Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

Skattelistene taler jo for seg selv og sier noe om det vi har vist hele veien. Ja det reklameres MYE og det er der inntjeningen ligger. Tallet som skattelisten viser er jo bare hva hun tar ut i lønn, den sier ikke noe om inntjeningen til Treasure og hva LK også tar ut i lønn. Så inntjeningen er nok mye større.

Det er absolutt helt greit at bloggingen er lønnsom, det jeg ikke setter pris på er at hun har svarer så hardnakket nei til at hun reklamerer. Hun er veldig på den at det er like mange annonseinnlegg som tidligere. Benekter at så og si alle innlegg består av produktplassering. Det syns jeg er ugreit.

Camilla Phil bloggen er forvørig mye dårligere på å merke reklame enn hva CBE bloggen er.

Når det gjelder matblogger som eks. Trines matblogg så virker det til at hun er flink til å merke når det er sponset. Da er det også mye mer fair.

Det er interessant å ta en titt på Treasures A.S på proff.no og inntektstallene som brukes i VG. Også interessant å se på inntektsforskjellene mellom bloggerne, det slo ikke helt ut som jeg hadde tenkt meg. Det betyr nok at det er svært ulikt hvordan man organiserer det økonomiske rundt bloggen. Noen skattlegges som privatpersoner, andre har opprettet enkeltmannsforetak, eller A.S. Som med alt annet i bloggverden så er det ikke så gjennomsiktig som man skulle ønske seg. Heldigvis er skattlegging i Norge noe som reguleres av instanser som både har klare regler og myndighet til å gjennomføre konsekvenser dersom man ikke har forholdt seg til reglene:)

Edit: rettet et par skikkelig ræva rettskrivingsfeil

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skattelistene taler jo for seg selv og sier noe om det vi har vist hele veien. Ja det reklameres MYE og det er der inntjeningen ligger. Tallet som skattelisten viser er jo bare hva hun tar ut i lønn, den sier ikke noe om inntjeningen til Treasure og hva LK også tar ut i lønn. Så inntjeningen er nok mye større. 

Det er absolutt helt greit at bloggingen er lønnsom, det jeg ikke setter pris på er at hun har svarer så hardnakket nei til at hun reklamerer. Hun er veldig på den at det er like mange annonseinnlegg som tidligere. Benekter at så og si alle innlegg består av produktplassering. Det syns jeg er ugreit. 

Camilla Phil bloggen er forvørig mye dårligere på å merke reklame enn hva CBE bloggen er. 

Når det gjelder matblogger som eks. Trines matblogg så virker det til at hun er flink til å merke når det er sponset. Da er det også mye mer fair. 

LK hadde en lønn på ca. 1.7 mill. 

http://www.fvn.no/okonomi/skatt/Sjekk-topplistene-for-din-kommune-2904642.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Han mottar jo også lønn som fotballspiller. Poenget er at samlet sett så har bloggen/Treasure god inntjening, hvor jeg regner med at det meste kommer fra reklameinntekter. Det sier jo litt om hvor innbringende reklame er og hvor stor påvirkningskraft hun har i forhold til produktene hun anbefaler til sine bestevenninner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mottar jo også lønn som fotballspiller. Poenget er at samlet sett så har bloggen/Treasure god inntjening, hvor jeg regner med at det meste kommer fra reklameinntekter. Det sier jo litt om hvor innbringende reklame er og hvor stor påvirkningskraft hun har i forhold til produktene hun anbefaler til sine bestevenninner. 

Det er jeg fullt klar over. Skrev det kun for å være hyggelig. Men skal liste meg ut av tråden igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi.... CBE ligger nå på 5. plass på blogglisten. 

Har ikke sett henne så langt nede før?

Kanskje det er et vendepunkt? Er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi oi oi.... CBE ligger nå på 5. plass på blogglisten.

Har ikke sett henne så langt nede før?

Jo, det er hun da stadig vekk.

Senest to ulike dager i forrige uke, ser jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Det er jeg fullt klar over. Skrev det kun for å være hyggelig. Men skal liste meg ut av tråden igjen. 

Var ikke meningen at du skulle oppfatte meg som kvass, ikke alltid like lett å få frem nyansene skriftlig :-) Ingen grunn til å liste seg ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LK på Twitter; "..antall klikk er tydeligvis viktigere enn godt journalistisk arbeid...".

Det var jammen meg rette ræva som feis 😂

Nå er ikke jeg den som ønsker å støtte LK, men jeg tror den kommentaren var om en artikkel i en avis, ikke myntet på bloggen til kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den som ønsker å støtte LK, men jeg tror den kommentaren var om en artikkel i en avis, ikke myntet på bloggen til kona.

Takk for at du korrigerer, for jeg misforstod den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har uttalt at hun jobber som journalist ifb med bloggen, derfor er det betimelig å se sammenhenger.

Ellers synes jeg det er utrolig beskrivende at Bergens tidligere ordfører kan risikere fengselsstraff for å la seg bli sponset i håp om å få mer inntekter til egen by, bloggerne gjør derimot ingenting galt..., (ifølge dem selv).

Endret av Vitulina
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har uttalt at hun jobber som journalist ifb med bloggen, derfor er det betimelig å se sammenhenger.

Ellers synes jeg det er utrolig beskrivende at Bergens tidligere ordfører kan risikere fengselsstraff for å la seg bli sponset i håp om å få mer inntekter til egen by, bloggerne gjør derimot ingenting galt ifølge dem selv.

Forskjell på folk vet du 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å ta en titt på Treasures A.S på proff.no og inntektstallene som brukes i VG. Også interessant å se på inntektetsforskjellene mellom bloggerne, det slo ikke helt ut som jeg hadde tenkt meg. Det betyr nok at det er svært ulikt hvordan man organiserer det økonomiske rundt bloggen. Noen skattlegges som privatpersoner, andre har opprettet enkeltmannsforetak, eller A.S. Som med alt annet i bloggverden så er det ikke så gjennomsiktig som man skulle ønske seg. Heldigvis er skattlegging i Norge noe som reguleres av intanser som både har klare regler og myndighet til å gjennomføre konsekvenser dersom man ikke har forholdt seg til reglene:)

Instanser har kanskje myndighet til å gjennomføre konsekvenser dersom man ikke har forholdt seg til reglene, men det gjelder nok ikke FF, slik jeg ser det. Hun er ansatt i eget firma og hever lønn. Opptrer firmaet etter reglene, skal de da påse at de ansatte tar ut ferie, noe FF ikke gjør. Bloggen ruller og går hele året. Ved innberetning av Lønns- og trekkoppgaver er det en rubrikk med feriepengegrunnlag. Lurer på hvordan det løses..Vet det var dikusjon her for et par år siden om dette med plikt til å ta ut permisjon under fødsel, samt plikt til å påse at ansatte tok ut ferie. Det er vel ikke vanskelig å bøye reglene når man sitter både som eier av firmaet og er ansatt. Hvilken instans skulle bry seg her, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er LK ansatt i Treasure han også? Trodde han kun var styreleder, men du har sikkert rett, han gjør jo en innsats vedr. bloggen, så det er vel riktig at både han og FF er ansatt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX

Instanser har kanskje myndighet til å gjennomføre konsekvenser dersom man ikke har forholdt seg til reglene, men det gjelder nok ikke FF, slik jeg ser det. Hun er ansatt i eget firma og hever lønn. Opptrer firmaet etter reglene, skal de da påse at de ansatte tar ut ferie, noe FF ikke gjør. Bloggen ruller og går hele året. Ved innberetning av Lønns- og trekkoppgaver er det en rubrikk med feriepengegrunnlag. Lurer på hvordan det løses..Vet det var dikusjon her for et par år siden om dette med plikt til å ta ut permisjon under fødsel, samt plikt til å påse at ansatte tok ut ferie. Det er vel ikke vanskelig å bøye reglene når man sitter både som eier av firmaet og er ansatt. Hvilken instans skulle bry seg her, tror du?

Mitt innlegg sparket nok mer til FO som ikke akkurat har vist seg som en instans som verken håndhever reglene de lager eller har myndighet til å ilegge bloggerne bøter som ville fått slutt på den skjulte markedsføringen.

Jeg antar at bedriften har skaffet seg hjelp på regnskapssiden, slik at de unngår å betale mer skatt en de må, og jeg antar at de blir nødt til å følge loven på dette området. Det liker jeg, jeg vil at de skal slippe unna med minst mulig.

Tilføyelse: jeg verker etter å blåse ut min mening om hvordan ekteparet nok tøyer og bøyer regler på mange områder, men jeg har ikke lyst til å bli moderatormat pga spekulasjon, så jeg lar være. Du og jeg, Monty, er nok enige serru.

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er LK ansatt i Treasure han også? Trodde han kun var styreleder, men du har sikkert rett, han gjør jo en innsats vedr. bloggen, så det er vel riktig at både han og FF er ansatt der.

Daglig leder med ansvar for alt det administrative, i tillegg til kontakt med samarbeidspartnere innenfor markedsføring og fotograf:

https://about.me/larskristianeriksen

- https://www.linkedin.com/pub/lars-kristian-eriksen/63/870/365

(Ikke helt oppdatert informasjon på lenkene, men jeg kunne ikke finne noen bedre). 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen måte å sjekke hva Treasures omsatte for totalt da ? Hva de to tar ut av lønn til seg selv sier lite om helhetsbildet her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglig leder med ansvar for alt det administrative, i tillegg til kontakt med samarbeidspartnere innenfor markedsføring og fotograf:

https://about.me/larskristianeriksen

- https://www.linkedin.com/pub/lars-kristian-eriksen/63/870/365

(Ikke helt oppdatert informasjon på lenkene, men jeg kunne ikke finne noen bedre). 

Ok. Takk for informasjon. Jeg tolker det som at han er ansatt i firmaet han også og får lønn på lik linje med FF. Det at de begge to aldri trenger å ta ut ferie er dog merkelig. Jeg har bare kjennskap til enkeltmannsforetak, hvor eieren ikke er pliktig til å ta ut ferie, men er absolutt pliktig til å se til at en ansatt gjør det. Men igjen, lovene forandres jo stadig, så det er vel blitt en forandring her også.

Ps. De drar jo på ferie, men de jobber jo hele tiden likevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...