Tvix87 Skrevet 20. januar 2017 #1 Skrevet 20. januar 2017 Hei For 5 år siden fikk jeg mitt første migrene anfall, og de siste 2 årene har det bare forverret seg. Jeg har gått til utredning hos nevrolog, og etter å ha prøvd ulike forebyggende medisiner uten bedring, skal jeg nå få henvisning til å prøve botox behandling. Jeg har tatt både MR og EEG, hvor det var funn på sistnevnte som er typisk for migrene. Jeg har migrene med aura, og det er ofte at de andre symptomene er like ille som hodepinen. Jeg får da kvalme/oppkast, synsforstyrrelser, veldig stiv nakke hvor smertene strekker seg oppover hodet, lysskyhet, veldig følsom og humørsvingninger (trist/irritabel). Samt at jeg ofte blir veldig svimmel og beina føles som gele. I løpet av en mnd har jeg 10-20 dager med hodepine/migrene. De dagene hvor jeg ikke har direkte hodepine eller migrene, er jeg ofte trøtt og sliten av anfall som er på vei til å gå over. De siste månedene har vært en utfordring, da jeg har null energi til å være med venner eller finne på ting etter jobb. Jeg er sykepleier og der hvor jeg jobber er det til tider veldig krevende pasienter og mye psykisk stress. Kjenner at jobben sliter meg ut og migrenen var også noe som startet samtidig som jeg var ferdig utdannet. Har jobbet på samme avdeling hele tiden. Jeg har lyst til å bytte jobb, men pga ulike årsaker vil ikke det være mulig før til høsten. De siste 6 månedene har jeg kommet meg på jobb uansett hvordan formen har vært, så sant ikke migrenen har holdt meg sengeliggende. Noe som vil si at jeg ofte er på jobb med migrene, og det er kun anfallsmedisiner som holder meg ut gjennom vakta. Det er høyt sykefravær hos oss, noe som jeg føler gjør det enda vanskeligere å ringe meg syk. Er mange ganger hvor jeg ligger å kaster opp pga migrenen før jeg begynner, men å ringe meg syk er ikke noe alternativ da jeg vet det blir vanskelig for de som allerede er på jobb å få noen til å dekke vakten min. Vil tørre å påstå at jeg har over snittet med viljestyrke og en god porsjon av "flink pike syndromet". Dessverre begynner jeg å kjenne nå at dette ikke går lenger. Jeg kjenner meg igjen i mange av punktene på en depresjon, og tårene er aldri langt unna. Har også den siste tiden hatt flere opplevelser av at jeg skal besvime, som spesielt kommer under stressende situasjoner når det passer som dårligst. Jeg har vært åpen om migrenen til min nærmeste leder som er veldig forståelsesfull, men hun er ikke klar over hvor ille det faktisk har vært den siste tiden da jeg har kommet meg på jobb uansett form. Jeg unngår også å fortelle om plagene mine til kollegaer, da jeg ikke vil være til bry for dem med mine plager. Det har selvfølgelig vært nødvendig å informere de noen dager når anfallene er vanskelig å skjule, og jeg har vært nødt til å trekke meg litt tilbake i rolige omgivelser. Har vurdert å ta kontakt med fastlegen min og be om sykmelding, men er redd for hvordan legen stiller seg til det og om det i det hele tatt er årsak nok. Føler meg så alene om dette, da ingen jeg kjenner er plaget med migrene. Det jeg lurer på er om det er noen som er i samme eller lignende situasjon? Hvordan fungerer dere i hverdagen og i kombinasjon med jobb? Tusen takk for at du tok deg tid til å lese:)
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #2 Skrevet 20. januar 2017 Hei hei Du er nok ikke alene, jeg har også kronisk migrene og har anfall i mild eller alvorlig grad daglig. Jeg fungerer ikke i daglig livet i det hele tatt, har vært borte fra jobb i 5 år nå og klarer meg dårlig på hjemmebane i tillegg. Bare en tur på butikken eller på besøk hos kjente gjør at jeg blir sengeliggende i flere dager. Jeg har prøvd alt av behandling føler jeg, fysioterapi, kiropraktor, naprapat, psykomotorisk fysioterapi, osteopat, akupunktur og til og med healing ( ja jeg er desperat). Har også testet ut forskjellige medisiner forebyggende med blodtrykksmedisin, epilepsimedisin, sarotex og botox og ingenting hjelper og jeg blir mer og mer motløs. Det var visst ikke et oppmuntrende svar det her, men du er i alle fall ikke alene om å ha det slik, selv om det er en fattig trøst... Lykke til med botox behandling, vet det kan hjelpe for mange. Stor trøsteklem til deg☺ Anonymkode: 57935...f9b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #3 Skrevet 20. januar 2017 Hei, jeg har også hatt det ganske likt som deg, og jeg hadde ikke sjangs til å jobbe, ble sykemeldt i 3 mnd og fikk endelig botox som hjalp. Men botox var ingen endelig løsning, min migrene er utløst av stress/søvnmangel/alkohol/høye lyder, og jeg må dermed passe veldig på for å ikke få et anfall. Går forebyggende til kiropraktor da det umiddelbart løser opp en del av spenningene i nakke og skuldre, og holder meg unna konserter og rødvin f. eks. Du må rett og slette sette din egen helse først. At sjefene dine ikke klarer å dekke opp ved sykdom er faktisk ikke ditt ansvar som medarbeider, det er leders ansvar. Anonymkode: b57e5...a96
Gjest LadyAntebellum Skrevet 20. januar 2017 #4 Skrevet 20. januar 2017 Min migrene roet seg veldig da jeg begynte på forebyggende medisiner, blodtrykksmedisinen atacand. Hjalp ikke og begynne direkte på 16 mg, prøvde det uten hell. Forsøkte senere og begynne på 8 mg for så og trappe opp til 16 mg etter en stund. De gav meg et nytt liv..
Tvix87 Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2017 Tusen takk til dere som har svart!:) Selvom jeg ikke unner noen å ha det sånn, er det godt å vite at man ikke er alene om å ha det sånn. Jeg har også prøvd både naprapat, kiropraktor og fysio. Dette har hjulpet noe på smertene i nakken, men det har ikke vært noe langvarig effekt. Har vurdert akupunktur og healing, for man blir desperat etter å finne en løsning. Ulike typer forebyggende medisiner er også forsøkt uten effekt. Blir en tur til legen imorgen å fortelle hvordan ting ligger ann, så får vi se hva veien videre blir. Vet jeg må bli flinkere på å prioritere min egen helse. Merker at migrenen min blir lettere utløst av stress og dårlig søvn, noe som er vanskelig å unngå da man har en stressende jobb og jobber turnus. I tillegg til at man skal fungere på hjemmebane.
Kroniskmigrene88 Skrevet 22. januar 2018 #6 Skrevet 22. januar 2018 Hei Tvix87 og tusen takk for at du skrev dette innlegget. Jeg føler at jeg kunne ha skrevet det 100% selv, og jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver. Noen ganger er det godt å høre at man ikke er alene om å være en situasjon som er utrolig vanskelig. Jeg har også prøvd forebyggende medisiner uten effekt (heller forverring), og har prøvd ut ulike triptaner. Har enda ikke forsøkt botox. Jeg er i en arbeidssituasjon nå som ikke går overens med migrenen min. Jeg jobber som lærer og klarer ikke å si at jeg har migrene på jobb, som fører til at hele dagen blir ødelagt. Ofte må jeg rett hjem å legge meg etter jobb for å ha overskudd til neste arbeidsdag. Jeg forsøker så godt jeg kan for å ikke stresse, men føler at anfallene kommer uansett. Det jeg lurer på er hvilke medisiner du har prøvd hittil, samt hvordan de ulike medisinene har fungert for deg? Jeg har vært hos utredning hos nevrolog, men ingen av de medisinene jeg har fått (7 ulike) fjerner anfallene mine. Har du prøvd avspenningsøvelser? Jeg vurderer nå å sykemelde meg men er så bekymret for økonomi og fremtiden. Igjen, tusen takk for at du delte hvordan hverdagen din er slik at jeg innser at jeg ikke er alene.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #7 Skrevet 22. januar 2018 Sliter med akkurat det samme som deg. Har prøvd masse forskjellige medisiner, som bare fungerte bittelitt og hvor bivirkningene var utrolig fremtredende og hemmet meg like mye, om ikke mer. Har prøvd botox og det fungerer bedre enn alt annet jeg har prøvd. Fungerer såpass, at jeg "fungerer" i hverdagen (i deltidsjobb) de første månedene etter botoxinjeksjonen. Min lege har sagt det må gå minst 4 mnd mellom hver injeksjon. Og dessverre er det så lange ventelister at det ofte går 6 måneder mellom. Noe som da vil si at jeg ikke har noe særlig "liv" i 3-4 måneder før neste injeksjon. Jeg får flesteparten i hodebunnen, men ofte en i pannen på høyre side og en under øye på høyre side, noe som gjør meg "skakk" i ansiktet. Jeg klarer ikke å heve øyenbrynet og det "synker" på en måte nærmere øyet og klarer heller ikke smile på høyre side. Så ser litt rar ut med denne behandlingen, men er uansett bedre enn å ha så sterke smerter som jeg har uten botox. Anonymkode: 17c6d...0f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå