Gå til innhold

Lappen i USA - Norge?


gurkemeie

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen der ute som (ganske nylig) har tatt lappen i USA, for så å få det omgjort til norsk førerkort når man har flyttet tilbake?

Jeg tar 2.året av bacheloren i Tennessee, er 25 år. Er nå på mitt andre semester, og flytter tilbake til Norge i mai. Nå har vi fått tilbud om å ta lappen via en kjøreskole her, for 400 dollar. Det er jo ingenting! De skal ha "36 sessions in the class room and 14 sessions In-Car". Jeg vet ikke hva det innebærer; om det er med mørkekjøring, glattkjøring, osv...

Noen som vet hva det innebærer? Eller hva man trenger å gjøre for å få gyldig førerkort i Norge etter at man har fått førerkort i USA? Noen mener bare oppkjøring, mens andre mener at jeg må ha glattkjøring også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, gurkemeie skrev:

Hei!

Er det noen der ute som (ganske nylig) har tatt lappen i USA, for så å få det omgjort til norsk førerkort når man har flyttet tilbake?

Jeg tar 2.året av bacheloren i Tennessee, er 25 år. Er nå på mitt andre semester, og flytter tilbake til Norge i mai. Nå har vi fått tilbud om å ta lappen via en kjøreskole her, for 400 dollar. Det er jo ingenting! De skal ha "36 sessions in the class room and 14 sessions In-Car". Jeg vet ikke hva det innebærer; om det er med mørkekjøring, glattkjøring, osv...

Noen som vet hva det innebærer? Eller hva man trenger å gjøre for å få gyldig førerkort i Norge etter at man har fått førerkort i USA? Noen mener bare oppkjøring, mens andre mener at jeg må ha glattkjøring også...

Du kan lese om innbytte av førerkort fra utlandet her

Anonymkode: 86eb1...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lese om innbytte av førerkort fra utlandet her

Anonymkode: 86eb1...519

Takk, skal sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2017 den 20.33, gurkemeie skrev:

Hei!

Er det noen der ute som (ganske nylig) har tatt lappen i USA, for så å få det omgjort til norsk førerkort når man har flyttet tilbake?

Jeg tar 2.året av bacheloren i Tennessee, er 25 år. Er nå på mitt andre semester, og flytter tilbake til Norge i mai. Nå har vi fått tilbud om å ta lappen via en kjøreskole her, for 400 dollar. Det er jo ingenting! De skal ha "36 sessions in the class room and 14 sessions In-Car". Jeg vet ikke hva det innebærer; om det er med mørkekjøring, glattkjøring, osv...

Noen som vet hva det innebærer? Eller hva man trenger å gjøre for å få gyldig førerkort i Norge etter at man har fått førerkort i USA? Noen mener bare oppkjøring, mens andre mener at jeg må ha glattkjøring også...

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/forerkort-i-og-utenfor-norge/forerkort-fra-land-utenfor-eu-eos/frister-ved-innbytte

Mitt største spørsmål til deg er: kan du kjøre bil?

Hvis du kan kjøre bil med manuelt gir, og forstår norske regler, bør dette gå helt fint. Hvis du ikke kan kjøre bil, vil du jo måtte få noen til å lære deg å kjøre med gir. Amerikansk trafikkopplæring skjer så vidt jeg forstår nesten utelukkende med automatgir.

Husk at kjørestilen i USA og Norge er vilt forskjellig. Der liker de å stoppe i hvert eneste kryss, her skal bilen aldri stå i ro. Fokuset i opplæringen er også veldig forskjellig (de er langt mer teknisk).

Dersom du stryker på den første oppkjøringen begynner det veldig fort å bli like dyrt som å bare ta førerkortet i Norge. 

En oppkjøring koster 2-3000 i billeie (må være godkjent skolebil), 650 for en kjøretime før (du bør ha gjort deg kjent med bilen før du kjører opp) og 1040 til Statens Vegvesen. Minsteprisen blir da 3690, men det kan fort bli 4690. Hvis du da stryker, og så må ta mørkekjøring, førstehjelp og sikkerhetskurs på bane kan du legge på 5000 kroner, pluss ny oppkjøring og teoriprøve.

Glattkjøring finnes ikke, så det må du iallefall ikke ha, det ble faset ut for mange år siden. 

Jeg tror jeg ville tatt lappen i USA, slik at jeg kunne øvelseskjøre alene mellom kjøretimene. Men jeg er ikke sikker på at du sparer så mye med mindre du er flink til å kjøre fra før. Har kjørt med elever som kommer fra USA og det er tungt å fjerne uvanene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lappen i Amerika, der trenger man max 80 iq for å ta lappen. Her i Norge så kommer det veldig ann på kassa til sensorene, de sender gjerne en hissig sensor første gangen for å spe på kassa.

Anonymkode: 99397...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...