Gå til innhold

Caroline Berg Eriksen

Ultiva

Anbefalte innlegg

Gjest Bergensia

Vår "gode venninne" har skrevet annonse rett over innlegget.

Det er for øvrig stadig kjente personer som folk av ymse grunner ser opp til som reklamerer for produkter og det har det vel nesten alltid vært. Slankemidler, dietter, kremer, behandlinger osv osv. Hvordan er dette anderledes?

Dette har en betydelig forskjell i konsekvenser enn når man anbefaler en krem eller en løpetights.

Her er det snakk om prevensjon og medisinsk kunnskap, altså mye mer dramatisk enn om en krem ikke gir bedre hud eller rompa rister litt mindre når en jogger.

tilføyelse: med tanke på tidligere handlinger får man følge med om det dukker opp en gynekolog, legestudent eller jordmor som støtter dette produktet opp i skyene når noen er kritiske. Man vet aldri på Siljan Fastlegekontor :danse:

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser en kommenterer at hun sier det er 99,9% sikker som prevensjon, og ber henne vise til hvor hun har denne informasjonen/statisikken fra. Men da henviser hun bare til de som har utviklet prevensjonen, og sier hun ikke har informasjonen. Synes det skummelt når hun ikke kan vise til dokumentasjon...

Endret av Roadrunner
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siebao: Annonser i magasiner, TV-reklamer etc der kjendiser anbefaler et produkt er tydelig iscenesatt og ført i pennen av produsenten selv (dvs av produsentens reklamebyrå), og inngår i en overordnet publiseringskanal (magasin, TV-kanal, nettsted) som er tydelig er skilt fra og forskjellig fra annonsen.

Jeg mener det er prinsipielt annerledes med blogginnlegg i en personlig blogg merket "annonse" fordi den som fører ordet i disse annonseinnleggene også er redaktør og eneforfatter av alle redaksjonelle tekster i det aktuelle mediet. Dessuten framstår blogginnleggene som promoterer produkter, om de aldri så mye er merket "annonse" med en liten tag øverst, som både språklig/retorisk og typografisk/layout-messig identiske med det redaksjonelle stoffet. De er også publisert på samme "nivå" og på samme plass på siden som "vanlige" blogginnlegg, og ikke feks i margen, der annonsene står i KGs oppsett.

Ellers la jeg denne lenken ut i en annen tråd - ser ut som den nå har fått fornyet relevans her også:

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/--A-gi-tips-om-ting-de-ikke-har-peiling-pa_-er-blitt-en-sykdom-blant-bloggerne-558414_1.snd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Vår "gode venninne" har skrevet annonse rett over innlegget.

Det er for øvrig stadig kjente personer som folk av ymse grunner ser opp til som reklamerer for produkter og det har det vel nesten alltid vært. Slankemidler, dietter, kremer, behandlinger osv osv. Hvordan er dette anderledes?

Hvis kjendisene du viser til, på samme måte (velmenende tekst og minimerking) anbefaler produkter på sine blogger og eventuelle hjemmesider er det ingen avgjørende forskjell. Derimot er det en vesentlig forskjell mellom en "personlig anbefaling" fra en kjent blogger og en tradisjonell annonse.

I førstnevnte tilfelle er det enkelt å forstå at kjendisen er kjøpt og betalt av avsenderen for annonsen. At det ikke er kjendisen som er den reelle avsender er tydelig og lettfattelig. I en blogg er det ofte annerledes, gitt den private pludretonen, direkte og personlige kommunikasjon mellom blogger og de som skal påvirkes til å kjøpe, i tillegg til den minimale merkingen. Det burde stått klart og tydelig hvem som betalte for innlegget, spør du meg.

Edit: Jeg ser at flere har kommentert og argumentert godt mens jeg skrev mitt innlegg, men lar det stå likevel.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å eksponere datteren for flere tusen fremmede daglig er ok, det samme å dele bilder og informasjon fra fødselen. Men å legge ut bilde av menssyklusen sin er for personlig...

?!?!?

Endret av RompeRusk
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å eksponere datteren for flere tusen fremmede daglig er ok, det samme å dele bilder og informasjon fra fødselen. Men å legge ut bilde av menssyklusen sin er for personlig...

?!?!?

Da tror jeg ikke du har lest innlegget hennes og kommentarene godt nok. Hun nevner flere ganger at dette ikke er hennes syklus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumme de i kommentarfeltet er som biter rett på. Altså, en kan laste ned gratisavis syklus-apper og kjøpe et vanlig termometer på apoteket. Folk takker jo henne som hun var en Gud som nettopp hadde åpenbart et mirakel for de.

Ganske utrolig at fertile kvinner ikke vet om at de kan ta tempen... Lukter "falske" kommentarer synes jeg....

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke du har lest innlegget hennes og kommentarene godt nok. Hun nevner flere ganger at dette ikke er hennes syklus.

Jeg tror ikke du leste innlegget du siterte godt nok. Det er ikke hennes syklus fordi hun føler det er for privat, men det er greit å legge ut bilder av datteren? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du leste innlegget du siterte godt nok. Det er ikke hennes syklus fordi hun føler det er for privat, men det er greit å legge ut bilder av datteren? 

Ok, da beklager jeg.

Endret av JBRA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Så dumme de i kommentarfeltet er som biter rett på. Altså, en kan laste ned gratisavis syklus-apper og kjøpe et vanlig termometer på apoteket. Folk takker jo henne som hun var en Gud som nettopp hadde åpenbart et mirakel for de.

Ganske utrolig at fertile kvinner ikke vet om at de kan ta tempen... Lukter "falske" kommentarer synes jeg....

Mange av kommentarene bevitner jo også at de ønsker å prøve dette produktet siden hun anbefaler det. Det viser påvirkningskraften hun har. Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde virkelig ikke være lov med en slik annonse. Jeg blir satt ut av kommentarfeltet, og synes dette er veldig alvorlig. At folk ikke tenker på at et er en grunn til at helsepersonell ikke anbefaler dette som prevensjon

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde virkelig ikke være lov med en slik annonse. Jeg blir satt ut av kommentarfeltet, og synes dette er veldig alvorlig. At folk ikke tenker på at et er en grunn til at helsepersonell ikke anbefaler dette som prevensjon

Nå har ikke jeg lest kommentarfeltet, leser ikke bloggen lenger, men slik som det

fremstilles her, og man også kan tenke seg til, er dette alvorlig ja!

Har et yrke hvor mange kollegaer jobber med ungdom og prevensjon, de river

seg i håret over dette, dette er ikke greit!!!

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Hun skal ha for at hun poster de kritiske tilbakemeldingene under prevensjonsinnlegget. For der kommer det jo frem et mye mer nyansert bilde og hvis noen leser for/imot vil man kanskje tenke seg noe bedre om før man er "solgt".

Forøvrig hadde det vært en forskjell om denne annonsen var i banneren rundt bloggen. Det står annonse, men hun går også god for metoden ved å si at hun har brukt denne metoden siden 2007. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Hun skal ha for at hun poster de kritiske tilbakemeldingene under prevensjonsinnlegget. For der kommer det jo frem et mye mer nyansert bilde og hvis noen leser for/imot vil man kanskje tenke seg noe bedre om før man er "solgt".

Ja, det skal hun ha, men venter på at noen "fagpersoner" skal dukke opp i løpet av kvelden ;)

Tilføyelse: ser hun ikke har svart på de kritiske kommentarene, håper hun selv ser hvor upassende dette innlegget var.

Endret av Bergensia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kjendisene du viser til, på samme måte (velmenende tekst og minimerking) anbefaler produkter på sine blogger og eventuelle hjemmesider er det ingen avgjørende forskjell. Derimot er det en vesentlig forskjell mellom en "personlig anbefaling" fra en kjent blogger og en tradisjonell annonse.

I førstnevnte tilfelle er det enkelt å forstå at kjendisen er kjøpt og betalt av avsenderen for annonsen. At det ikke er kjendisen som er den reelle avsender er tydelig og lettfattelig. I en blogg er det ofte annerledes, gitt den private pludretonen, direkte og personlige kommunikasjon mellom blogger og de som skal påvirkes til å kjøpe, i tillegg til den minimale merkingen. Det burde stått klart og tydelig hvem som betalte for innlegget, spør du meg.

Edit: Jeg ser at flere har kommentert og argumentert godt mens jeg skrev mitt innlegg, men lar det stå likevel.

Jeg skal ikke si meg helt uenig altså. Men jeg når (søte og hyggelige) Hanne Krogh reklamerer for Nokadietten eller helsekostprodukter eller whatnot med personlig tekst som tilsynelatende skal være hennes ord om erfaringer og anbefalinger, er det ikke så stor forskjell på hvordan det påvirker eller framstår, hvert mot sin målgruppe. Den ene mot en mer moderne gruppe som leser blogg (og som er kjent med annonseringsformen i et bloggmedium) og den andre mot en litt eldre gruppe som leser "dameblader".

Dagens reklame ligner mer og mer på redaksjonellt stoff synes jeg også. Ikke alltid det er veldig lett å oppfatte at det er en annonse og ikke magasinet som anbefaler produkter. Særlig kosmetikk osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har en betydelig forskjell i konsekvenser enn når man anbefaler en krem eller en løpetights.

Her er det snakk om prevensjon og medisinsk kunnskap, altså mye mer dramatisk enn om en krem ikke gir bedre hud eller rompa rister litt mindre når en jogger.

tilføyelse: med tanke på tidligere handlinger får man følge med om det dukker opp en gynekolog, legestudent eller jordmor som støtter dette produktet opp i skyene når noen er kritiske. Man vet aldri på Siljan Fastlegekontor :danse:

Forskjellen når det gjelder dette er selvfølgelig aldersgruppen, det skal jeg være enig i. Slankeprodukter osv har potensielt ganske store konsekvenser de også, men forhåpentligvis treffer de en eldre målgruppe i større grad i form av de magasinene de publiseres i.

For øvrig; jeg håper hun svare grundig på alle spørsmålene i kommentarfeltet denne gangen..

Endret av siebaeo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er oddsen for at en 16 år gammel jente bruker dette konsekvent? At en voksen kvinne bruker det rett er en ting, men disee unge leserne har ikke sjans.

Nå har ikke frua noe ansvar for hva folk gjør og ikke gjør, men dette synes jeg vitner om at hun gjør hva som helst for litt annonseinntekt. Hadde hun hatt litt respekt for seg selv hadde hun droppet akkurat dette. Noe spesielt at hun tidligere har forstått at dette er litt på kanten, men nå er det plutselig greit visst..?

En annen ting er at det egentlig bare er til å kjøpe et termometer til type 100 kroner og laste ned en gratis app.. Eller føre oversikt selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...