Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

La ut en kommentar, men tviler på at den blir godkjent...

"Vanskelig og unaturlig?

Det er jo ikke uten grunn at kjendiser stort sett skjermer barna fra media. Virker ikke som om det er kjempevanskelig for dem akkurat, og at jevnlig eksponering av barna oftest skjer blant bloggere – så fort man finner ut at man kan tjene penger på dét også.

Dere har virkelig gjort helomvending hva gjelder skjerme kontra å (over)eksponere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for siteringer tatt fra blogg. Minner på at dette ikke er lov her på rampelyset, link heller til det dere vil kommentere på. 

- Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bekymringsfull eksponering av barnet. De tenker ikke langt, iallfall. Har barn i barneskolealder som ikke ønsker bilder av seg selv som mindre på FB og IG, selv på svært lukkede profiler, de synes det er flaut.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hold the door

Men når hun får direkte spørsmål hvor ting er kjøpt fra synes jeg hun bør svare "sponset av..." og ikke kun svare firmanavnet i kommentarfeltet... Selv om det er lenge siden det betalte innlegget.

Dette er jeg enig i.

Personlig mener jeg at ikke alt som er sponset alltid trenger å merkes når det tas i bruk ved en senere anledning etter å ha blitt vist frem for første gang med riktig merking. Henger det en sponset jakke på stumtjeneren i bakgrunnen av et bilde uten at man egentlig kan se hva slaks jakke eller merke det er, ser jeg ikke hvorfor det skal på noen måte merkes. Får hun direkte spørsmål i kommentarfeltet om hvor hun har kjøpt jakken hen, derimot, og hun svarer, så mener jeg at dersom hun ikke opplyser om at den er sponset så har hun heller ikke noe ordentlig ønske om at leserne aldri skal være i tvil og alltid skal vite hva som er sponset/reklame og ikke.

Jeg så forresten at noen spurte hva slags extensions hun hadde og i kommentaren svarte hun med å linke til reklameinnlegget hun skrev da hun var hos frisøren. Fiffig måte å løse det på, etter å ha blitt spurt i kommentarfeltet om nettopp dette med å opplyse om slike ting også i kommentarer. Men det er jo ikke alt hun har skrevet eget reklameinnlegg om og kan linke i stedet for å svare direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om det nye håret?

Fin klipp og lengde, men syntes plutselig hun så veldig mye eldre ut enn 28 (hun har alltid sett eldre ut synes jeg, er samme alder selv, men nå så hun veldig mye eldre ut)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ble fint!

Jeg synes også hun ser eldre ut, men jeg synes alle 'kjente' både på min alder, yngre og litt eldre ser mye eldre ut. Tror det er fordi jeg føler meg så sykt lite voksen og 'elegant' ut i forhold til de :P Tror jeg henger igjen i den tiden hvor alle kjendiser faktisk var eldre enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når min nevø (på 5 år) får spørsmål om det er ok at vi legger ut et bilde av han på facebook, varer han nesten alltid nei. Det skal man respektere, og jeg mener helt ærlig at man skal skjerme barnet på sosiale medier. Tror neppe jeg hadde vært fornøyd hvis min mor hadde brettet ut om min barndom på internett. Jeg hadde skjønt det hvis det var snakk om ett og annet bilde av henne for å ikke ha folk som banker på døren for å få se henne, men nå er hun - etter min mening - alt for eksponert.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen av disse "bloggerbarna" noen gang blir mobbet har mobberne fri tilgang på bilder og situasjoner fra barndommen som de kan mobbes for. Men argumentene til foreldrene blir vel at disse barna neppe blir mobbet. De er jo som kjendiser å regne og de er jo av de kule.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut en kommentar, men tviler på at den blir godkjent...

"Vanskelig og unaturlig?

Det er jo ikke uten grunn at kjendiser stort sett skjermer barna fra media. Virker ikke som om det er kjempevanskelig for dem akkurat, og at jevnlig eksponering av barna oftest skjer blant bloggere – så fort man finner ut at man kan tjene penger på dét også.

Dere har virkelig gjort helomvending hva gjelder skjerme kontra å (over)eksponere."

Skjønner ikke hvordan det blir vanskelig og unaturlig. Pelsdottene (som var hennes babyer før Nelia kom til verden) kan jo gjerne ta en mnds ferie fra bloggen eller mer. Hun trenger ikke ha med kidden for å legge ut frokosttirsdag, lunsjsøndag, middagsfredag, kveldsmatonsdag, lørdagsløping og klær fra get inspired.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bloggerbarn blir ufrivillig kjendis fordi moren er blitt liksom-kjendis av å produktplassere "livet sitt" på alle sosiale medier. Et liv som består av trening før hønsan har stått opp, frisør-, spa- og andre behandlingstimer beskrevet som "me-time", posere på utvalgte steder i ulike antrekk leserne aldri ser igjen, dandere og produktplassere ymse ting med et avansert kamera, redigere bilder, besvare e-poster, reise på et møte i ny og ne, enda mer trening, lage noen mikroskopiske måltider og fotografere/twittre/facebooke/snapchatte disse, tilpasse en betalt annonsetekst i et innlegg om hverdagen, samt sutre over kjendis-status, pakke-angst, tidsklemma, og manglende tid til deltidsstudier på deltid.

Jeg blir bekymret overfor alle som leser denne og lignende blogger som ikke ser hvor innholdsløse disse "livene deres" er, og som tror at alt dette tomme er slik et virkelig liv skal leves.
Jeg blir bekymret ikke bare overfor dette barnets fremtid, men for alle de barna som vokser opp med denne eksponeringen og dokumentasjonen av foreldrenes narsissisme som vi uansett ikke kan gjøre noe med når money talks gjelder.

Et lite sekund.

Så går jeg i beste fall i nettbanken og overfører noen ekstra kroner til de barna som virkelig trenger min bekymring. De fattige og usynlige.
De, hvis eneste annonselenke i beskrivelsen av hverdagslivene deres, fører til en historie om mors og fars HIV eller mangel på mat. 

I verste fall trekker jeg på skuldrene og venter på lønn.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan det blir vanskelig og unaturlig. Pelsdottene (som var hennes babyer før Nelia kom til verden) kan jo gjerne ta en mnds ferie fra bloggen eller mer. Hun trenger ikke ha med kidden for å legge ut frokosttirsdag, lunsjsøndag, middagsfredag, kveldsmatonsdag, lørdagsløping og klær fra get inspired.

Barn fungerer som klikkgenerering, også kjent som inntjeningspotensiale. Derfor misbruker bloggere barnas privatliv og liv på denne måten.

Det er ikke noe annet enn forkastelig, men de vil nok betale meget dyrt for det i fremtiden.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er kjendis/barn av en kjendis er det vanskelig å holde seg helt unna media. Det er selvfølgelig noen av disse foreldrene som med fordel kunne skjermet barna sine mer.

Bloggere derimot legger ut bilder av barna sine frivillig. Og tjener gode penger på dem. Særlig mamma og pappa bloggere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sobril

Hun svarte på det også. Et eller annet med at det er "annerledes" med skuespillere, musikere etc, fordi blogg handler om hverdagen. Da blir det naturlig å ha med barnet. Joda - men det forsvarer ingenting.

Og så "buhu - da kjenner du meg dårlig". Noe sånt. Jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på i hvor mange år hun har brukt løshår!!? På tide å slutte med det snart kanskje! :P

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hets og diskusjon av barn samt. svar.

Minner på at det ikke er lov til å diskutere navngitte barn her i rampelyset, men det er greit å diskutere generelt. Anbefaler derfor å bruke en annen tråd om dere vil diskutere mer om "kjendisbarn" generelt. 

- Pavilion, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Keikolina

Lurer på i hvor mange år hun har brukt løshår!!? På tide å slutte med det snart kanskje! :P

Ja, må slite fælt på det naturlige, har lest om de som har fått hårløse flekker i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får hun jo sponsa hår, men det virker veldig surrete å sette på langt løshår for 5-sifret beløp for så å klippe det bort ei uke senere.

Kanskje går det inn under planer for håret(les: reklamestrategi for salongen)?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får hun jo sponsa hår, men det virker veldig surrete å sette på langt løshår for 5-sifret beløp for så å klippe det bort ei uke senere.

Surrete må Være årets understatement. Det er helt galskap! På grensa til motbydelig!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vet nok hva de holder på med. ;)  Jeg følger med lesertallene på blogglisten, og da hun gikk fra mørk til lys steg lesertallene. Det samme skjedde nå når hun klippet seg. Det spørs hvor mange ganger bedriften klarer å dra opp lesertallene ved å gjøre noe "drastisk" med håret til frontfiguren. 

Forresten bra at folk begynner å stille spørsmål ved kommersiell bruk av barn på blogg. Jeg tenker at CBE&Co. sin unnskyldning/bortforklaring blir for enkel. Det skal ikke være noe problem å minimere barnets rolle. Det handler nok mest om viljen etter alle positive tilbakemeldinger hver gang de legger ut bilder av barnet, samt de ulike økonomiske fordelene de har oppdaget det gir og vil gi fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...