem ut, var det bom stopp og tilbake på høyoktan-brus igjen», skriver han i bloggen." Den jeg leste også, når jeg bestemte meg for å opprette emnet. Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #11 Skrevet 21. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart man kan. Han linker til gode og pålitelige kilder. Anonymkode: 64080...e34 Mannen er yrkeskverulant, de fleste bare ler av han. Anonymkode: 62af3...090 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #12 Skrevet 21. januar 2017 Slutt og du finner svaret 👍🏻 Anonymkode: 258a5...c3c 1
Gjest Ukjenten Skrevet 21. januar 2017 #13 Skrevet 21. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slutt og du finner svaret 👍🏻 Anonymkode: 258a5...c3c Jeg slutter ikke å drikke pepsi max med mindre jeg "må". Det er det som gjør at jeg fint klarer å holde meg unna godteri og annen usunn mat.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #14 Skrevet 21. januar 2017 5 minutter siden, Ukjenten skrev: Jeg slutter ikke å drikke pepsi max med mindre jeg "må". Det er det som gjør at jeg fint klarer å holde meg unna godteri og annen usunn mat. Men er det verdt det hvis du får smerter av det? Prøv ihvertfall å kutte ut en periode for å se om du blir bedre Anonymkode: 62af3...090 2
Gjest Ukjenten Skrevet 21. januar 2017 #15 Skrevet 21. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er det verdt det hvis du får smerter av det? Prøv ihvertfall å kutte ut en periode for å se om du blir bedre Anonymkode: 62af3...090 Hm nei, egentlig ikke..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #16 Skrevet 22. januar 2017 Jeg drikker til vanlig Pepsi max hver dag, men har dager hvor det ikke finnes plass til Pepsi i kostholdet. (Prøver å gå opp i vekt, drikker da mye melk, gainer osv) og jeg merker ingen forskjell på noe som helst. Anonymkode: 6e22e...e51
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #17 Skrevet 22. januar 2017 Jeg har ikke opplevd mtp smerter i ledd, men jeg blir fysisk dårlig av Pepsi. Men det er magen min som reagerer sånn på Pepsi spesielt, men også annen lett brus (med aspartam) men disse reagerer jeg mine på. Jeg blir skikkelig oppblåst, smerter i magen, slapp og føler meg uvel. (Jeg drikker det sjeldent til vanlig da) Anonymkode: 2cd33...dc5
Wiggins Skrevet 22. januar 2017 #18 Skrevet 22. januar 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen er yrkeskverulant, de fleste bare ler av han. Anonymkode: 62af3...090 Han er da ikke kverulant, det er f. eks. aspartammotstanderne, vaskinemotstanderne osv. som er kverulanter. Det er de/dere som påstår at aspartam er skadelig på tross av at det er ekstremt grundig undersøkt og ikke funnet farlig, som er kverulanter. Gunnar Tjomlid tar den viktige jobben med å argumentere saklig og seriøst mot de som altfor lettbeint kommer med påstander som strider mot gjeldende forskningsresultater. Kanskje kan virkelig Pepsi Max gi muskel- og leddsmerter i store doser, men da må det gjennomføres en studie med mange deltakere der man kontrollerer for andre faktorer. Å vise til en artikkel om en enkeltperson som subjektivt mener at det var pepsi som ga vedkommende smerter holder ikke, det er det som kalles et anektodisk bevis. Det som beviselig er negativt med å drikke så mye Pepsi hver dag er at det inneholder ganske mye syre, som krever en del lasium for å nøytraliseres. På lengre sikt gir det signifikant økt risiko for beinskjørhet å drikke så mye brus hele tida. 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #19 Skrevet 22. januar 2017 Det kan absolutt være Peps Maxen. Jeg oppfordrer deg til å kutte det ut i noen mnd og se selv hva som skjer. Kjenner flere som har blitt alvorlig syke som har drukket mye brus med aspartam. Vet du at aspartam er avfall fra genmanipulerte bakterier? Drikk heller vann som du ferskpresser sitron, lime eller appelsin i, det er også godt med litt rå honning oppi. Spis heller mere frukt for å unngå å spise godteri, så løser du hele sukker-problemet. Anonymkode: 51e7b...499 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #20 Skrevet 22. januar 2017 20 minutter siden, Wiggins skrev: Han er da ikke kverulant, det er f. eks. aspartammotstanderne, vaskinemotstanderne osv. som er kverulanter. Det er de/dere som påstår at aspartam er skadelig på tross av at det er ekstremt grundig undersøkt og ikke funnet farlig, som er kverulanter. Ikke enig i det hele tatt. Hvis noen er imot et eller annet, så skal det motbevises og kveruleres i det vide og det brede. Og han har selfølgelig alltid rett (i hans eget hode)! Anonymkode: 62af3...090
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå