Gå til innhold

TGI 2017


FrøkenMars

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til min nye dagbok Thank God it's 2017!

Har hatt en annen dagbok tidligere på dette forumet som nå er slettet, og vi satser på at denne går litt bedre! Siden sist har jeg begynt å studere sykepleie, noe som jeg syntes er ganske spennende. Jeg har også kjøpt meg leilighet, og gått opp 13 kilo :fnise:

Målet for denne dagboken er egentlig å fokusere på og optimalisere 2017! Med andre ord en personlig-økonomi reise, en liten livsstilsreise og veien mot å bli en bedre student!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekttap

Jeg har klart å peile på meg 13kg på 1.5 år, noe jeg ikke er helt fornøyd med (naturlig nok). Dette pga en midlertidig jobb med skiftarbeid og  mye buffet! Regnet med at kiloene kom til å renne av da kontrakten var over - men den gang ei. Derfor har jeg nå tatt grep og begynt å aktivt gå ned i vekt. Jeg trener 3 økter i uken, og teller kalorier på MyFitnessPal. Det har jeg gjort før, og det fungerer veldig kjekt for min del. Det viktigste for meg er å spise nok mat til at jeg ikke er sulten. Har så langt ikke hatt noe problemer med dette! 

Jeg er 158 høy og veide 64.6 kg da jeg startet "skikkelig" med veiing av mat og hele sulamitten, så jeg tar det som utgangspunkt. Målet mitt er å gå ned til 52kg. Dette høres kanskje litt lite ut, men regner med at vekta stabiliserer seg på rundt 55. Det har jeg veid i mange år og trives godt der - et sted mellom 54 og 56 kg. Ikke noe stress i allefall.

15.01.17 - 64,6 (+0.0)
16.01.17 - 63.8 (-0.8)
17.01.17 - 63.5 (-0.5)
18.01.17 - 62.3 (-1.2)
19.01.17 - 63.4 (+1.1)
20.01.17 - 63.9 (+0.5)

01.02.17 - 62.7 (-1.2)
06.03.17 - 62.3 (-0.5)
08.03.17 - 61.9 (-0.4)

 

Endret av FrøkenMars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatøkonomi

De siste 6mnd har vært ekstremt dyre for min del - både grunnet nødvendigheter (møbler, andre ting knyttet til leilighetskjøp), men også et utsvevende forbruk på privatfronten. Januar 2017 har toppet seg - med en del uforutsette utgifter tilknyttet studiet, og andre nødvendigheter (legetime, optiker), i tillegg til "diverse fornøyelser" - vin, spise ute, handle litt klær på salg osv.

I februar passer det ypperlig for meg å spare inn litt, så skal forsøke så godt jeg kan å spare der. 

Konkrete tiltak jeg ønsker å gjennomføre er:

  •  Spise meg ut av fryser, skuffer og skap: økonomisk, og forhindrer matsvinn
  • Forbrede matpakke hver dag (skal i praksis)
  • Ta med kaffe på thermokopp
  • Ikke handle klær, planter eller andre "unødvendigheter", typ tyggis i kiosk osv.
  • Se over faste abbonementer/regninger og se om jeg kan få det billigere andre steder

Så langt har jeg:

  • byttet telefon-abbonement fra Telenor djuice til OneCall og har to prøvemåneder til 99,- før jeg må velge nytt abbonement. Det nye abbonementet jeg har tenkt å velge koster uansett 100,- kroner mindre enn mitt forrige i Telenor.
  • Sett over forsikringer, og har nå all forsikring igjennom en studentorganisasjon, noe som ble billigere.
  • Forhandlet meg frem til annen avtale hos Handel og Kontor, og sendt inn dokumentasjon på at jeg er student. Sparer ca 200kr i mnd på det. Vurderer dog uansett å melde meg ut.
  • Kuttet ut Netflix

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal vi se! Jeg var flink til å trene en periode i Januar, men det har utgått pga lange dager i praksis pga studiet. Vurderer egentlig å bytte treningssenter (betaler 475 i mnd. Vet både Fresh og Evo har billigere avtaler) ettersom jeg ikke trener så mye. 

Har vært flink til å både ta med meg matpakke og kaffe hjemmefra! Derimot kjøpte jeg meg en genser i går, og brukte en del penger på kafé... Men det skjer! Ny måned, ny økonomi :fnise:

Driver å titter på Finn etter billige møbler og interiørartikler. Tenker det er totalt innafor å handle på Finn hvis jeg får det til sterkt rabattert pris - det er jo ting jeg behøver.

Tror også jeg skal avslutte medlemsskap i Handel og Kontor. Mye mas for lite utbytte.

Ellers er jeg hjemme med migrene i dag istedenfor å være i praksis. Har dårlig samvittighet - våknet med verdens verste migrene rundt 0600 da jeg skulle stå opp. Rinte praksisplassen en time senere og sa at jeg ikke hadde mulighet til å komme ettersom jeg var dårlig (veldig lyd/lys-sensitiv og vondt i kroppen). Trodde jeg hadde vokst av meg migrenen innen nå, lenge siden jeg har kjent noe til den. Så sitter jeg her, 13:30, og føler meg helt fin.... Misliker sterkt å ikke møte opp når jeg føler meg fin utover dagen - men hadde dessverre ikke hatt mulighet nå på morgenen. Sånn går det no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, FrøkenMars skrev:

Skal vi se! Jeg var flink til å trene en periode i Januar, men det har utgått pga lange dager i praksis pga studiet. Vurderer egentlig å bytte treningssenter (betaler 475 i mnd. Vet både Fresh og Evo har billigere avtaler) ettersom jeg ikke trener så mye. 

Har vært flink til å både ta med meg matpakke og kaffe hjemmefra! Derimot kjøpte jeg meg en genser i går, og brukte en del penger på kafé... Men det skjer! Ny måned, ny økonomi :fnise:

Driver å titter på Finn etter billige møbler og interiørartikler. Tenker det er totalt innafor å handle på Finn hvis jeg får det til sterkt rabattert pris - det er jo ting jeg behøver.

Tror også jeg skal avslutte medlemsskap i Handel og Kontor. Mye mas for lite utbytte.

Ellers er jeg hjemme med migrene i dag istedenfor å være i praksis. Har dårlig samvittighet - våknet med verdens verste migrene rundt 0600 da jeg skulle stå opp. Rinte praksisplassen en time senere og sa at jeg ikke hadde mulighet til å komme ettersom jeg var dårlig (veldig lyd/lys-sensitiv og vondt i kroppen). Trodde jeg hadde vokst av meg migrenen innen nå, lenge siden jeg har kjent noe til den. Så sitter jeg her, 13:30, og føler meg helt fin.... Misliker sterkt å ikke møte opp når jeg føler meg fin utover dagen - men hadde dessverre ikke hatt mulighet nå på morgenen. Sånn går det no!

Hva med et studentmedlemskap i Handel og Kontor, det er vel fortsatt 500 kr i året? Hvis du ikke mottar noen av de andre særfordelene ved å være ordinært medlem - som f.eks stipend og utdanningsstøtter osv. Jeg hadde mye glede av mitt medlemskap da jeg bodde i Norge, bare innboforsikringen gjorde at jeg sparte inn de pengene. 

Så kjedelig å være plaget av migrene, spesielt når man er i praksis, men regner med at de fleste forstår at det ikke er noe du kan styre. Hva studerer du? Antar at det kanskje er noe helsefag på grunn av praksis? Men jeg kan ta feil:-)

Hei forresten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.2.2017 den 20.08, Hu i byen skrev:

Hva med et studentmedlemskap i Handel og Kontor, det er vel fortsatt 500 kr i året? Hvis du ikke mottar noen av de andre særfordelene ved å være ordinært medlem - som f.eks stipend og utdanningsstøtter osv. Jeg hadde mye glede av mitt medlemskap da jeg bodde i Norge, bare innboforsikringen gjorde at jeg sparte inn de pengene. 

Så kjedelig å være plaget av migrene, spesielt når man er i praksis, men regner med at de fleste forstår at det ikke er noe du kan styre. Hva studerer du? Antar at det kanskje er noe helsefag på grunn av praksis? Men jeg kan ta feil:-)

Hei forresten 😊

Jeg er så heldig at jeg fikk forsikring (Innbo, skade og reise) av min mor til bursdagen, pluss jeg tydeligvis fortsatt er dekket av hennes forsikring OG jeg får en del forsikret igjennom semesteravgiften min til studiestedet! Har i hovedsak hatt H&K-forsikring pga jeg har jobbet relativt fast i butikk i mange år, men det gjør jeg ikke lenger så vet ikke helt om det egentlig er noe poeng å ha den lenger. Det lille jeg jobber i butikk er nok ikke nok til at jeg hadde gått til sak mot en arbeidsgiver feks.

Det er helsefag ja, sykepleie :-) hadde det vært en annen type jobb kunne jeg sikkert kara meg igjennom det, men å skulle løfte og styre med folk hele dagen med migrene.... Det funker dårlig! Har i allefall vært på plass resten av uken uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Og der kom Mars! Godt i gang er vi allerede. Jeg er ferdig med min første praksisperiode på studiet som jeg fikk bestått med glans, noe jeg er kjempeglad over! Videre bør jeg nok begynne på eksamensperioden litt tidlig, og ikke ta det største skippertaket slik jeg gjorde i fjor. Jeg hadde planer om å ta opp en eksamen, men må visst vente til høsten neste år. Kjedelig, men sånn er det!

Jeg tar en liten oppsummeringsrunde:

Prosjekt Vekttap:
Som dere ser i oversikten over har jeg bare gått ned ca 3kg siden Januar, noe som absolutt ikke er noen stor vektnedgang. Jeg vil uansett si meg fornøyd, ettersom det har blitt servert både frokost og middag på praksisplassen og det har blitt en del mat både her og der. Nå etter ferdig praksisperiode har jeg tatt opp tråden igjen, og jeg ser vekta har begynt å røre seg litt igjen. Håper å veie 60kg innen 07. April - ca 0.5kg vekttap i uken. 

Et konkret tiltak jeg skal forsøke å gjennomføre for å nå dette målet er å gå 1 times tur hver dag. Ikke noe større, ikke noe mindre. Sånn utenom å fortsette med sunn kost da, så klart!

Prosjekt Privatøkonomi:
Februar var min ultimate "kutt-i-forbruk" måned, noe som faktisk har strukket seg inn i Mars. Jeg er på ingen måte fanatisk, men har begynt å tenke meg om før jeg drar kortet. Jeg endte opp med å gå i "minus" med 75kr, noe som jeg anser som helt strålende ettersom jeg både trengte:

- Akutt-time hos fysioterapauten (650kr)
- Optikertime pga plutselige øyeproblemer (495kr)
- Togbilletter for å dra hjem til en begravelse (332kr)
- Erstatning av en bukse som spjæret (142kr)(Et familiemedlem dekket resten)

Som ikke var planlagt i budsjettet. Endte også med å kjøpe en del ting jeg kunne droppet:
- Kaffe på kaffebrenneriet (32)
- TO streamingtjenester jeg hadde glemt å fjerne abbonement på (258)
- Kaffe på ferjen (27)
- Farris på bensinstasjon (26)
- Sminke av en venn som var på Taxfree (540)
- Ansiktsrens noe annet apotekvare (490)
- Mat med en venn på kafé (200)
- FINN-kjøp (200)
- Vaffel på ferjen (28)
- Mummikopp (149)

Så totalt sett, hadde alt gått som smurt og jeg hadde tenkt meg litt mer om (det er sånt som skjer) hadde jeg spart meg 3 569,-.... Med andre ord så er det sant som de sier: mange bekker små gjør en stor Å. Likevel var jeg bare 75kr utenfor budsjett... Så her ser jeg det kan spares inn mye mer, og det skal gjøres videre tak for å kutte ut alle de små kostnadene. 

Jeg syntes privatøkonomi er alt for artig.... 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...