Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, TøffeSnåkus skrev:

Mener bestemt de er knyttet til mannen til Pihl, Peter Peters. Kan ikke dokumentere det men har lest det flere steder uten at jeg akkurat nå husker hvor. 

Stemmer at de er knyttet til hans firma, men jeg trodde de styrte det meste selv og ikke hadde rådgivere på den måten jeg tenker på rådgiver. Tenker på noen som gir dem råd i forhold til alt fra markedsføring til hvordan de skal fremstå, og hjelp med å lage strategi, jeg har tenkt at Peter Peters bare er manageren deres uten at han har noen rolle inn i selve bloggen, men kanskje bidrar til noen avtaler feks. Både Camilla Phil og CBE har feks lagd skokolleksjon. http://friendly.no/ 

Mulig jeg har misforstått oppgaven til Peter Peters altså. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker ikke som den siden er helt oppdatert forresten. 

Skrevet

De har et management, Friendly. Salgsselskapet er UI, de har en agent der som jobber med annonser. De har også en PR-ansvarlig, om han fortsatt har jobben, da. 

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, TøffeSnåkus skrev:

Fatter ikke vi orker å diskutere denne bloggen lenger. Er så kjedelig og lite ekte at jeg sovner. Alt er bare svada. Floskler fra a til å. Gidder ikke engasjere meg i evnt lovbrudd eller eksponering lenger heller. Nesten ikke likes på insta profilen heller. Utdatert på alle måter. Tror folk leser fordi de venter på at noe som komme som aldri kommer. I tillegg har de helt feil rådgivere som ikke evner å drive reell forretningsutvikling for selskapet. 

Jeg er egentlig enig. La de bryte lover og regler og utnytte barna så får de ta konsekvensene av det når de er utdatert. Tror ikke barna kommer til å juble når de snart tar et Google søk. Hadde det vært meg, hadde jeg fått sjokk.

• Liker 8
Gjest Regnskapssekretær
Skrevet

Da dropper vi å diskutere bloggen da?

Gjest Zeitgeist
Skrevet
41 minutter siden, Surikatt skrev:

Jeg er egentlig enig. La de bryte lover og regler og utnytte barna så får de ta konsekvensene av det når de er utdatert. Tror ikke barna kommer til å juble når de snart tar et Google søk. Hadde det vært meg, hadde jeg fått sjokk.

Men gitt at et bloggerbarn en dag googler seg selv og ser hva mamma (siden de fleste utleverende bloggerne er kvinner) har skrevet om barnet, hva som er blitt fortalt, hvilke bilder som er blitt publisert. Side opp og side ned med utleveringer av alskens slag. Mamma har fortalt om magesjau, øye-betennelser, sykehusopphold. Om favorittmat, favorittleketøy, favoritt-Disney. I bilder (og video) og tekst forteller mamma om påskeferier, sommerferier, utenlandsopphold. Om lekestuer, barnehage, venner. 

Bloggerbarnet finner altså ut at den personen som er lovpålagt å beskytte og verne om barnets ve og vel i stedet har utlevert det til gud og hvermannsen - tildels under påskudd av at det var så "delikat". 

Sitat

Lov om barn og foreldre

§ 30.Innhaldet i foreldreansvaret.
Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Har foreldra sams foreldreansvar, skal dei ta avgjerdene saman. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov.
Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad.
Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.
Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i vergemålsloven.

Men! I tillegg finner bloggerbarnet frem til tråder som denne og andre medieoppslag hvor det reageres på utleveringen. Bloggerbarnet ser altså at det var/er mennesker der ute som kjemper barnets sak i dette. Siden mor åpenbart og velvillig bruker barnets barndom som salgskanal og narrativ-virkemiddel, kan det hende at barnet føler en støtte og hjelp i engasjementet fra fremmede. Ja, fremmede - for mor selv pakker utleveringen og eksponeringen inn i en eller annen forkvaklet selvrettferdiggjørelse hvis logikk bryter sammen allerede ved det første spørsmålet: Hvorfor?  

Skrevet

@Zeitgeist Jeg er 100% enig med deg i at det er viktig å fortsette å tale bloggerbarnas sak.

Uten sammenheng forøvrig, men jeg får assosiasjoner til BV-saker som feilaktig henlegges. Har hørt flere ungdommer fortelle hvor mye det betydde for dem da de forstod at noen hadde brydd seg nok om dem til å varsle BV, selv om det ikke hjalp. Det gjorde noe viktig med selvbildet å forstå at noen mente de fortjente bedre. 

• Liker 18
Skrevet
18 timer siden, Newroz skrev:

Det er bare selve krus-turen som er sponset. Disneyland var ikke sponset, og er bare ferie. 

INGENTING av det du ser på bloggen er privat, eller "bare ferie". Det er jobb, enten det er snakk om turer eller antrekk eller mat og kan dermed trekkes fra på firmaet. Derfor er det også så viktig - rent regnskapsmessig -  at hele familien stiller opp som "modeller" på bildene. Alle er på jobb! Forøvrig er jeg enig i at bloggen er dørgende kjedelig (men i blant ufrivillig komisk). Forrige gangen jeg klikket meg inn måtte jeg le høyt av den mannlige modellen - ser virkelig  ut som han hater livet som statist i konas rosa/egoblogg.

• Liker 36
Skrevet

Skjermer barna mindre enn noen sinne skulle vel overskriften vært. 

• Liker 20
Skrevet (endret)

Første skoledag Sarpsborg: Den digitalt foreldreskapte og lett gjenkjennelige barneidentiteten med googletreff herfra til månen og egne hashtags kommer inn først, deretter barnet som seg selv. De fleste vet allerede alt om barnet og har et forhåndsinntrykk uten å ha møtt det.

#barnetsbeste? #sålengedeterdelikat?

Første skoledag Jenny og Finger'ns barn: Hvem blant alle førsteklassingene er det?

Endret av Revenge of Cthulhu
liten formuleringsendring
  • Liker 38
Gjest xx girl xx
Skrevet
15 timer siden, Zeitgeist skrev:

Men gitt at et bloggerbarn en dag googler seg selv og ser hva mamma (siden de fleste utleverende bloggerne er kvinner) har skrevet om barnet, hva som er blitt fortalt, hvilke bilder som er blitt publisert. Side opp og side ned med utleveringer av alskens slag. Mamma har fortalt om magesjau, øye-betennelser, sykehusopphold. Om favorittmat, favorittleketøy, favoritt-Disney. I bilder (og video) og tekst forteller mamma om påskeferier, sommerferier, utenlandsopphold. Om lekestuer, barnehage, venner. 

Bloggerbarnet finner altså ut at den personen som er lovpålagt å beskytte og verne om barnets ve og vel i stedet har utlevert det til gud og hvermannsen - tildels under påskudd av at det var så "delikat". 

Men! I tillegg finner bloggerbarnet frem til tråder som denne og andre medieoppslag hvor det reageres på utleveringen. Bloggerbarnet ser altså at det var/er mennesker der ute som kjemper barnets sak i dette. Siden mor åpenbart og velvillig bruker barnets barndom som salgskanal og narrativ-virkemiddel, kan det hende at barnet føler en støtte og hjelp i engasjementet fra fremmede. Ja, fremmede - for mor selv pakker utleveringen og eksponeringen inn i en eller annen forkvaklet selvrettferdiggjørelse hvis logikk bryter sammen allerede ved det første spørsmålet: Hvorfor?  

Jeg vil tro vi får noen rettssaker på dette om noen år. 

Skrevet
41 minutter siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Første skoledag Sarpsborg: Den digitalt foreldreskapte og lett gjenkjennelige barneidentiteten med googletreff herfra til månen og egne hashtags kommer inn først, deretter barnet som seg selv. De fleste vet allerede alt om barnet og har et forhåndsinntrykk uten å ha møtt det.

Første skoledag Jenny og Finger'ns barn: Hvem?

For ikke å snakke om fotoshoot før avreise og dokumentasjon av dagens outfit #spons og ransel m/innhold #annonse. 

• Liker 24
Skrevet (endret)

Fra https://voxpublica.no/2018/05/barnas-privatliv-selges-til-hoystbydende/"«Det er ikke et problem så lenge jeg bare poster fine og delikate bilder av barna». Slike kommentarer bekrefter at bloggerforeldrene ikke i det hele tatt ser alvoret i situasjonen, eller vil innrømme for seg selv at dette faktisk er et problem.....".

Eksponering av barn på blogg, instagram, instastory og "Tv2 Bloggerne" - perioden 10.09. - d.d.: https://imgur.com/a/YXHoEIn .  (Dokumentasjonen er tilsvar til CBE sin uttalelse i Dagbladet: https://www.dagbladet.no/kjendis/skjermer-barna-mer-enn-for/70168562 ). 

Endret av Asti
Skrevet

Kjenner ikke så mange som vil kalle dette for lite eksponering. Sjokkerende egentlig, spesielt etter den uttalelsen til Dagbladet. 

• Liker 26
Skrevet
8 timer siden, Revenge of Cthulhu skrev:

Første skoledag Jenny og Finger'ns barn: Hvem?

Vet godt hvem Fingern og Jenny er, ikke personlig selvsagt, men har jo sett begge mye på tv. Hvor mange unger har de? Hvor går de på skole eller barnehage? Hva heter de? Hvor gamle er de? Hvor er de på høstferie? Hva slags farger liker de? Hvordan ser soverommene deres ut? Hva slags klær går de med? Osv...

Kjente det rett og slett var creepy å skrive alle de spørsmålene, ordentlig private ting jeg ikke burde vite om noens barn som ikke er i min private omgangskrets, men om CBE sine unger vet jeg alt dette, pluss litt til.

• Liker 36
Skrevet
2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Kjenner ikke så mange som vil kalle dette for lite eksponering. Sjokkerende egentlig, spesielt etter den uttalelsen til Dagbladet. 

Ja, det er så sjokkerende at Dagbladet lar seg bruke slik... Jeg lover dere at dokumentasjonen etter en stund skal oversendes journalisten. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...