Gå til innhold

Hvordan takke nei til jobbtilbud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan takke nei til et jobbtilbud? 

Det har dukket opp en jobb som er bedre for meg akkurat nå, men det passer seg ikke å si i denne sammenhengen.

Det var jo jeg som søkte hos de og jeg føler det er litt ekkelt å skulle takke nei etter 3 intervjurunder osv, så hvordan gjør man det på en pen og profesjonell måte? Føler jeg har kastet bort tiden deres, men det var aldri meningen😕 Jeg hadde tenkt til å takke ja, men fikk et bedre tilbud i nåværende jobb så da passer det mye bedre.

Anonymkode: 57bca...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ringt dem, takket dem for interessen og at du dessverre må takke nei til stillingen. Og ønsket dem lykke til videre. 

Som regel lager de vell en liste over kandidatene nr 1 og nr 2 etc. Så da tilbyr de jobben litt den neste kandidaten. 😊 

Anonymkode: d1388...396

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig det, bare si den ekte grunnen du gav over her, alle forstår at man tar det beste tilbudet :) Har opplevd akkurat det der da jeg skulle ansette og jeg likte jo ikke søkeren dårligere, syntes bare det var synd jeg ikke hadde mulighet til å matche....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare si det akkurat som det er; at du har fått tilbud om en annen jobb som passer deg bedre. 

Det er ikke unormalt at jobbsøkere søker på flere jobber samtidig. Intervjuene er ikke bare for at bedriften skal vurdere deg; det er også du som skal vurdere bedriften og jobben de tilbyr. Begge parter har like mye lov til å si at neitakk, dette var nok ikke det vi var ute etter. Det er ikke mer frekt av deg å si at neitakk, du foretrekker nok en annen jobb, enn det ville vært av bedriften å si at neitakk, vi foretrekker en annen søker. 

Jeg var i samme situasjon i høst, jeg søkte 3 jobber samtidig, var til flere intervjurunder hos alle, og fikk tilbud om alle tre. Da sa jeg enkelt og greit neitakk, jeg har fått tilbud om en annen jobb som passer bedre for meg et annet sted, lykke til videre i ansettelsesjakten. Helt greit. De hadde begge flere søkere, og ga meg bare et par dagers betenkningstid så de raskt kunne gi tilbud til nestemann på listen om jeg ikke ville ha jobben. 

Anonymkode: 1b9ba...ef7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en jobb en gang følte meg uvel der så jeg skrev en e post til sjefen og forklarte meg hvordan jeg følte det og jeg beklaget meg.

Anonymkode: caf5b...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem; Takk nei til stillingen og fortell at du har fått et bedre tilbud fra nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1514c...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar ☺️

Betryggende å høre at det er vanlig at de har flere de kan tilby jobben til. Første gang jeg takker nei til en jobb JEG har søkt på og hadde veldig lyst på, så derfor det er så ubehagelig, vil jo ikke at det skal bli dårlig stemning. 

 

TS

Anonymkode: 57bca...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si til dem at du har fått et annet tilbud og høre med dem om de kan øke sitt tilbud. Hvis du ikke er fornøyd med en eventuell økning så sier du nei takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...