Gå til innhold

Lite kalium

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg beskjed fra legen min om at blodprøvene jeg hadde tatt viste at jeg hadde for lite kalium. Noen som vet hva som kan være årsaken til det? Jeg er 23 år gammel, normalvektig. Jeg spiser mat. Ikke den sunneste i verden riktig nok. Men det som plaget meg var at legen mente at jeg sannsynligvis kastet opp maten min, det er noe jeg ikke gjør. Det er ikke noe særlig å bli mistrodd, og samtidig blir jeg redd for at jeg kan ha en eller annen sykdom? Forsto det slik at det er skadelig for hjertet å ha lite kalium?

Anonymkode: b76c7...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kalium mister du ved oppkast og diare. En måte å avsløre om man kaster opp på, er å måle kalium og andre elektrolytter i en blodprøve. 

Spis bananer, de er gode kilder til kalium. 

Anonymkode: 1775e...534

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kalium mister du ved oppkast og diare. En måte å avsløre om man kaster opp på, er å måle kalium og andre elektrolytter i en blodprøve. 

Spis bananer, de er gode kilder til kalium. 

Men jeg verken kaster opp eller har diare. Så hvordan kan jeg ha lite kalium da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg verken kaster opp eller har diare. Så hvordan kan jeg ha lite kalium da?

Spør legen. 

Skrevet

Kjapt søk sier dette (vitus apotek) Kaliummangel kan oppstå ved langvarig diaré og oppkast, bruk av visse typer vanndrivende medisiner, ved langvarig bruk av kortisontabletter, ved ubehandlet diabetes, og ved nyresykdommer. Stort inntak av kaffe, alkohol, sukker og lakrisrot kan også føre til kaliummangel

Skrevet

Har fått påvist dette mange ganger uten at det har vært noe mer som har vært galt med meg. Ikke er jeg alkoholiker og ikke liker jeg sjokolade. Om du ellers er frisk og fin ville jeg ikke brydd meg med mindre legen din prakker på deg noe.

Anonymkode: 54698...508

Skrevet

Du sier du spiser mat, men ikke den sunneste i verden. Kan det være at du rett og slett ikke får i deg nok kalium?

Kan være at tarmen ikke tar opp nok næring. Det kan komme av mange grunner. Chron's, LGS, infeksjoner og til og med bendelorm om du har vært i et land hvor det er mere vanlig. Be om full utredning neste gang

Anonymkode: e1114...12c

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fått påvist dette mange ganger uten at det har vært noe mer som har vært galt med meg. Ikke er jeg alkoholiker og ikke liker jeg sjokolade. Om du ellers er frisk og fin ville jeg ikke brydd meg med mindre legen din prakker på deg noe.

For lite kalium kan gi alvorlige komplikasjoner, som hjerteproblemer. Ts bør høre på og følge legens råd. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For lite kalium kan gi alvorlige komplikasjoner, som hjerteproblemer. Ts bør høre på og følge legens råd. 

Hvor skrev jeg at hun ikke skulle høre på legen?

Skrevet

Om legen tror du kaster opp, så kanskje du er veldig tynn? Dersom du spiser for lite kan du få vitaminmangler

Anonymkode: 75d28...dd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...