Gå til innhold

Stor D-vitamin mangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flere som mangler d-vitaminer? Jeg er nede i 15 og skal ta Divisun 2000. De er jo kjempedyre, 370 kr pr pakke. Jeg må jo bare ta dem for jeg er kronisk trett, tungsinnet, slapp og lat. Litt redd for å ta for mye og. 

Anonymkode: ff862...592

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fins nok billigere varianter. Og du får mye gratis ved å være i solen når du kan, og ellers ved å ta tran, spise feit fisk, og enkelte typer smør/melk er tilsatt ekstra d-vitamin.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere som mangler d-vitaminer? Jeg er nede i 15 og skal ta Divisun 2000. De er jo kjempedyre, 370 kr pr pakke. Jeg må jo bare ta dem for jeg er kronisk trett, tungsinnet, slapp og lat. Litt redd for å ta for mye og. 

Jeg tar samme som deg. har gått på de 1 mnd. Har merket forskjell ja. Min var nede i 29.  Tar ca 3 mnd før lageret er fullt på igjen.  Tar 1 tablett til dagen i 3 mnd. Som deg var jeg helt bånn i bøtta, ville bare sove og orka ingenting. Formen er langt bedre nå ja. Orker mye mer men tar det gradvis. Det er lys i tunnellen :D

Anonymkode: 6fe8c...9a8

Skrevet

Det finnes billigere tilskudd enn dette, og du får verdiene opp fort om du tar et hvilket som helst rent D3-tilskudd. Min verdi var 20 i fjor vinter, og etter et par måneder var jeg oppe i 78. Jeg hadde de samme symptomene som deg, og merket bedring veldig fort. 

Anonymkode: 98599...ce9

Skrevet

Jeg har d-vitaminmangel og tar bare nycoplus d-vit. Ikke sjekket målinger enda, men spurte bare på apoteket.

Skrevet

Er jo på resept så må nesten kjøpe det legen foreslo. Jeg er bare litt redd det er for mye, pga for mye D- vit kan gi plager det og. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo på resept så må nesten kjøpe det legen foreslo. Jeg er bare litt redd det er for mye, pga for mye D- vit kan gi plager det og. 

Kjøper du fra innenfor EØS så går det greit.

Anonymkode: dc11f...c5f

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet du kan få i deg vit d på andre måter og. Drikk ekstra lettmelk f.eks eller det fins og smør som er tilsatt vit d. Det hjelper også å gafle innpå med makrell i tomat. Sol er det dessverre for lite av her i landet

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du er nede på 15, så skal det ekstremt mye til før du overdoserer. Jeg var på 19, svært, svært syk av det, og tok betydelig høyere doser enn det som er i Divisun.

Anonymkode: dc11f...c5f

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du vet du kan få i deg vit d på andre måter og. Drikk ekstra lettmelk f.eks eller det fins og smør som er tilsatt vit d. Det hjelper også å gafle innpå med makrell i tomat. Sol er det dessverre for lite av her i landet

Når noen har såpass lavt D-vitaminnivå at de når resept av legen så tror jeg ikke akkurat det hjelper noe særlig å spise smør med tilsatt D-vitamin eller lettmelk...

TS, om tablettene er for dyre for deg, så kjøper du bare D-vitaminer fra bigvits istedenfor. (Det hadde jeg gjort uansett...). Divisun 2000 inneholder jo nettopp 2000 IE/IU (internasjonale enheter / international units), så da bare kjøper du det og tar så mange daglig som du har fått beskjed av legen din å ta.

Anonymkode: 44b8d...5f6

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips.

Sulosi, mod.

Skrevet

Tror du skal ta det helt med ro, TS. Fått utskrevet det samme som deg, men jeg er bare nede i 47. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må stole på det legen sier. Når lageret ditt er så tomt så har legen funnet den dosen du skal ha. Det skal en del til før det er for mye. Jeg fikk beskjed om og spise fisk det klarer ikke jeg. Men finner andre måter i tillegg.

Anonymkode: 6fe8c...9a8

Skrevet
På 20.1.2017 den 16.36, AnonymBruker skrev:

Guuuud spis egg! Billigere og mer næringsrikt, hvis du ikke lider av allergi da 😯 Få i deg rødt kjøtt, grønne grønnsaker og spis paprika mot kronisk trøtthet.

Skrevet

Hvis du googler legen Jan-Øyvind Lorgen vil du få mye nyttig info  om D-vit.

Anonymkode: 09b6b...fc3

• Liker 2
Skrevet

Enig i AB over - det må MYE til før du overdose på vit D.  Når du har så lav nivåer for Vit D er det helt umulig å få nok fra mat - så ikke høre fra de mat fanatiker.  Du egentlig kan ikke overdose på vit D når du er såpass lav.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22461123

Anonymkode: 6f5e8...eea

• Liker 1
Skrevet

Du bør bekymre deg for de lave verdiene dine, og ikke for å overdose på D-vitamin. Lagrene dine er kritisk lave, og du kan bli syk av det. Så begynn med tilskudd asap.

Anonymkode: 98599...ce9

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for medisintips.

Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...