Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Og Blondinbella fikk da endel kritikk, unnskyld, tyn, for hennes reklame for dette "prevensjonsmiddelet" hun og, så det er ikke slik at ingen har reagert på at en blogger markedsfører noe som ikke er er godkjent prevensjonsmiddel som "naturlig prevensjon".

Endret av Cielo
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare at hun ikke VET at hun har mange unge lesere, for "i følge forrige undersøkelse", er det kun 2-3 % av bloggleserne som er under 18. Dette vil nok også være deres hovedargument dersom de i det hele tatt noen ganger velger å uttale seg i denne saken.

Lurer på hvordan dette tallet er blitt målt? Trenger ikke ta mer en en liten titt på kommentarfeltet på bloggen og instagram for å se at minst halvparten av de som kommenterer og forguder er fra 13-18 år.

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og hets.

- Pavilion, mod

Skrevet

Og denne fantastiske 99,9% sikre prevansjonsmetoden beskytter også mot seksuellt overførbare sykdommer eller?

Veldig flott å anbefale ungdom og andre som ikke er i stabile forhold å kutte ut kondomer.. :sukk:

• Liker 11
Skrevet

Blæh, jeg blir så IRRITERT på dette besserwisserekteparet! :bond:

• Liker 9
Skrevet

Tråden er ryddet for hets.

- Pavilion, mod

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er dere så ivrige og krevende på at hun "bør" være så himla ydmyk og legge seg flat?

De gjør vel nøyaktig som de selv vil, og jeg beundrer dem for at de ikke skal jekke seg ned for å tilfredstille andre mennesker, uansett hvor mye pes de får for det.

Noen ganger lurer jeg på om det er en gjeng her som tror de kan beordre, og nærmest sitte med tråder for at hun skal gjøre som det de mener er riktig. Begynner også å miste tro på menneskeheten om man ikke klarer å bruke sitt eget hode bittelitt uten å måtte slavisk gjøre det reklamer forteller dem, "veninne"fremstilling eller ei. Er man voksen nok til å ha sex, så er man voksen nok til å gjøre bittelitt research på forhånd dersom man ikke vil bli gravid. Om noen andre gjorde dette ville nok fåtallet reagert, men det er tross alt Fotballfrue det er snakk om her :roll:

Og det "Je suis" opplegget var nok ment humoristisk for å understreke hvor mye tyn Caroline får.

Selvsagt var Je suis ... humoristisk ment. Det var jævlig usmakelig, uansett. Hvis du sikter til mitt innlegg om hva de burde gjøre, så mente jeg at de burde gjøre det for å bevare kredibiliteten sin. Jeg synes kritikken hun har fått i eget kommentarfelt i denne saken, har vært saklig og høflig, og jeg håper virkelig hun svarer på spørsmålene til alle leserne. For lesernes del og for egen del. Hun har opparbeidet seg en lukrativ business, og selv om du synes folk er teite som ikke bare lar henne holde på, så lever hun av leserne sine, og som du kan se i kommentarfeltene hennes nå, er disse leserne ganske opprørt over at hun har latt seg kjøpe til å skrive et innlegg hvor hun gir råd om noe hun ikke har peil på som kan få store konsekvenser for de som velger å følge dem. Og, jada, folk har et ansvar selv, men hun har stor påvirkningskraft. Hvorfor tror du annonsører betaler opp mot 100.000 for et anonnseinnlegg i bloggen hennes? I motsetning til deg, så mener jeg at hun har ansvar i kraft av sin posisjon som en av Norges fremst bloggere (og generelt som medlem av samfunnet, på linje med deg og meg, men det blir en annen diskusjon). Derav mitt engasjement i denne tråden.

Men du har rett i en ting, og det er at juridisk sett, har de ikke noen forpliktelser overgir leserne sine i det hele tatt. At de velger å se helt bort fra det ansvaret de har med sin store påvirkningskraft, er jo nettopp det som gjør folk opprørt. Selvsagt MÅ de ingenting. Men de burde, virkelig. Om ikke for lesernes del, så for egen del. Jeg tror ikke hun tåler så mange flere demonstrasjoner av dårlig vurderingsevne nå.

Endret av pøbelsara
  • Liker 13
Skrevet

Selvsagt var Je suis ... humoristisk ment. Det var jævlig usmakelig, uansett. Hvis du sikter til mitt innlegg om hva de burde gjøre, så mente jeg at de burde gjøre det for å bevare kredibiliteten sin. Jeg synes kritikken hun har fått i eget kommentarfelt i denne saken, har vært saklig og høflig, og jeg håper virkelig hun svarer på spørsmålene til alle leserne. For lesernes del og for egen del. Hun har opparbeidet seg en lukrativ business, og selv om du synes folk er teite som ikke bare lar henne holde på, så lever hun av leserne sine, og som du sin se i kommentarfeltene hennes nå, er disse leserne ganske opprørt over at hun har latt seg kjøpe til å skrive et innlegg hvor hun gir råd om noe hun ikke har peil på som kan få store konsekvenser for de so velger å følge dem. Og, jada, folk har et ansvar selv, men hun har stor påvirkningskraft. Hvorfor tror du annonsører betaler opp mot 100.000 for et anonnseinnlegg i bloggen hennes? I motsetning til deg, så mener jeg at hun har ansvar i kraft av sin posisjon som en av Norges fremst bloggere (og generelt som medlem av samfunnet, på linje med eg og meg, men det blir en annen diskusjon). Derav mitt engasjement i denne tråden.

Men du har rett i en ting, og det er at juridisk sett, har de ikke noen forpliktelser overgir leserne sine i det hele tatt. At de velger å se helt bort fra det ansvaret de har med sin store påvirkningskraft, er jo nettopp det som gjør folk opprørt. Selvsagt MÅ de ingenting. Men de burde, virkelig. Om ikke for leserne s del, så for egen del. Jeg tror ikke hun tåler så mange flere demonstrasjoner av dårlig vurderingsevne nå.

Helt enig med deg. Man kan jo lure på hvor managementet er oppi dette? Har de avsluttet samarbeidet?

• Liker 5
Skrevet

Det er iallefall pisspreik at de bare sletter hetsende kommentarer og lar resten stå...

Flere som skriver at de har lagt inn saklige kommentarer ang prevensjonsinnlegget som nå har blitt fjernet fra kommentarfeltet. Selv så kommenterte jeg noe ala det jeg gjorde her, at denne metoden fungerer best i et fast parforhold, og den var saklig og ikke noe hets. Ikke blitt publisert enda. 

• Liker 7
Gjest Bergensia
Skrevet

Den hvit ridderen er ute i ærend igjen:

"men nå formidles det kun påstander som er gitt av leger og fysikere.. Caroline påstår ingenting"

Skjermdump fra LKE sin twitter, det er tydeligvis her han tar diskusjonen

http://imgur.com/Wivq7Eu

Gjest Zeitgeist
Skrevet

"men nå formidles det kun påstander som er gitt av leger og fysikere.. Caroline påstår ingenting"

Er det "Don't shoot the messenger"-taktikken som kjøres nå?

Bloggen blir jo fremstilt som et livsstilsmagasin, og her har jo redaktøren selv skrevet teksten til annonsen!

Skrevet

Ja, for alle andre gjør det-argumentet ble ganske godt besvart på twitter.

• Liker 5
Skrevet

Ser ut som om han har slettet en del av tweetsene? Eller er det mobilen min som tuller? Det har jo blitt reaksjoner på blogging om denne "prevensjonsmetoden"

før også.

• Liker 4
Gjest Bergensia
Skrevet (endret)

Er det "Don't shoot the messenger"-taktikken som kjøres nå?

Bloggen blir jo fremstilt som et livsstilsmagasin, og her har jo redaktøren selv skrevet teksten til annonsen!

Ja, det var det slitsomme dilemmaet igjen da; er dette et livsstilsmagasin med millioninntekter eller er det stakkars, lille blogger-Caroline som er blitt lurt av annonsørens lovnader og påstander?

Endret av Bergensia
Gjest Bergensia
Skrevet

Ser ut som om han har slettet en del av tweetsene? Eller er det mobilen min som tuller? Det har jo blitt reaksjoner på blogging om denne "prevensjonsmetoden"

før også.

ser ut som de er der der ennå

Skrevet (endret)

Kan de ikke stå for hva de gjør? LK og frua leser såpass mange studier og forskninger, at de vet godt hva som styrker validiteten av en studie, og hva som er svakheter. Så dette er bare pisspreik, rett og slett.

Med tanke på hvilken påvirkningskraft bloggere har, og da spesielt CBE, så burde de virkelig ikke reklamere for prevensjonsmidler.

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

-Pavilion, mod

Endret av Pavilion
  • Liker 11
Gjest Snøsøta
Skrevet

Hvorfor er dere så ivrige og krevende på at hun "bør" være så himla ydmyk og legge seg flat?

De gjør vel nøyaktig som de selv vil, og jeg beundrer dem for at de ikke skal jekke seg ned for å tilfredstille andre mennesker, uansett hvor mye pes de får for det.

Noen ganger lurer jeg på om det er en gjeng her som tror de kan beordre, og nærmest sitte med tråder for at hun skal gjøre som det de mener er riktig.  Begynner også å miste tro på menneskeheten om man ikke klarer å bruke sitt eget hode bittelitt uten å måtte slavisk gjøre det reklamer forteller dem, "veninne"fremstilling eller ei. Er man voksen nok til å ha sex, så er man voksen nok til å gjøre bittelitt research på forhånd dersom man ikke vil bli gravid. Om noen andre gjorde dette ville nok fåtallet reagert, men det er tross alt Fotballfrue det er snakk om her :roll:

Og det "Je suis" opplegget var nok ment humoristisk for å understreke hvor mye tyn Caroline får.

Nå er det meste sagt her men jeg vil legge til et par ting til:

CBE og LKE liker å fremstille seg som høyt utdannede mennesker (journalist og ernæringsfysionlog) med god kritisk sans og med stor vekt på at det skal være et godt vitenskapelig grunnlag for de valgene man tar når det kommer til ernæring og helse. Det betyr at mange stoler på dem på dette området. Det gjør det ekstra graverende enn når mindre tenåringsblogger reklamerer for det samme, selv om jdet selvsagt er like kritikkverdig. Om du reagerer på at Dagbladet skriver om det så er jo det bare et tegn på at Frua er størst, noe som i bunn og grunn er et kompliment. Men innlegget er ikke mindre kritikkverdig og uheldig av den grunn. Tvert imot, det at Dagbladet smeller det opp på første side gjør at flere får med seg de problematiske sidene ved produktet. Å redusere antall tenåringsgraviditeter er et samfunnsansvar, og her gjør Dagbladet rett og slett jobben sin, Fotballfrue eller ikke.

Ingen tar avgjørelser helt uavhengig omgivelsene og for noen er bloggen en kilde til det de opplever som kvalitetssikret kunnskap slik at de selv slipper å lese forskningsrapporter og bruke masse tid på å finne ut av hva som er best. Selv synes jeg det er galskap at noen bruker bloggen sånn, men bare se på alle som legger inn spørsmål om ernæring, sykdom og helse med begrunnelsen "dere kan så mye, dere vet dette". For mange er dette derfor mer enn en reklame som du sier. Når CBE og LKE anbefaler produktet og hevder at det er 99.9% sikkert (!!!!) så stoler folk på dem. 

Skrevet

Og denne fantastiske 99,9% sikre prevansjonsmetoden beskytter også mot seksuellt overførbare sykdommer eller?

Veldig flott å anbefale ungdom og andre som ikke er i stabile forhold å kutte ut kondomer.. :sukk:

La meg først si at jeg overhode ikke støtter at CBE reklamerer for dette produktet. Synes faktisk det er helt forkastelig.

MEN: hun legger det frem som et alternativ til p-piller (slik jeg forstår det ihvertfall, men det er mulig jeg har misforstått). Og p-piller beskytter jo heller ikke mot seksuelt overførbare sykdommer. Så jeg synes det blit litt feil å dra frem dette..

• Liker 5
Skrevet

Er det i det hele tatt lov å komme med så gale påstander i en annonse?

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg skrev noen ord om Lov om medisinsk utsyr i kommentarfeltet til NaturalCycles-innlegget. De ble ikke godkjent.

Hei Caroline.

Med mindre NaturalCycles har europeisk godkjenning og er CE-merket (og da ikke bare termometeret, men hele "pakka"), så er denne annonsen et brudd på Loven om medisinsk utstyr. Jeg antar NaturalCycles ikke har slik godkjenning da de ikke nevner dette med et ord på sin egen hjemmeside.

I og med at du nå er blitt gjort oppmerksom på dette, så kan du om du lar denne annonsen bli stående ikke påberope deg at dette var gjort uaktsomt - så jeg anbefaler derfor at du fjerner denne aonnonsen og samtidig gjør leserne dine klar over at NaturalCycles ikke bør brukes som prevensjon.

Jeg har lagt med et utdrag av loven her.

§ 3.Definisjon

Med medisinsk utstyr menes i denne loven ethvert instrument, apparat, hjelpemiddel, materiale eller enhver annen gjenstand som brukes alene eller i kombinasjon, herunder nødvendig programvare, og som av produsenten er ment å skulle brukes på mennesker i den hensikt å:

(...)

d) forebygge svangerskap.

Som medisinsk utstyr regnes også et produkt som er tilbehør til, eller på annen måte inngår i bruken av medisinsk utstyr.

§ 5.Merking og markedsføring.

Før medisinsk utstyr markedsføres, omsettes eller tas i bruk, skal det merkes i samsvar med de krav som følger av internasjonale avtaler Norge har tiltrådt.(...)

Produkt som ikke er merket i tråd med første og annet ledd, kan ikke utgis for å være medisinsk utstyr.

§ 13.Straff

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser eller pålegg gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 måneder, eller under særlig skjerpende omstendigheter med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Forsøk kan straffes som fullbyrdet overtredelse.

http://imgur.com/mvljuii

Er det i det hele tatt lov å komme med så gale påstander i en annonse?

Nei.

Endret av gjest:)
  • Liker 17
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...