lille pille Skrevet 5. november 2015 #19921 Del Skrevet 5. november 2015 Som sagt, når du tillegger Inobyce meninger du ikke vet om hun har, så oppstår det misforståelser.Jeg må spørre: Hvordan kan du vite at Inobyce var skuffet over privatpersonen Caroline, og ikke bloggeren (den ansatte) Caroline? Du ser vel at det er en forskjell, og at det er viktig å skille de to? Okei, er det dette som er misforståelsen?Her er definisjonene jeg har diskutert ut i fra:Bloggen hennes = rå markedsføring + personlig Carolinepersonlig Caroline = den hun utgir seg for å være = sannhet + tull + overdrivelse+ underdrivelse + løgn + .... Den "personlige" eller "Caroline" har aldri vært ment å peke på hvordan hun er i det virkelige liv, på ordentlig. Jeg har hele tiden trodd det har vært underforstått at det er den hun utgir seg for å være. Du må gjerne kalle det "bedriften", jeg har bare litt problemer med å kalle det fordi jeg ikke vet hva hun ønsker å dele og ikke. Jeg har tenkt på den personlige rollen hun har i bloggen, og den personen leserne møter. Og jeg tenker at enkelte kan bli skuffet over den Caroline som de møter i bloggen - at de får inntrykk av at hun er en annen enn den hun virkelig er. Og jeg mener det er denne personlige Caroline som skaper tillit i bloggen (igjen: den hun utgir seg for å være). Det er ikke testing av negllakk og skolisser som skaper tillit og interesse. Det er henne, og det hun deler. Og derfor: kanskje man ikke burde ha så store forventninger til bloggere generelt. Man forventer at de snakker sant, men så er det ingenting som hindrer de i å lyve. Og så blir man skuffet. Sikkert skuffet over bloggen generelt, men også skuffet over personen Caroline (den hun utgir seg for å være) fordi hun løy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 5. november 2015 #19922 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Okei, er det dette som er misforståelsen? ......Jeg har forklart over hva jeg oppfatter du misforstår. Jeg orker ikke å ta en ny runde med det, så jeg setter en strek for videre diskusjon. Endret 5. november 2015 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 5. november 2015 #19923 Del Skrevet 5. november 2015 En viktig forutsetning for debatten er at man er innforstått med at det privatpersonen caroline deler på blogger er også bedriften caroline. Problemet med blogger er at skillet mellom person og bedrift er syltynt. Derfor kan man godt bli skuffet over hvordan privatpersonen CBE oppfører seg i blogger, da hun på bloggen er bedriftens ansikt utad.Og ang kunder - jeg vil absolutt si at leserne er kundene. Det er annonsørene som har betalt for annonseplass ja, men de kjøper jo spalteplass fordi leserne av blogger kjøper produktene. De betaler 90 000 for et innlegg på instagram for svarte, de driver ikke med veldedighet fordi de synes CBE er så søt og snill 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 5. november 2015 #19924 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Jeg synes du argumenterer på en underlig måte, og noterer meg igjen at du psykologiserer hele problematikken. Denne tråden handler ikke (slik jeg ser det, i hvert fall, den består av mange ulike bidrag) om enkeltpersoners emosjonelle problemer eller sarte sinn. Den diskuterer et samfunnsfenomen med konsekvenser på samme nivå. Den kritiske lesningen av CBEs blogg har fått fram i lyset hvordan en hel bransje tjener penger ved å utnytte gråsoner og smutthull i loven for å maskere kjøpt og betalt innhold som fri og uavhengig "personlig dagbok og anbefalinger" så godt det lar seg gjøre. Blogger har lesere i samme størrelsesorden som nettaviser, og kjemper om de samme annonseinntektene, men med noen helt andre spilleregler mht profesjonalitet og redelighet overfor leserne sine. De tar seg friheter og tar seg arrogant til rette på måter avisene ikke (til nå) har kunnet drømme om å gjøre, og tilbyr annonsører en form for markedsføring uten bremser eller prinsipper som de ikke får via tradisjonelle annonsekanaler. Konsekvensen er blant annet at avisene taper i kampen om annonsørene, og sliter økonomisk. Feks har BT akkurat varslet store oppsigelser i redaksjonen i løpet av det kommende året. Samtidig tar avisene opp kampen ved å forsøke å slå seg opp på samme vis som bloggerne, dvs via content marketing, med stoff i det absolutte grenselandet mellom annonser og redaksjonelle saker. Vi risikerer i sum å stå igjen uten en fri og uavhengig presse om vi ikke går i rette med denne utviklingen, eller i det minste med en presse vi ikke lenger tar på ordet eller stoler på, pga mistanker om bakenforliggende økonomiske interesser og bindinger som styrer alt vi leser. Og en fri og uavhengig presse er som kjent et av de viktigste bestanddelene i et demokratisk samfunn.Med andre ord: Debatten i denne tråden dreier seg om noe mer enn enkeltpersoners følelser og krenkethet, og kan heller ikke løses med at enkeltpersoner skjermer seg fra blogglesning fordi de blir så opprørt over det. Man må rett og slett heve blikket litt mer her.Jeg har ikke fulgt denne debatten. Jeg bare kastet meg på noe jeg leste, og undret meg over hvorfor noen har så store forventninger til en blogg. Altså, forventningen om at bilder ikke blir redigert eller at f.eks. kommentarfelt sensureres. Jeg syns det er rart at folk ikke tror at dette forekommer, at man blir lei seg eller skuffet når man finner det ut. At man tror at bloggen blir drevet på en 100% moralsk/etisk redelig måte. At man faktisk forlanger redelighet. Jeg syns det er litt naivt, og lurte på hva som var bakgrunnen for denne naiviteten.Man skal være varsom med mye av det man finner på nettet, og vi omgir oss av illusjon av helt vanige folk både på facebook og instagram. Forskjellen er kanskje at disse ikke tjener noen penger. Så det er der jeg begynte, og så har folk dratt dette i ulike retninger, og så har diskusjonen endt i en eller annen uinteressant suppe som jeg ikke lenger vet hva er. Jeg er ikke interessert i å diskutere de andre sidene av bloggvirksomheten, og det kan kanskje oppfattes som underlig. Jeg er interessert i mye annet i samfunnet, men ikke akkurat dette. Endret 5. november 2015 av lille pille 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 5. november 2015 #19925 Del Skrevet 5. november 2015 Du diskuterer ikke med noen i denne tråden, lille pille, du snakker med deg selv. Du responderer ikke på innleggene du siterer og svarene du får. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zokutine Skrevet 5. november 2015 #19926 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg syns det innlegget hun skrev om hvor tungt hun hadde det fordi hun følte hun ikke hadde tid til studiet, er et hån mot de som faktisk "MÅ" gjennomføre studiene sine for å få en jobb. Og for å slippe å måtte betale tilbake stipend osv. Veldig mange som studerer fulltid, har barn og jobber i tillegg. DET er tøft gjort! I tillegg har hun fått det sponset! Hun hadde vel ikke akkurat planer om å bli PT på et treningsstudio, målet var vel bare å kunne dele tips med leserne? Men, som andre her også skriver, hun har så skyhøye forventninger til seg selv om at alt skal fremstilles så perfekt, (og er dårlig på å prioritere tiden sin riktig) så det kan hende at hun oppriktig føler at livet hennes er så hektisk. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 5. november 2015 #19927 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg syns det innlegget hun skrev om hvor tungt hun hadde det fordi hun følte hun ikke hadde tid til studiet, er et hån mot de som faktisk "MÅ" gjennomføre studiene sine for å få en jobb. Og for å slippe å måtte betale tilbake stipend osv. Veldig mange som studerer fulltid, har barn og jobber i tillegg. DET er tøft gjort! I tillegg har hun fått det sponset! Hun hadde vel ikke akkurat planer om å bli PT på et treningsstudio, målet var vel bare å kunne dele tips med leserne? Men, som andre her også skriver, hun har så skyhøye forventninger til seg selv om at alt skal fremstilles så perfekt, (og er dårlig på å prioritere tiden sin riktig) så det kan hende at hun oppriktig føler at livet hennes er så hektisk. Tror jammen meg at jeg skal skrive et brev til Lånekassen, de sponset meg jo - sånn teknisk sett og prøve meg på det samme (dog, i mitt tilfelle var det en alvorlig hodeskade, og det er muligens en litt mer vektig grunn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille pille Skrevet 5. november 2015 #19928 Del Skrevet 5. november 2015 Hehe, ja. Vi bare stadfester uenighet på hver vår kant, og har nok helt ulike interesser med tanke på hva vi ønsker å diskutere. Tror ikke det er noen av oss som får noe ut av det Jeg har jo aldri lest førsteposten i tråden, og det er det alltid dumt å ikke gjøre. Dette var kanskje ikke helt tråden for mine spørsmål og undringer.Lykke til videre med "bloggarbeidet" her inne. Jeg syns jo det er fint at ting på bloggen hennes har blitt avslørt. Hun har sikkert flere svin på skogen! Regner med det blir førstesiden på VG neste gang noe dukker opp, så jeg får det vel med meg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
el-len Skrevet 5. november 2015 #19929 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg sier det igjen. Jeg mistenker betalte følgere. Det kan da ikke finnes så mange enfoldige folk, som også er interessert av CBE og orker kommentere og følge. Kanskje har noen betalt personer for å følge? og kommentere? På Instagram har hun tusenvis av såkalte spøkelsesfølgere som ikke er reelle brukere. Når det gjelder kommentarer på bloggen, trenger de ikke å ha betalte følgere for å få kommnetarer, det er da bare å skrive selv.Hvis man ser på spriket mellom hvor mange positive kommentarer om hvor motiverende hun er under blogginnlegget om at hun ville inspirere til trening tidlig på morgenen, og hvor mange som faktisk har slengt seg på på Instagram (jeg ser 9 innlegg med hashtagen hun lagde, og to av dem er fra henne selv), så begynner man jo å lure... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 5. november 2015 #19930 Del Skrevet 5. november 2015 Hehe, ja. Vi bare stadfester uenighet på hver vår kant, og har nok helt ulike interesser med tanke på hva vi ønsker å diskutere. Tror ikke det er noen av oss som får noe ut av det Jeg har jo aldri lest førsteposten i tråden, og det er det alltid dumt å ikke gjøre. Dette var kanskje ikke helt tråden for mine spørsmål og undringer.Lykke til videre med "bloggarbeidet" her inne. Jeg syns jo det er fint at ting på bloggen hennes har blitt avslørt. Hun har sikkert flere svin på skogen! Regner med det blir førstesiden på VG neste gang noe dukker opp, så jeg får det vel med meg. Beklager men jeg er helt nødt til å svare her selv om dere ser dere ferdige med diskusjonen. Jeg har vært opptatt på jobb så har ikke fått lest det siste i tråden før nå. Det er da veldig som mine følelser skal diskuteres 😂Jeg kan fortelle at Asti er mye nærmere enn det du er lille pille 😉 Jeg gir katta i om Caroline faktisk spiser de yoghurtnøttene hun viser bilde av. Og jeg skjønner faktisk at hun ikke nødvendigvis viser sitt egentlige jeg på bloggen. Men jeg blir lei meg over hvordan bloggere (ikke bare Caroline) gjør sitt ytterste for å få meg til å kjøpe de produktene de reklamerer for. De skjuler det er reklame. De later som om de er veninnen min. De forteller historier som (kanskje) er personlige for å få min tillit. De svarer meg i kommentarfeltet slik at jeg føle meg hørt. Alt for å få de pengene som noen andre er villige til å betale for jeg blir lurt. Jeg er voksen og skjønner Caroline ikke forteller sannheten, men gjør min snart teenåring det? Det tror ikke jeg Jeg blir lei meg over uærlighet og bedrag generelt i samfunnet. Det er ikke slik at jeg er så naiv jeg ikke skjønner det forekommer hele tiden, men jeg skulle så inderligt ønske det ikke er slik. Ja, jeg har et ønske om at mine medmennesker skal bli mer redelige og gjøre sitt beste for å gjøre dette til en bedre verden. Tenk så mye bedre verden hadde vært da? Å slutte å forvente at medmenneskene mine skal oppføre seg moralsk bra mener jeg er en fallitterklæring. Caroline sin blogg inneholder så mange av de elementene jeg misliker. Jeg har for lengst sluttet å lese bloggen hennes men jeg kommer ikke til å slutte med å være kritisk til hvordan hun og mange andre bloggere driver på. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 5. november 2015 #19931 Del Skrevet 5. november 2015 Psst.. Caroline Berg Eriksen! Du har vært slurvete på haka med "lys og skygge" på det siste bilde i kjole-innlegget. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 5. november 2015 #19932 Del Skrevet 5. november 2015 En viktig forutsetning for debatten er at man er innforstått med at det privatpersonen caroline deler på blogger er også bedriften caroline. Problemet med blogger er at skillet mellom person og bedrift er syltynt. Derfor kan man godt bli skuffet over hvordan privatpersonen CBE oppfører seg i blogger, da hun på bloggen er bedriftens ansikt utad.Og ang kunder - jeg vil absolutt si at leserne er kundene. Det er annonsørene som har betalt for annonseplass ja, men de kjøper jo spalteplass fordi leserne av blogger kjøper produktene. De betaler 90 000 for et innlegg på instagram for svarte, de driver ikke med veldedighet fordi de synes CBE er så søt og snillVeldig enig med deg. Hva som er privat-Caroline og hva som er blogg-Caroline er det ingen av leserne som vet. Men det vi vet er at bloggen prøver å framstå som om det er privat-Caroline som skriver der. Det er hele imaget til bloggen. Så at det blir kluss i hva som et hva når man kommenterer kan neppe den som kommenterer lastes for. Er også enige i at vi er en kunde. Vi betaler bloggen i form a klikk som bloggen etterpå omsetter i penger. Uten klikk, ingen penger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 5. november 2015 #19933 Del Skrevet 5. november 2015 Hvis man ser på spriket mellom hvor mange positive kommentarer om hvor motiverende hun er under blogginnlegget om at hun ville inspirere til trening tidlig på morgenen, og hvor mange som faktisk har slengt seg på på Instagram (jeg ser 9 innlegg med hashtagen hun lagde, og to av dem er fra henne selv), så begynner man jo å lure...Men om man har privat profil dukker ikke bilder med hashtaggen opp, så mulig flere er med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
el-len Skrevet 5. november 2015 #19934 Del Skrevet 5. november 2015 Men om man har privat profil dukker ikke bilder med hashtaggen opp, så mulig flere er med. Men da er hele inspirere-hverandre-effekten borte for de som har en privat profil, siden de andre deltakerne ikke ser hashtagen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bergensia Skrevet 5. november 2015 #19935 Del Skrevet 5. november 2015 Men da er hele inspirere-hverandre-effekten borte for de som har en privat profil, siden de andre deltakerne ikke ser hashtagen?Nettopp Får håpe den lille gjengen finner glede i hverandre på tredemølla klokka 6 i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 5. november 2015 #19936 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg må bare dele - https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/922950997788356/LKE er her fremdeles usikker på om første blogginnlegget vedr. Sophie Elise sin kampanje for Norsk Folkehjelp skulle merkes, jfr. http://imgur.com/qBU7nJF (skjermbilde), og argumenterer for at det ikke trengs, jfr. http://imgur.com/JcPai4aHeldigvis kommer Gry Nergård fra Forbrukerombudet inn og "setter han på plass", jfr. http://imgur.com/zjfh68n (skjermbilde).Å blottlegge sin uvitenhet slik LKE har gjort i denne saken, må jo være flaut. Spesielt når han mener de er så flinke itl å tolke regelverket vedr. egen blogg. Kanskje på tide å innse sine begrensninger, LKE? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 5. november 2015 #19937 Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Jeg må bare dele - https://www.facebook.com/groups/183381455078651/permalink/922950997788356/LKE er her fremdeles usikker på om første blogginnlegget vedr. Sophie Elise sin kampanje for Norsk Folkehjelp skulle merkes, jfr. http://imgur.com/qBU7nJF (skjermbilde), og argumenterer for at det ikke trengs, jfr. http://imgur.com/JcPai4aHeldigvis kommer Gry Nergård fra Forbrukerombudet inn og "setter han på plass", jfr. http://imgur.com/zjfh68n (skjermbilde).Å blottlegge sin uvitenhet slik LKE har gjort i denne saken, må jo være flaut. Spesielt når han mener de er så flinke itl å tolke regelverket vedr. egen blogg. Kanskje på tide å innse sine begrensninger, LKE? Jeg så det samme og er glad for at hun følger med så han ikke kan poste samme feilinformasjon ti ganger. Forstår ikke hvorfor han fortsetter med det? Hun har tidligere forklart på siden at han tar feil, men han fortsetter å poste det som "bevis". Dessuten er det ikke noe dom som LK hevder. Det er et vedtak... Endret 5. november 2015 av Evans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 5. november 2015 #19938 Del Skrevet 5. november 2015 Tungnem type. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 5. november 2015 #19939 Del Skrevet 5. november 2015 Jeg så det samme og er glad for at hun følger med så han ikke kan poste samme feilinformasjon ti ganger. Forstår ikke hvorfor han fortsetter med det? Hun har tidligere forklart på siden at han tar feil, men han fortsetter å poste det som "bevis". Som Nergård skriver, så har hun svart (han) to ganger tidligere. Likevel "går det ikke inn". Jeg vet ikke hva man skal kalle slikt.... Det er iallefall greitt å kunne vise frem eksempler på at LKE ikke (nødvendigvis) vet hva han snakker om, når han skal tolke markedsføringsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 5. november 2015 #19940 Del Skrevet 5. november 2015 Som Nergård skriver, så har hun svart (han) to ganger tidligere. Likevel "går det ikke inn". Jeg vet ikke hva man skal kalle slikt.... Det er iallefall greitt å kunne vise frem eksempler på at LKE ikke (nødvendigvis) vet hva han snakker om, når han skal tolke markedsføringsloven.Han ser det han vil se, og det han har sett som han egentlig ikke vil se, det overser han glatt, og forsetter å se hva han egentlig vil se. Da er det godt at det er noen som faktisk går inn å viser han hvor dumt det er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg